Trešdiena, 22. septembris Maigurs, Mārica, Māris
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

Uzticamas un aktuālas ziņas šajā laikā ir ļoti svarīgas!

Piesakies paziņojumiem un esi informēts par būtiskākajiem notikumiem Liepājā!

Pieteikties

Aigars Puks: Ideāli būtu, ja autobusi un tramvajs nekonkurētu, bet papildinātu viens otru

Aigars Puks: Ideāli būtu, ja autobusi un tramvajs nekonkurētu, bet papildinātu viens otru
Foto: liepajniekiem.lv
30.05.2015 07:00

Aigars Puks, SIA “Liepājas tramvajs” valdes loceklis

Apgalvojums, ka sākot ar jūniju maksa par sabiedriskā
transporta izmantošanu Liepājas pilsētā tiek paaugstināta, lai segtu uzņēmuma
”Liepājas tramvajs” izmaksas, neatbilst patiesībai. Mēs braukšanas biļetes
netirgojam, tāpēc tiešā veidā tramvaja biļešu cena mūsu uzņēmuma finansiālo
situāciju neietekmē.

Uzņēmumam ir līgums ar pašvaldības aģentūru ”Liepājas
sabiedriskais transports” (LST) par sabiedriskā transporta pakalpojumu
sniegšanu. Uzņēmumam ”Liepājas tramvajs” maksā par katru nobraukto kilometru,
neatkarīgi no braukšanas biļetes cenas.

Diemžēl tas nav pietiekoši, kā dēļ pagājušo gadu uzņēmums
noslēdza ar zaudējumiem. Nespējām nosegt visas savas darbības izmaksas, tādēļ
katru gadu līgumattiecības ar aģentūru pārskatām, pamatojot savus reālos
izdevumus. Ir augušas cenas par elektroenerģiju, palielināta minimālā darba
samaksa, nepieciešami līdzekļi remonta darbiem un rezerves daļām – līdz ar to
arī pakalpojuma cenai ir jāpalielinās.

Jautājums ir par to, vai pilsēta var to atļauties. LST
darbojas sava budžeta ietvaros, kuru sastāda ieņēmumi no trīs pamatpozīcijām:
ieņēmumiem no pārdotajām braukšanas biļetēm, valsts un pašvaldības dotācijām.

Ir jāsaprot, ka katras pašvaldības funkcijās ietilpst virkne
pakalpojumu – izglītība, sports, kultūra, ielu uzturēšana, sociālie pabalsti un
arī sabiedriskā transporta pakalpojumi.

Nezinu nevienu pilsētu, kur sabiedriskais transports netiktu
dotēts, runa ir tikai par dotāciju apmēru, kas svārstās no 30%, kā Vācijā, līdz
80% – 90%, piemēram, Krievijā.

Sabiedriskā transporta pakalpojumi pilsētās nav peļņu nesoša
nozare, tā zināmā mērā ir sociāla funkcija, kuru veic katra pašvaldība savu
iespēju robežās. Var jau uzstādīt mērķi, ka viss sabiedriskais transports
liepājniekiem ir bez maksas, bet tad jārēķinās, ka pilsētas budžetā nepietiks
naudas citu funkciju nodrošināšanai.

Lielāko daļu līdzekļu sliežu ceļu renovācijai un jaunizbūvētajai
tramvaja līnijai uz Ezerkrastu uzņēmums ”Liepājas tramvajs” saņem no ES fondiem
– tie ir 85% no visām izmaksām. Pārējos 15% pārsvarā sedz pašvaldības garantēts
aizņēmums no Valsts kases.

Katra nobrauktā tramvaja kilometra pašizmaksā projekta nauda
nav iekļauta. Un tas nozīmē, ka liepājnieki ar nopirktajām tramvaja biļetēm šos
izdevumus nesedz. Un tas nebūtu arī iespējams.

Protams, ka pasažieri gaida jaunus tramvaju vagonus. Esmu
par loģisku lietu secību – vispirms sakārtoti sliežu ceļi, tad jauni tramvaju
vagoni. Pašreizējā ES fondu plānošanas periodā ir ieplānots finansējums 15
jaunu tramvaju vagonu iegādei. Faktiski tas ir jauns viss
Liepājai nepieciešamais ritošais sastāvs. Ceru, ka līdz 2020.gadam šis projekts
realizēsies.

Nav manā kompetencē vērtēt Liepājas sabiedriskā transporta
sistēmu kopumā. Varu vien atsaukties uz savu pieredzi, iepazīstot sabiedriskā
transporta organizēšanas praksi citās Eiropas pilsētās. Domāju, ka mums ir
iespējas optimizēt un uzlabot šo pakalpojumu, vienlaikus arī ietaupot
līdzekļus.

Tramvaja līnija Liepājā jau vēsturiski ir izbūvēta pēc
pareiziem principiem, tā savieno visblīvāk apdzīvotos pilsētas rajonus. Ideāli būtu,
ja autobusu maršruti un tramvaja līnija nedublētos un nekonkurētu savā starpā,
bet papildinātu viens otru.

Piemēram, pasažierim no Ezerkrasta jānokļūst Liepājas
reģionālajā slimnīcā. Loģiski būtu, ja ceļš sāktos tramvajā, pēc tam pāri
Tramvaja tiltam, atslogojot tur satiksmes intensitāti, un tad turpinātos
autobusā. Svarīgi, lai to var izdarīt ar vienu braukšanas biļeti, kas no
kompostrēšanas brīža ir derīga, piemēram, stundu jebkurā sabiedriskā transporta
līdzeklī.

Tā ir citāda pieeja, pasažieriem un pilsētvidei daudz
draudzīgāka. Ja mums izdotos saslēgt visu Liepājas sabiedrisko transportu
vienotā sistēmā, ar vienotu dispečeru dienestu, tad ieguvēji būtu visi.

Šobrīd aktuāli

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz