Svētdiena, 28. aprīlis Terēze, Gundega
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

Arturs Pērkons: “Parādīt savas fotogrāfijas citiem ir patīkami”

Dienu iepriekš, pirms notika šī saruna, Liepājas Muzejā bija notikusi Artura Pērkona fotogrāfiju izstādes ”Skices” atklāšana, taču tajā nav tikai fotogrāfijas, bet arī video un skaņas. Kā nu bez tām. Sarunā atklājās, ka A. Pērkons, kurš jau kopš 90. gadu beigām dzīvo un strādā galvaspilsētā, joprojām sevi nesauc par rīdzinieku.

Arturs Pērkons: “Parādīt savas fotogrāfijas citiem ir patīkami”
Foto: Egons Zīverts
Foto: Egons Zīverts
28.08.2023 00:05

liepajniekiem.lv

Izrādās, tas bija viņš, kurš savulaik neparakstīja dokumentu par Liepājas jaunās slimnīcas pieņemšanu ekspluatācijā. Jo tā vēl nebija pabeigta.

Sevi nesaucat par aktīvu fotogrāfu, bet izstāde ir tapusi.

– Vēlme parādīt, ko esmu safotografējis, iet tā pa viļņiem, jo ir ikdienas darbi un izstādi noorganizēt nav tik vienkārši.

Muzeja direktores Daces Kārklas piedāvājums un solījums visu noorganizēt bija neatvairāms. Jebkurai radošai personai ir patīkami, ja kāds pasaka: ”Klau, varbūt parādi, kas tev tapis!”

Esat Liepājas puika. Ko šī pilsēta jums tagad nozīmē?

– Saku, ka esmu distancējies no Liepājas, bet par rīdzinieku sevi neuzskatu un nesaucu. Kamēr Latvija nebija iestājusies Eiropas Savienībā, te valdīja zināma stagnācija. Tā nebija tikai Liepājas problēma.

Arī Rīgai patika uz citām pilsētām skatīties tā no augšas. Varēja sākt kaut ko darīt, kad parādījās pieeja Eiropas Savienības fondiem, jo bez naudas nekas nenotiek. Uz Liepāju atbraucu regulāri.

Kad sākāt apgūt fotografēšanu?

– No manas mājas, kur dzīvoju, līdz pionieru namam bija mazāk nekā 100 metru. Tur foto pulciņu vadīja Arvīds Freimanis, un varēja apgūt elementārās prasmes, lai fotografētu ar tiem aparātiem, kas bija pieejami pagājušā gadsimta piecdesmitajos, sešdesmitajos gados.

Tur nevarēja iemācīties, ka labā fotogrāfijā jābūt dažādiem slāņiem, kurus var atkodēt skatītājs. Man to neviens nav mācījis.

Latvijā joprojām ir ļoti maz labu foto skolu.

Fotografēšana pēc būtības ir tehniska disciplīna. Gleznotājam starpnieks ir ota, kas pati nekustas. To kustina cilvēks, un tas prasa daudz augstāku sagatavotības pakāpi, lai tiktu līdz patiesi radošam rezultātam. Fotografējot kamera ir tehnisks rīks, ar kuru var taisīt mākslu vai ko citu.

Lai taptu fotogrāfija, it īpaši šodien, rīks jeb fotoaparāts kļuvis tik advancēts, ka to nevar salīdzināt ar laiku pirms gadiem piecdesmit.

Iegūstot praktiskās zināšanas par fotografēšanu, cilvēks automātiski nevar nokļūt radošajā pasaulē. Vispirms tomēr jābūt spējai ieraudzīt. Tikai pēc tam – kā tehniski nofiksēt.

Kāpēc tieši fotografēšana, bet ne, piemēram, airēšana?

– Viss ir ļoti racionāli. Manam tētim mājās bija fotoaparāts, ”Agfa” platfilmas kamera, jeb, kā toreiz sauca, plēša. Būdams bērns, ar to spēlējos, taisīju vaļā un ciet. Vienā brīdī tētis teica, ka ar to var fotografēt. Lai aizejot līdz pionieru namam, kur ir pulciņš, un tur parādīs, ko darīt.

Kamera izrādījās tehniski švaka. Tad tētis man iedeva fotoaparātu ”Fed-2”.

Esmu teicis ne reizi vien, ka fotografēšana sākas ar saredzēšanu.

Kā tā rodas, to nemāku pateikt.

Vai nu cilvēkam šī spēja dota, vai arī ne.

– Tas tāds vienkāršs skaidrojums. Manuprāt, svarīga arī vide: kompānija, kādā cilvēks uzturas, vieta, kur virmo radošs gars, valda īpaša gaisotne. Vidi atrod un tur nokļūst tie, kuriem kas tāds iekšēji nepieciešams.

1975. gadā iestājos augstskolā, būvinženieros. Mamma gan gribēja, lai kļūstu par arhitektu. Studējot satiku savu skolas biedru Andi Popi, kurš bildēja savdabīgi stilīgi, kā man toreiz šķita. Paskatījos uz viņa bildēm un nodomāju – es arī tā varētu.

No sākuma dabā jāierauga bilde, kas ir kā motivācija mainīt piegājienu tam, ko esi darījis iepriekš.

Kas notika pēc tam, kad augstskolas diploms bija kabatā?

– Atgriezos Liepājā un sāku strādāt Vispārējās celtniecības trestā, kuram bija vairākas pārvaldes. Manēja bija 23. pārvalde. Tajā laikā nelietoja vārdu ”būvniecība”, bet gan ”celtniecība”. Pārvaldes priekšnieks bija Visvaldis Krūmiņš.

Priekš manis tā bija skarba dzīves skola, jo viss notika krievu valodā. Es krieviski līdz tam runāju slikti. Par laimi, Krūmiņš sirdī bija riktīgs latvietis.

Viņš man iemācīja vienu labu frāzi. Reiz man bija jāraksta atskaite, un priekšnieks pirmdienā prasīja, kur tā ir. Visādi locījos, taisnojos, un tad Krūmiņš pateica: ”Artur! Ja tu būtu gribējis izdarīt, tu atrastu veidu, kā tikt galā.

Ja negribi, tad atrodas desmitiem argumentu, kāpēc nav izdarīts.”

Šo gudrību bieži atceros, klausoties politiķu skaidrojumos, kāpēc kaut ko nevar izdarīt. Nedara, jo negrib.

– Ar Uldi Pīlēnu jau bijāt pazīstami?

– Viņš kādu pusgadu bija nostrādājis par Liepājas galveno arhitektu, kad satikāmies un viņš uzaicināja mani par vietnieku. Varbūt nevienu citu nevarēja pierunāt, nezinu. Tie bija padomju laiki, un man tiešām nebija nekādu ilūziju. (Smagi nopūšas.) Varbūt vienīgi tāda naiva cerība, ka tas viss reiz beigsies…

Pēc dažiem mēnešiem pārdomāju, jo celtniecība šķita par garlaicīgu. Laikam mans radošums prasīja kaut ko citu.

1984. gadā sāku strādāt Liepājas izpildkomitejas Arhitektūras plānošanas nodaļā par galveno būvinspektoru. Kad pēc pusgada Uldis gāja atvaļinājumā, mani ar ierakstu darba grāmatiņā pārsauca par galvenā arhitekta vietnieku, lai varu viņu aizvietot. Šajā amatā nostrādāju gadus trīs.

Kāds bija šis laiks?

– Pat negribas komentēt… Ļoti sarežģīts. No vienas puses, labi apzinājos, cik man ir nepietiekamas zināšanas, no otras puses, notika tik daudz aplamību, kuras tomēr nedrīkstēja pieļaut. Laikam nopietnākais, ko izdarīju, – pirmajā piegājienā nepieņēmu ekspluatācijā negatavo Liepājas slimnīcu.

Padomju laikā bija prakse, ka viss jānodod laikā, precīzāk, saskaņā ar plānu. Būve skaitījās nodota ekspluatācijā, kad amatpersonas bija parakstījušas nodošanas aktu. Taču to nedarīja ne izpildkomitejas sekretārs, ne partijas komitejas sekretārs, jo tie bija svētie.

Toreiz vairāk nekā stundu sēdēju partijas komitejas sekretāra kabinetā. Viņš lika parakstīt jaunās slimnīcas nodošanas aktu. Pārējie komisijas locekļi to jau bija izdarījuši, bet es neparakstu. Teicu, ka nav gatava.

Ik pa brīdim viņam zvanīja toreizējais celtniecības ministrs un prasīja, vai tas papīrs parakstīts. Dzirdēju atbildi krievu valodā: ”Nē, vēl nav.”

Kāpēc neparakstījāt?

– Biju jauns, lecīgs, un galu galā man nebija ko zaudēt. Kad kā komisijas vadītājs kopā ar citiem biju aizbraucis uz jaunceltni, tur iekšpusē klāja apmetumu. Uz grīdas dubļu jūra, kā jau padomju laiku stroikā. Bija atbraucis un kopā ar komisiju būvi apskatīja arī veselības ministrs. Viņš nesapratnē grozīja galvu, skatīdamies uz mani, un teica: ”Biedri Pērkon, kas šeit nav gatavs?”

Ko tādu dzirdot, man tobrīd aizvērās loģiskā domāšana!

Tos pat nevarēja nosaukt par meliem, kas nāca no ministra mutes. Šajā darbā nebija iespējams ilgi strādāt… Parakstu neuzliku, slimnīcu ekspluatācijā nenodeva, un tās būvniecība turpinājās.

Ja šodien objekta nodošana ekspluatācijā nozīmē, ka viss ir tīrs, skaists un pa krāniem tek ūdens, tad padomju gados bija pilnīgi cita izpratne, ko nozīmē gatava būve.

Tagad, ar laika distanci vērtējot izpildkomitejā pavadītos gadus, – kādi tie bija, ko iemācīja?

– Nosaukšu trīs lietas. Atceros sarunas ar Uldi, kas viņa plašo zināšanu dēļ manu domāšanu nolika citā līmenī. Iepazinos un kontaktējos ar daudziem arhitektiem, tostarp tiem, kas strādāja Rīgā. Apguvu prasmi brīvi sarunāties ar tik specifisku profesionāļu auditoriju, kādi ir arhitekti.

No darba aizgājāt, pat nezinot, ko darīsiet tālāk.

– Ja tā lielos lēcienos, tad sapratu, ka vairāk par praktisko būvniecību mani interesē fotografēšana. Sāku ar reklāmu fotografēšanu, un tad jau pienāca datoru laikmets. Apguvu digitālās tehnoloģijas. Aizbraucu uz Rīgu, strādāju Fotocentrā.

Pagāja kāds laiks, līdz sapratu, ka jānoslauka putekļi no sava būvinženiera diploma. Sazinājos ar pazīstamiem arhitektiem un jautāju, vai viņiem nevajag cilvēku, kurš prot trīsdimensionālu datorprojektēšanu, kas bija jaunums. Sāku strādāt par arhitektes Guntas Kursītes palīgu.

Arhitektūra ir telpiska būšana. Projektēšana, kamēr nebija datoru, būtībā notika arhitekta galvā. Ar roku uzzīmēja to, ko nevarēja neuzzīmēt. Savai izstādei ”Skices” arī uztaisīju trīsdimensiju modeli visām trim telpām.

Laikā, kad vēl bijāt brīvais fotogrāfs, uztaisījāt divas savas izstādes.

– Abas 2002. gadā. Liepājā pirmā bija ar nosaukumu ”Cilvēki interjerā”. Šī pati izstāde bija 2020. gadā Jūrkalnē. Otru iekārtoju tolaik ”UPB” jaunajā galerijā Dzintaru ielā. Tā deva iespēju pārbaudīt savas tehniskās spējas.

A. Pērkons pie vienas no savām fotogrāfijām izstādes ”Skices”atklāšanā. Foto: Dainis Ģelzis

Ir vēl viena paralēlā joma, kas mani saista jau kopš studiju gadiem.

To jau laikam var nojaust, ka būvniecība mani neaizrāva tā līdz sirds dziļumiem. Studiju laikā biju paņēmis akadēmisko gadu un Liepājas teātrī strādāju par skaņu režisoru. Tā interese par skaņu kaut kur iekšā manī bija sēdējusi.

Atceros reizi, kad, ejot pāri Čakstes laukumam uz darbu, uz teātri, domāju: ”Visu laiku esmu kaut ko darījis ar mūzikas ierakstiem, magnetafoniem, bet tagad man par to maksā naudu.” Kad atsāku studēt, prioritātes mainījās.

Kad atgriezāties pie skaņu pasaules?

– Kad Latvija iestājās Eiropas Savienībā. Vienlaikus tas nozīmēja, ka stājas spēkā ļoti daudz jaunu būvnormatīvu, tajā skaitā arī būvakustikā. Sāku šo jomu pētīt un sapratu, ka neko nesaprotu. Bet gribējās saprast!

Trīs gadus pēc atgriešanās projektēšanas vidē nolēmu, ka braukšu mācīties uz Dānijas Tehnisko universitāti, jo Latvijā akustiku nevarēja apgūt. Specialitāti sauca ”Inženierakustika”.

Man par lielu pārsteigumu, tur bija jāapgūst arī cilvēka anatomija, auss, mutes, runas orgānu uzbūve. Izrādījās, ka tā ir ļoti interesanta un kompleksa sistēma. Dzirde ir kaut kas unikāls no inženierijas skatpunkta. To var ļoti viegli sabojāt.

Vēl joprojām pastāv tikai hipotēzes par cilvēka īpatnējo veidojumu – ārējo ausi, kas palīdz noteikt skaņas avota atrašanās vietu pa vertikālo asi. Par visu šo varētu turpināt vēl un vēl.

Kā izmantojāt Dānijā iegūtās zināšanas?

– Sāku strādāt par frīlanceri akustiķi, palīdzot arhitektiem. Gandrīz vienlaikus mani uzaicināja par pasniedzēju Jāzepa Vītola Mūzikas akadēmijā, kur 2011. gadā liepājnieks profesors Rolands Kronlaks izveidoja skaņu režijas kursu. Topošajiem skaņu režisoriem lasīju akustikas pamatus.

Tagad, pēc gadiem desmit, slodzi akadēmijā esmu samazinājis, stāstu tikai par telpu akustiku.

Tad mani sameklēja kompānija ”Akukon”, kas ir lielākā akustikas kompānija Somijā. Tā kļuvu par Latvijas uzņēmuma ”Akukon-Būvakustika” direktoru, kas ir mans pamatdarbs.

Bez pārspīlējuma šobrīd Latvijā ir tikai kādi desmit cilvēki, kuri apguvuši būvakustiķa specialitāti.

Pie manis darbā pieteicās jauns speciālists vārdā Deniss, kurš arī bija studējis Dānijas Tehniskajā universitātē. Izrādījās, ka viņu mācījis mans kursa biedrs, kurš šobrīd tur bijis katedras vadītājs. Ar Denisu, kurš ir divas reizes jaunāks par mani, varam saprasties pat bez vārdiem.

Ja atgriežamies pie izstādes, tajā ir fotogrāfijas, kas uzņemtas ar dronu.

– Tā ir mana aizraušanās. Arhitektūras fotogrāfiem vienmēr nepieciešams lielāks augstums, viņi vienmēr kaut kur mēģina pakāpties. Kad nopirku dronu ar fotografēšanas tehniku, pirmā sajūsma noplaka brīdī, kad uzzināju, kādas tik atļaujas vajadzīgas, fotografējot no gaisa Liepājā.

Tā kā Liepājā ir lidosta, jāprasa uzņēmuma ”Latvijas Gaisa satiksme” atļauja. Ir cietums, un atļauja jāprasa Ieslodzījumu vietu pārvaldei, visbeidzot arī Aizsardzības ministrijai. Bet tas ir izdarāms. Fotogrāfijas sanāk labas.

Ar kādu intrigu mēs varētu beigt šo sarunu?

– Neesmu ieguvis akadēmisku mākslas izglītību, tāpēc tā brīvi peldu no tēmas uz tēmu, fotogrāfijās rotaļājos ar krāsām. Savos darbos telpisko sajūtu mēdzu padarīt grafisku.

Teikšu, ka parādīt savas fotogrāfijas citiem ir patīkami.

Izstādē ir arī video, jo man bija brīdis, kad nekustīga fotogrāfija kļuva garlaicīga, tāpēc samontēju video, pievienoju skaņu. Intrigai iesaku ieklausīties skaņā, kas dzirdama izstādes pirmajā telpā.

Sevi uzskatāt par veiksmīgu cilvēku?

– Jābūt kritērijiem, kas ļautu to nomērīt. Pavisam noteikti varu pateikt, ka man bijis daudz laimīgu brīžu. Viss man ir, tikai jāstrādā.

Pateiksiet, kas tā tomēr par skaņu pirmajā zālē?

– Ieraksts izdarīts Karostas ūdenstornī. Ir radoša darba pats sākums – māksliniece gruntē audeklu pirms gleznošanas.

VIZĪTKARTE

Arturs Pērkons

  • Akustiķis, fotogrāfs, būvinženieris.
  • SIA ”Akukon-Būvakustika” direktors, docētājs, Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijas Mūzikas tehnoloģiju katedrā.
  • Mācījies Liepājas Raiņa 6. vidusskolā.
  • Studējis Rīgas Politehniskajā institūtā, Dānijas Tehniskajā universitātē.
  • Ieguvis maģistra grādu būvinženiera specialitātē, būvakustikas eksperta sertifikātu.
  • Strādājis par profesionālu arhitektūras fotogrāfu.
  • Tagad ir amatieris fotogrāfs, bet ar lidrobota pilotēšanas sertifikātu.

Mediju atbalsta fonda ieguldījums no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par sagatavoto saturu atbild portāls liepajniekiem.lv.

Šobrīd aktuāli

Distances līgums

DISTANCES LĪGUMS PAR PAKALPOJUMA ABONEMENTA IEGĀDI INTERNETA VIDĒ 

VISPĀRĪGA INFORMĀCIJA 

Šis ir distances līgums par satura pakalpojuma pirkumu interneta vidē, turpmāk tekstā – Līgums, kas tiek slēgts starp SIA ”Kurzemes Vārds” (reģistrācijas numurs: 42103002455, juridiskā adrese: Pasta iela 3, Liepāja, LV-3401; epasts: [email protected]), turpmāk tekstā – KV, un personu, kas veic pirkumu, turpmāk tekstā PIRCĒJS, interneta vietnē liepajniekiem.lv, turpmāk tekstā – VIETNE, vai interneta vietnē kurzemes-vards.lv, turpmāk tekstā – VIETNE KV, un abi līgumslēdzēji kopā – LĪDZĒJI. PIRCĒJS, veicot pirkumu VIETNĒ/VIETNĒ KV šī Līguma ietvaros, izsaka piekrišanu tā noteikumiem, ir tiesīgs šos Līguma noteikumus izdrukāt un saglabāt.

 Šī Līguma ietvaros:

  1. PIRCĒJS ir fiziska vai juridiska persona, kura pērk VIETNĒ/VIETNĒ KV maksas satura pakalpojumu nolūkam, kas nav saistīts ar saimniecisko darbību, turpmāk tekstā – PIRCĒJS; 
  2. PAKALPOJUMS ir kāds no šajā punktā uzskaitītajiem satura pakalpojumiem, kurš ir nopērkams VIETNĒ/VIETNĒ KV, un kura abonementu PIRCĒJS ir tiesīgs iegādāties:
  1. Liepajniekiem plus – maksas digitālā satura pakalpojums, tajā skaitā raksti, fotogrāfijas, kas tiek īpaši veidots, atlasīts un publicēts VIETNĒ ar norādi ”plus”,
  2. ”Kurzemes Vārds” elektroniskais abonements – maksas digitālā satura pakalpojums VIETNĒ KV, tajā skaitā drukātam laikrakstam ”Kurzemes Vārds” (reģistrēts masu informācijas reģistrā ar nr. 000700763, no 28.11.1991.) vizuālā un satura apjoma ziņā identiska elektroniska kopija, kā arī pieeja viena mēneša iepriekšējo elektronisko kopiju arhīvam,
  3. ”Kurzemes Vārds” drukātais laikraksts – papīra formātā iznākošs reģionālais laikraksts (reģistrēts masu informācijas reģistrā ar nr. 000700763, no 28.11.1991.), kura piegādi PIRCĒJAM Liepājā un Grobiņā (pilsētā) nodrošina SIA ”AC Kurzemes Vārds”, vai citur Latvijā VAS ”Latvijas Pasts” saskaņā ar tā piegādes grafiku.
  4. PAKALPOJUMA TERMIŅŠ UN CENA

PAKALPOJUMA abonements ir fiksēts termiņā, par noteiktu cenu, kuru KV var mainīt bez iepriekšēja brīdinājuma (izmaiņas neattiecas uz jau apmaksāto PAKALPOJUMA termiņu), par to PIRCĒJAM paziņojot ne vēlāk kā 30 dienas pirms jaunās cenas stāšanās spēkā. KV un PIRCĒJS  piekrīt, ka izmaiņas PAKALPOJUMA cenā tiek piemērotas jaunajam periodam, noslēdzoties iepriekš apmaksātajam PAKALPOJUMA abonementa termiņam. PAKALPOJUMA abonementa cenā ietverti ir visi uz to attiecināmie nodokļi, tajā skaitā pievienotās vērtības nodoklis (turpmāk – PVN) saskaņā ar LR normatīvajiem aktiem:

  1. Liepajniekiem plus ir 4 (četru) nedēļu PAKALPOJUMA lietošanas atļauja par cenu – EUR 1.99 (viens euro un 99 centi).
  2. ”Kurzemes Vārds” elektroniskais abonements ir 4 (četru) nedēļu PAKALPOJUMA lietošanas atļauja par cenu – EUR 4.99 (četri euro un 99 centi).
  3. ”Kurzemes Vārds” drukātais laikraksts ir papīra formāta izdevums par cenu – EUR 8.95 (astoņi euro un 95 centi) vienam mēnesim.
  4. PAKALPOJUMA IEGĀDE UN NORĒĶINI 

Šajā Līguma sadaļā tiek aprakstīta PAKALPOJUMA iegādes kārtība un samaksa par PAKALPOJUMA  abonementa iegādi. 

2.1. PAKALPOJUMU Pircējs var iegādāties tikai pēc reģistrēšanās VIETNĒ/VIETNĒ KV. Lai iegādātos PAKALPOJUMA abonementu, Pircējam jāizvēlas tā apmaksas veids, ievadot KV pieprasīto informāciju. Ar šī līguma akceptu PIRCĒJS apliecina, ka ir nepārprotami sapratis, ka PAKALPOJUMA  abonementa iegāde ir maksas pakalpojums, kā arī  ir iepazinies ar šī Līguma saturu. 

2.2. PAKALPOJUMA  abonementu PIRCĒJS  iegādājas, izmantojot norēķinu karti vai ar SMS (maksa tiks iekļauta PIRCĒJA mobilā sakaru pakalpojumu sniedzēja rēķinā), un tas tiek noformēts kā regulārs maksājums, tā termiņam automātiski pagarinoties uz nākamo fiksēto 4 (četru) nedēļu termiņu PAKALPOJUMAM Liepajniekiem plus un Kurzemes Vārds elektroniskais abonements, bet uz nākamo kalendāro mēnesi pagarinoties automātiski PAKAPLOJUMAM Kurzemes Vārds drukātais laikraksts abonementam , un samaksu  par PAKALPOJUMA abonementu automātiski ieskaitot KV bankas kontā, līdz brīdim, kad PIRCĒJS izvēlēsies pārtraukt PAKALPOJUMA abonementa pirkšanu VIETNĒ, reģistrētajā profilā aktivizējot PĀRTRAUKT ABONĒŠANU.

  1. PAKALPOJUMA ABONEMENTA KURZEMES VĀRDS DRUKĀTAIS LAIKRAKSTS PIEGĀDES UZSĀKŠANA.
    1. Ja PIRCĒJS ir veicis PAKALPOJUMA samaksu darba dienā līdz plkst.14.00, tad abonementa piegāde tiek uzsākta ar nākamo darba dienu, ja piegādi nodrošina AC Kurzemes Vārds, vai pēc divām darba dienām, ja piegādi nodrošina Latvijas Pasts;
    2. Ja PIRCĒJS ir veicis samaksu darba dienā pēc plkst 14:00, tad abonementa piegāde tiek uzsākta ar aiznākamo darba dienu, ja piegādi nodrošina AC Kurzemes Vārds, vai pēc trim darba dienām, ja piegādi nodrošina Latvijas Pasts;
  2. ATTEIKUMA TIESĪBAS 

KV Šī Līguma ietvaros ar PAKALPOJUMU Liepajniekiem plus un Kurzemes Vārds elektroniskais abonements sniedz pakalpojumu, kas atbilst digitālā satura priekšapmaksas pakalpojumam tiešsaitē (digitālā satura kā e-publikāciju piegāde, kas netiek piegādāta patstāvīgā datu nesējā), pieejams pēc pieprasījuma un tā piegāde tiek uzsākta ar PAKALPOJUMA  abonementa apmaksas brīdi, kurā automātiski PAKALPOJUMA abonements tiek aktivizēts. PIRCĒJS  piekrīt, ka ar PAKALPOJUMA  aktivizēšanas brīdi tiek uzsākta PAKALPOJUMA lietošana, līdz ar to PIRCĒJS atsakās no 14 dienu atteikuma tiesībām un samaksātās summas atmaksas, pamatojoties uz MK 20.05.2014. noteikumu Nr.255 ”Noteikumi par distances līgumu” 22.13.punkta noteikumiem.

  1. LĪDZĒJU ATBILDĪBA

LĪDZĒJS neatbild par otra LĪDZĒJA saistībām pret trešām pusēm, ja tādas veidojas saistībā ar šī līguma realizāciju. LĪDZĒJIi vienojas, ja kāds no tiem nepilda savus pienākumus saskaņā ar Līgumu Force majeure apstākļu dēļ, tas ir atbrīvojams no atbildības par Līguma neizpildi vispār vai Līguma pienācīgu neizpildi. Ar Force majeure tiek saprasti jebkādi no LĪDZĒJA gribas neatkarīgi apstākļi (ja LĪDZĒJS  ir rīkojies saprātīgi un godīgi), kuru rezultātā nav bijis iespējams izpildīt pienācīgi vai izpildīt vispār saistības un ja šos apstākļus nebija iespējams paredzēt ne vien attiecīgajam LĪDZĒJAM, bet jebkurai citai personai, kas darbojas vai darbotos attiecīgā LĪDZĒJA nozarē, kā arī, ja šos apstākļus nebija iespējams novērst ar saprātīgiem un godīgiem paņēmieniem.

  1. KONFIDENCIALITĀTE 

Visa informācija, kas nav publiski pieejama un ko kāds no LĪDZĒJIEM sniedz viens otram Līguma izpildes laikā vai tā atklājas pildot darba pienākumus, tajā skaitā informācija par finanšu stāvokli, izmantotām tehnoloģijām un datorprogrammām, PAKALPOJUMA un VIETNES attīstības plāniem, tiek atzīta un uzskatīta par konfidenciālu. 

Par konfidenciālu netiek uzskatīta šāda informācija, ja pirms tās iegūšanas, tāda jau bija otra LĪDZĒJA rīcībā, vai tā bija publiski vispārzināma, un, ja šādas informācijas  saņemšanas brīdī, uz to nebija attiecināts konfidencialitātes nosacījums; 

  1. AUTORTIESĪBAS

Šī Līguma ietvaros KV piešķir PIRCĒJAM  vispārējo licenci PAKALPOJUMAM. PIRCĒJAM aizliegts izmantot PAKALPOJUMA laikā pieejamo digitālo saturu darbībām, kuras neparedz šis līgums, t.sk., kopēt, pavairot, publicēt vai kā savādāk to izmantot  bez KV rakstveida piekrišanas un pretēji Autortiesību likuma tiesību normu prasībām. KV garantē, ka ar visām digitālā satura platformas liepajniekiem plus un Kurzemes Vārds elektroniskais abonements veidošanā iesaistītām personām ir noslēgts līgums, saskaņā ar kuru autortiesības uz PAKALPOJUMĀ pieejamo digitālo saturu un tā platformas risinājumiem pieder KV un tam nav zināma neviena trešā persona, kura varētu šīs KV tiesības apstrīdēt, kā arī likt šķēršļus PAKALPOJUMA izmantošanai un/vai izplatīšanai.

  1. DATU APSTRĀDE

LĪDZĒJI piekrīt, ka katrs LĪDZĒJS kā datu apstrādes pārzinis un personas datu operators šā Līguma darbības laikā manuāli un/vai elektroniski apstrādā (ieskaitot datu vākšanu, reģistrēšanu, ievadīšanu, glabāšanu, pārveidošanu, izmantošanu, nodošanu, pārraidīšanu, bloķēšanu vai dzēšanu) no otra LĪDZĒJA saņemtus datus, tikai ciktāl tas ir nepieciešams un izriet no noslēgtā Līguma. Datu apstrādes mērķis un nolūks: līguma slēgšana, rēķinu sagatavošana un nosūtīšana, maksājumu pārvaldīšana, savstarpējā saziņa un sadarbības nodrošināšana, efektīvu KV pārvaldības procesu nodrošināšana, biznesa plānošana un analīze, pretenziju un/vai pieteikumu izskatīšana un apstrāde, jaunumu izsūtīšana ciktāl tas ir nepieciešams un izriet no noslēgtā Līguma. KV ievēro PIRCĒJA norādījumus, lieto nepieciešamos tehniskos līdzekļus un veic organizatoriskos pasākumus, lai aizsargātu fizisko personu datus un novērstu to nelikumīgu apstrādi. Personas dati tiks glabāti elektroniskā formā visā Līguma darbības laikā, kā arī piemērojamajos normatīvajos aktos noteiktajā noilguma termiņā, kura ietvaros var tikt iesniegtas sūdzības, celtas prasības un ierosināti līdzīgi procesi. LĪDZĒJS var nodot otra LĪDZĒJA personas datus piesaistītajiem apstrādātājiem, kuri šī līguma ietvaros sniedz grāmatvedības, juridiskos, IT vai cita līdzīga veida pakalpojumus. Noslēdzot Līgumu, PIRCĒJS piekrīt datu apstrādei, atjaunošanai un uzglabāšanai, identifikācijai, informācijas nosūtīšanai par PAKALPOJUMA izmaiņām un piedāvājumiem utml. PIRCĒJS, kurš šī Līguma ietvaros ir patērētājs, ir tiesīgs pieprasīt KV bez maksas izsniegt tā rīcībā esošo informāciju par PIRCĒJA personas datiem, ir tiesīgs pieprasīt to labošanu vai dzēšanu, kā arī nepieciešamības gadījumā ir tiesīgs atsaukt savu iepriekš izsniegto piekrišanu personas datu apstrādei. Šajā sadaļā noteiktie pienākumi ir spēkā neierobežotu laiku un paliek spēkā arī tad, ja kāds no LĪDZĒJIEM vienpusēji atkāpjas no Līguma, vai ja Līgums izbeidzas citādi.

  1. CITI NOTEIKUMI

Šis Līgums stājās spēkā, PIRCĒJAM veicot PAKALPOJUMA abonementa pirkumu VIETNĒ, piekrītot tā noteikumiem un samaksājot abonementa maksu. Līgums tiek noslēgts uz nenoteiktu laiku un ir spēkā līdz uzņemto saistību izpildei. Tāpat PIRCĒJS ir tiesīgs atteikties no PAKALPOJUMA abonementa, veicot atbilstošas izmaiņas VIETNĒ. Atteikums šajā gadījumā attiecas uz turpmāko abonēšanas periodu, par kuru PIRCĒJS nav veicis samaksu un/vai neplāno to darīt. Jebkuru strīdu starp LĪDZĒJIEM, kas izriet no šī Līguma, LĪDZĒJI apņemas risināt pārrunu ceļā. Ja nav izdevies atrisināt strīdu bez tiesas starpniecības, strīds tiek izskatīts Latvijas Republikas tiesā.

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz