Ceturtdiena, 28. marts Ginta, Gunda, Gunta
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

Ruslans Šuļga: Satiksmes dalībniekiem, cienot citam citu, palielināsies drošība

Ruslans Šuļga: Satiksmes dalībniekiem, cienot citam citu, palielināsies drošība
Foto: no personīgā arhīva
22.08.2013 09:29

Ruslans Šuļga, skriešanas entuziasts

Regulāri trenējos, un skriešanai izmantoju arī šoseju.
Vienmēr turos pēc iespējas tuvāk brauktuves kreisajai malai, aiz baltās līnijas.
Noteikumos taču nav teikts, ka gājēji un skrējēji nedrīkst izmantot brauktuves
malu, ja vien ievēro satiksmes noteikumus. Turklāt, kad pretim brauc kravas
automašīnas un autobusi, vēl vairāk pietuvojos grāvim.

Esmu satiksmes dalībnieks, tāpat kā pārējie, tādēļ esmu
neapmierināts ar daļas autovadītāju uzvedību. Bieži ir gadījumi, kad vadītāji
ir bīstami ne tikai man, bet arī pārējiem satiksmes dalībniekiem. Jo šosejas
malā taču nav ietves, pa kurām pārvietoties gājējiem un velosipēdistiem, bet ne
visiem ir personīgās mašīnas, daļai ceļš pa šosejas malu jāmēro kājām.

Nesen bija gadījums, kad kravas automašīna, apdzenot otru
kravas automašīnu, pie degvielas uzpildes stacijas šo manevru izpildīja vietā,
kur uz brauktuves ir nepārtrauktā līnija un apdzīšanu izdarīt ir aizliegts.
Taču minētā kravas automašīna traucās lielā ātrumā, neņemot vērā ne
nepārtraukto līniju, ne līkumu un pagriezienu turpat. Biju šokā: kā var tā
braukt, kad apdraud ne tikai sevi, bet arī pārējos?

Vairākas reizes nācies novērot arī gadījumus, kad vadītāji
braucot ne tikai runā pa tālruni, bet tajā pašā laikā arī nesamazina ātrumu.
Dažam labam rokā vēl degoša cigarete. Tādēļ, acīm redzot, nav brīnums, ka
notiek dažādi negadījumi.

Manuprāt, šeit jārunā par vispārējo satiksmes dalībnieku
kultūru. Kultūrai jābūt abpusējai. Protams, dažreiz gājēji un riteņbraucēji
uzvedas nepieklājīgi, bet tieši to pašu dara arī šoferi – nerāda pagriezienus,
nepalaiž tos, kuriem priekšroka, pārkāpj satiksmes noteikumus, piemēram,
šķērsojot nepārtraukto svītru, runājot pa telefonu un tamlīdzīgi.

Nereti nākas novērot arī gadījumus, kad automašīnas pa ielas
un ceļa nomali braucošajiem riteņbraucējiem aiznesas garām tādā ātrumā, ka
transportlīdzekļa veidotais gaisa vilnis velosipēdistus vārda vistiešākajā
nozīmē gandrīz apgāž.

Šī problēma attiecas arī uz gājējiem un skrējējiem, kas arī
esam satiksmes dalībnieki. Protams, arī mums jāievēro noteikumi un ir sava
atbildība – nevar uz brauktuves izskriet pēkšņi un tamlīdzīgi, taču no otras
puses – arī autovadītājiem taču ir jāciena gājēji un pārējie mazaizsargātie
satiksmes dalībnieki.

Vissāpīgākais jautājums ir par agresīvajiem braucējiem. Viņu
izdarības izjūtu ne tikai es, bet arī pārējie riteņbraucēji un skrējēji. Runa
ir par situācijām, kad automašīnas, izdarot apdzīšanu, no mugurpuses pietuvojas
ļoti tuvu gājējiem un skrējējiem, kuri pārvietojas pa noteikumos paredzēto
brauktuves pusi.

Nav taču iespējams redzēt to, kas notiek aiz muguras!
Nesaprotu: kāpēc autovadītāji nevar mazliet nogaidīt – desmit metrus vai desmit
sekundes – un apdzīšanu izdarīt pēc tam, kad pabraukuši gājējiem vai skrējējiem
garām, kad tas būs drošāk? Vai arī kāpēc iebraukšanu pretējā joslā, lai
izdarītu apdzīšanu, nevarētu veikt ar slaidāku līkumu, nepietuvojoties
brauktuves pretējās puses grāvim, pie kura atrodas cilvēks? Bijuši arī
gadījumi, kad šādi rīkojas kravas mašīnu vadītāji. Un tad situācijas ir patiesi
bīstamas. Reiz mani ar gaisa vilni vārda vistiešākajā nozīmē gandrīz gaisā
pacēla.

Tie ir gadījumi, kad nav tālu līdz negadījumam. Ne reizi
vien prātā nācies apsvērt glābšanās ceļus – lēkt grāvī vai mēģināt tikt tam
pāri…

Treniņiem galvenokārt izvēlis autoceļa Liepāja-Lietuvas
robeža nomales aiz pilsētas dienvidu robežas. Kā zināms, šoseja nav tajā
labākajā tehniskajā stāvoklī, par gājēju ērtībām šajā vietā nav domāts. Tādēļ,
manuprāt, nebūtu daudz prasīts, ja satiksmes dalībnieki cits pret citu
izturētos ar cieņu.

Arī pilsētā vai ik uz soļa nākas novērot, kā autovadītāji
pārkāpj satiksmes noteikumus, piemēram, krustojumus šķērso, luksoforā degot
sarkanajam signālam. Runa neiet par manevra pabeigšanu, degot dzeltenajai
gaismai, bet par rupju noteikumu pārkāpšanu, braucot pie sarkanā. Labi, cilvēki
steidzas, bet tomēr nesaprotu šādu rīcību, jo tādējādi taču tiek apdraudēti
visi. Par to būtu vērts aizdomāties. 

Esmu skrējis arī Skotijā, un tur satiksmes kultūra ir daudz
augstākā līmenī. Arī šeit cenšos būt solīds, piemēram, ja mani palaiž, pacelt
roku un tādējādi pateikt paldies. Taču šeit, kaut arī gadās sastapt vadītājus,
kuri ir pieklājīgi – piebremzē, apbrauc, šādu gadījumu diemžēl ir ļoti maz. Bet
ir taču patīkami sastapties ar pieklājīgiem satiksmes dalībniekiem, kuri ievēro
noteikumus un ciena pārējos.

Skrējēji un riteņbraucēji, kuri apzinās, cik būtiska ir
satiksmes kultūra, treniņiem izmanto košus apģērbus, atstarotājus. Tieši tā
rīkojos arī es, jo vēlos atvieglot autovadītājiem manis pamanīšanu. Sevišķi
rudeņos un pavasaros, kad mazāk gaismas. Bet ja nevar pamanīt cilvēkus gaisā
dienas laikā, tad nezinu pat, ko lai domā. Ja būs cieņa citiem pret citu,
palielināsies arī drošība.

Šobrīd aktuāli

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz