Piektdiena, 29. marts Agija, Aldonis
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

Artis Daugins īsteno šķietami neiespējamo

Artis Daugins īsteno šķietami neiespējamo
Foto: Ruslans Šuļga
17.01.2016 07:00

liepajniekiem.lv

“Biju pārsteigts!” – tā savas emocijas raksturo Liepājas uzņēmuma “Blue Shock Race” līdzīpašnieks Artis Daugins, redzot, cik liela interese ir par viņu radīto bērnu elektrokartadromu, kas Rīgā durvis vēra aptuveni pirms mēneša. Puisis priecājas par veiksmi, un cer, ka tā viņu neatstās šobrīd “restartējot” otru savu firmu – “Blue Shock Bike”, kas nodarbojās ar elektrovelosipēdu ražošanu. Līdz šim pieļautās kļūdas un lēmumi nav ļāvuši darbību sekmīgi turpināt, tādēļ paņemta pauze, lai lietas sakārtotu, kā nākas.

Meklē telpas Liepājā

Vaicāts, kāpēc vērienīgais elektrokartadroma projekts īstenots Rīgā, Artis stāsta, ka sākumā ļoti cīnījušies, lai to realizētu Liepājā, taču dažādu apstākļu dēļ tomēr nav sanācis. Tad sekojis piedāvājums no tirdzniecības centra “Rīga Plaza”. Diskusiju rezultātā tikts pie telpām par ļoti labu cenu. “Nu vairs nevarējām atteikties,” atminas bērnu elektrokartadroma idejas autors, un tā tas īstenots galvaspilsētā. Šo dažu nedēļu laikā elektrokartadroms kļuvis ļoti iecienīts. “Pat īpaši nebijām to reklamējuši,” Artis spriež, ka izdevīgā vieta – tirdzniecības centrs, kurā dienā apgrozās līdz 12 tūkstošiem cilvēku, varētu būt tam par iemeslu. Lai izbaudītu elektrorallija pasauli, dažbrīd gribētājiem jāstāv rindā pat stundu un vairāk.

“Elektrorallija pasaule ir vieta, kurā jaunā paaudze var smelties zināšanas, iedvesmu, pieredzi un sajūtas autosportā, kura darbība balstīta tikai uz elektrību,” pastāsta “Blue Shock Race” pārstāvis, joprojām uzskatot, ka elektronenerģija ir mūsu nākotne. Elektrokartadromā vecāki var atstāt savas atvases sākot no 10 minūtēm līdz pat vairākām stundām, kuru laikā bērni profesionālu instruktoru pavadībā piedzīvo lieliskas rallija emocijas, paši izjūtot, kā ir būt pie elektrokartinga stūres un kā to vadīt trasē.

Bērnu elektrorallija pasaules koncepts ir radīts tā, lai bērnos raisītu vēlmi domāt un pieņemt dažādus lēmumus, kas veicinātu labāku rezultātu sasniegšanu. Projekta mērķis ir apvienot labi un pilnvērtīgi pavadītu laiku, attīstot bērnu lēmumu pieņemšanas iemaņas, liekot izvērtēt riskus dinamiskās situācijās. “Bērni vienā acumirklī to visu var izbaudīt uz savas ādas caur autosportu drošā un nebijušā formātā,” norāda Artis.

A.Daugins uzskata, ka elektrokartadroms, ko viņš sauc arī par bērnu autorallija skoliņu, ir alternatīva tradicionālajiem bērnu atpūtas stūrīšiem, kādus redzam lielveikalos. “Skoliņā bērns iziet cauri trim posmiem. Vispirms ir virtuālo spēļu simulācijas, tad viņš var piedalīties radio vadāmo mašīnu sacensībās, un tikai noslēgumā, trešajā posmā, var tikt pie braukšanas ar kartingu. Pirms tam gan bērns tiek apmācīts, kā pareizi tajā iesēsties, kā pareizi jārāda žesti, ko nozīmē dažādie karogi utt.” Ja sasniegts nepieciešamais līmenis, elektrokartadroma “absolventam”, piemēram,ir iespēja startēt kartingu sacensībās, ko rīko paši elektrokartadroma īpašnieki, vai arī braukt ar jaudīgajiem kartingiem pie Haralda Šlēgelmilha “333” trasē. “Uzrādot skoliņā iegūto pēdējo aproci, nav vairāk jāstāsta pamatlietas, vari kompleksā uzreiz sākt braukt,” Artis pastāsta par ieguvumiem, norādot uz sadarbību ar vienu no labākajiem Baltijas autošosejas pilotiem. Jāpiebilst, ka Šlēgelmilhs pie “Blue Shock Race” ir sev pasūtījis trīs demo testa elektrokartingus, un gaida to piegādi. Tik ļoti tas viņu ir pārliecinājis.

Runājot par elektrokartadroma atvēršanu arī Liepājā, Artis saka, ka lielākā problēma ir telpu atrašana. Pagaidām ar to nav veicies. “Vajag trīs līdz trīsarpus tūkstošus kvadrātmetru lielu, taču Liepājā praktiski tādu nav,” izpētījis A.Daugins. Ja ir kaut kas atbilstošs, bez milzu investīcijām tomēr nekas nesanāks. Attiecībā uz Liepāju, Artis saredz divus variantus: “Vai nu jātaisa liepājniekiem un vēl tiem, kas ir 20, 30 kilometru rādiusā, vai uzreiz vērienīgāks projekts – visai Baltijai.” Pagaidām viņi domā par mazo konceptu. “Paskatīsimies, kā tas funkcionēs, kāda būs kapacitāte.” Ja viss noritēs veiksmīgi, tad plāns ir meklēt partnerus, lai iesākto transformētu par kaut ko lielāku. Artis cer, ka elektrorallija burvību liepājnieki varēs baudīt jau pavasarī, un kliedēs aplamos priekšstatus par elektrotransportu, par kuru joprojām valda daudz stereotipi. Artis atzīst, ka tas nav viegli, un “Blue Shock Race” komanda pie tā ir smagi strādājusi, lai pierādītu, ka šķietami neiespējamais tomēr ir iespējams. Jāatzīmē, ka interese par bērnu elektrokartadromu ir ne tikai no citām Latvijas pilsētām, bet arī no Lietuvas, Vācijas un Norvēģijas.

“Deg” par savu darbu

Darbošanos alternatīvās enerģijas biznesā A.Daugins salīdzina ar ledus laušanu: “Braucu tirgū par kuru neviens nenojaušs.” Viņš cer, ka reiz tam izdosies izlauzties cauri. “Ja es gribētu pelnīt savai kabatai īstermiņā, tad nedarītu to, ko šobrīd daru,” puisis ir atklāts, liekot noprast, ka šobrīd privāti miljonus nepelna.

Vaicāts, kā no elektrodivriteņu ražošanas nonākuši līdz elektrokartingiem, puisis pastāsta par sava veida derībām ar Latvijas automobiļu federācijas Rallija komisijas padomes vadītāju Jāni Krastiņu. “Pirms diviem gadiem mūs uzaicināja rallijā “Kurzeme” izrādīt elektrovelosipēdus. Piekritām, un papildus uztaisījām arī elektrovelosipēdu uz četriem riteņiem. Bija maza improvizēta trasīte, kurā ar to rīkotas sacensības. Pēc tām Jānim nebija ticības, ka elektro var pārspēt iekšdedzes kartingu, bet ziņkārība par šādu iespēju bija liela. Tā kā par elektro esmu ļoti iededzies, teicu, ka kļūdies, ka iekšdedze pat nespēj konkurēt ar elektro. Un tā pusstundas laikā nonācām pie azartiskām rokas spiediena derībām un partnerības.” Principā elektrokarts radies, jo Artis pilnā pārliecībā apgalvojis, ka spēs to uztaisīt, ātrumā pārspējot jebkuru benzīna kartingu, bet J.Krastiņš bijis gatavs maksāt, lai to redzētu. “Jā, Jānis Krastiņš bija tas, kurš nofinansēja pirmo elektrokartinga prototipu,” Artis atminas, ka pēc tam, kad novērstas tehniskās ķibeles, par rezultātu visi bijuši ļoti pārsteigti. Un tā tas arī aizgājis: “Redzējām, ka interese ir milzīga, tāpēc nolēmām – taisām reālu uzņēmumu.” A.Daugins ar to ieinteresējis arī firmas “NPK Expert” īpašnieku Ģirtu Cēlāju, un šobrīd abi ir “Blue Shock Race” līdzīpašnieki.

Savukārt jau pusgadu ir šķīrušies vai transformējušies uz cita veida sadarbībām Arta un Neila Kalniņa ceļi. Tas noticis dažādu apstākļu dēļ. “Ir pieļautas lielas aplamības, pieņemti kļūdaini lēmumi, arī finanšu lietās,” paskaidro A.Daugins, kā rezultātā šobrīd elektrovelosipēdu uzņēmums “Blue Shock Bike”, kura līdzīpašnieki sākotnēji bijuši abi, bet tagad viņš viens pats, ir “uz pauzes”. “Tā turpināt, kā līdz šim, nevarējām. Agri vai vēlu tas novestu pie kraha,” neslēpj Artis, tāpēc, kad kļuvis par “Blue Shock Bike” vienīgo saimnieku, firmu “iesaldējis”: “Jā, varbūt radikāls vai traks lēmums, bet, manuprāt, pareizs. Vienmēr esmu bijis godīgs un atklāts, tāpēc saistības, ko bijām uzņēmušies, gribu nokārtot.” Kad tas notiks, “Blue Shock Bike” atsāks darbību. A.Daugins prognozē, ka tas varētu notikt pēc dažiem mēnešiem. “”Restartēsimies”, un sāksim visu no jauna.” Ka tas izdoties veiksmīgi, A.Daugins nešaubās, jo šo trīs gadu laikā, kopš “Blue Shock Bike” nodibināts, ir uzkrāta liela zināšanu bāze, kas un kā ir jādara attiecībā uz elektrovelosipēdu ražošanu, to pārdošanu, turklāt ir interese un pasūtījumi. Artis visu piedzīvoto uzskata par milzīgu skolu, tas nav licis nolaist rokas, kā varbūt varētu šķist, bet gan iet uz priekšu. “Neesmu vairs tas zaļais gurķis, kas sākumā, laužoties šajā biznesā.”

Kamēr “Blue Shock Bike” “restartējas”, “Blue Shock Race” – uzņēmums, kas nodarbojas ar nomas un sporta elektrokartingu ražošanu, un radīts tikai pirms gada – attīstās. Kopš dibināšanas iet uz augšu, teic Artis. Kopā ar viņu komandā ir vēl desmit cilvēku. Kolektīvs ir visai jauns, vecākajam ir tikai 29 gadi. A.Daugins viņus raksturo īsi: “Visi ir ar galvu uz pleciem, vēlmi darīt, riskēt.” Nebaidīšanos riskēt puisis savos padotajos vērtē augstu. To savā ziņā pieprasa darba specifika, jo elektrotransports Latvijā ir vēl samērā kaut kas jauns, salīdzinot ar pasauli. Tā kā daudz ko nākas izmēģināt pašiem, lai saņemtu atbildi uz jautājumu, “kas notiks, ka izdarīšu šādi”. “Esam savā ziņā psihopāti, risks jāuzņemas un jādara,” Artis rāda rētu uz rokas, ko guvis, programmējot elektrokartinga prototipu. “Tie, kas šeit strādā, darbam atdod sirdi un dvēseli. Tas drīzāk ir dzīvesveids,” liepājnieks stāsta, ka, tuvojoties termiņiem, stundas, ko viņi pavada savā bāzes vietā Dzērves ielā, nav saskaitāmas. Piemēram, Arnis Rubīns, kad būvēti pirmie bērnu elektrokartingi, negulēja divas diennaktis pēc kārtas, vai Jānis Lakstīgala, kurš vispār spēj apvienot divus darbus un negulēt gandrīz četras diennaktis. “Ir daudzas specifiskas lietas, ko pārzina tikai konkrēts cilvēks, tāpēc – grūti aizstājams,” “Blue Shock Race” līdzīpašnieks paskaidro, ieskicējot viņu ikdienu. Viņš piekrīt, ka dažreiz ir par traku, “bet tādi mēs esam”. “Mums bieži publiskajā telpā pārmet par daudzām lietām, ko cilvēki pat nezina, kā patiesībā ir, un kāpēc to darām tā vai citādi, bet tas, ko izdara šī komanda, nav par naudu nopērkams un ar prātu reizēm saprotams – tas vienkārši ir no sirds ieguldīts darbs, nesaudzējot sevi.”

Šobrīd “Blue Shock Race” komanda strādā pie vairākām nozīmīgām lietām. A.Daugins pastāsta, ka viena no tām ir pasūtījums no Lietuvas –”Sodi” kartingu pārbūve par elektrokartingu. “Sodi” kartingus ražo jau 40 gadus, ir lielākais spēlētājs Eiropā,” iepazīstina Artis. Izrādās, ka “Sodi” pie sava elektrokartinga strādā kopš 2006.gada. “Taču mēs tikai gadu, un jau esam vairākās lietās viņus apsteiguši,” palepojas liepājnieks. “Pati kartinga kontrukcija viņiem ir laba, tāpēc mums uzdota tikai to pārveide no benzīna par elektrokartingu.” Ja pasūtītājus apmierinās veikums, tad ļoti iespējama sadarbība turpināsies, kas nozīmē sekmīgu attīstību biznesam.

Vēl FIA Eiropas rallija čempionāta ietvaros sporta kanālam “Eurosport” par liepājnieku elektrokartingu jāuztaisa videorullītis, kura filmēšanu uzņēmies Liepājā pazīstamais video operators, režisors Roberts Vītols. Šobrīd norit galvenā “varoņa” pārbūve, atbilstoši “Blue Shock Race” iecerēm. “Ir darba pilnas rokas,” smaidot rezumē Artis, un aktīva rosība Dzērves ielā paredzama vēl ilgi. 

Šobrīd aktuāli

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz