Piektdiena, 21. februāris Eleonora, Ariadne

Reisi uz Grobiņu neiet gludi

Reisi uz Grobiņu neiet gludi
Biļešu iegāde Grobiņas reisos aizņem ļoti daudz laika, tāpēc autobuss kavējas un cilvēki nepagūst uz darbu vai skolu. Liepājas Autobusu parka vadība cer, ka pasažieri iegādāsies mēneša vai abonementa biļetes, tā ietaupot naudu un laiku. (Foto: Egons Zīverts)
07.01.2020 01:00

Linda Kilevica

"Kurzemes Vārds"

“Nē, mēs nepaspēsim uz skolu,” saka pulciņš Grobiņas jauniešu, kuri pirmdienas, 6. janvāra, rītā stāv rindā uz iekāpšanu Liepājas autobusā, kas pienācis ar kavēšanos. Viņi mācās Liepājas Valsts tehnikumā – tas nozīmē, ka uz mācību iestādi jābrauc ar pārsēšanos pilsētas reisā, bet līdz stundu sākumam atlikusi vairs pusstunda. Arī “Kurzemes Vārda” satiktie strādājošie no pieturas zvana uz darbavietu un stāsta, ka kavēs darbu.

Braucam kā Rīgā

Reģionālā maršruta autobuss, kuram no pieturas “Zirgu iela” jāatiet pulksten 8.07, no Liepājas tur ierodas pulksten 8.13 un dodas tālāk uz reisa galapunktu Iļģos. Pieturā jau ierodas cilvēki, kuri plānojuši braukt ar nākamo autobusu, taču uz Priekules ceļa pusi vēl cerīgi skatās iepriekšējā reisa gaidītāji. Autobuss atiet gandrīz ar divdesmit minūšu kavēšanos pulksten 8.26. Savukārt nākamais reisa autobuss, kuram jāatiet no Grobiņas 8.25, tikai 8.35 no Rīgas šosejas iegriežas Lielajā ielā.

Grobiņniece Arita strādā aptiekā Liepājā. “No rīta šogad vēl neesmu braukusi. Atpakaļ no Liepājas pa dienu gan esmu, un autobuss pamatīgi kavējās, pusstundu,” stāsta sieviete. Viņa priecājas, ka bērns jau agrāk aizvests uz skolu ar auto. “Nevar saprast, cik laika vajadzēs, lai nokļūtu galā. Pats vēl var izbraukt agrāk, bet jārēķinās taču ar bērniem. Es arī gribu zināt, cikos būs autobuss, nevis stundu gaidīt,” viņa norāda. Liepājā tālāk jābrauc ar citu autobusu. “Man vajag mēnešbiļeti gan Liepājā, gan uz Grobiņu. Ceļš uz darbu sadārdzinās par 30 eiro mēnesī,” sieviete pastāsta.

“Būs mums kā Rīgā – stunda jāpavada ceļā,” ironizē Iveta. Viņa strādā Grobiņā, bet brīvajās dienās vajagot nokārtot visas lietas Liepājā. “Neērtības ir lielas,” viņa uzskata. “Šoferi saka – Dieva dēļ, skaitiet naudiņu, nedodiet tās kartes! Biļetes cenu tad jau varēja uzreiz likt eiro, nevis 90 centus, šoferis bakstās ar tiem centiem. Abas grobiņnieces cer, ka tagad, kad atsākusies skola un darbs, cilvēki vairāk izmantos lētākās mēnešbiļetes vai braukšanas kartes un šoferiem darbs veiksies raitāk.

Artis brauc uz Grobiņu katru darbdienu. Darbā jābūt deviņos. Ar šo reisu viņš tiekot līdz galamērķim. “Nekas nebūs, būs nokavēts darbs,” viņš smejas. Taču katru dienu, protams, tā nevarēšot. Citu iespēju tikt uz darbu vīrietim neesot, tikai autobuss, tāpēc cerēšot uz labāko.

Mazāk skaitīt naudu

Pasažieri jaunā gada pirmajās dienās sociālajos tīklos sūdzējušies, ka mēnešbiļetes un abonementa biļetes norādītajās vietās nav bijušas nopērkamas. “Grobiņas namservisa” klientu apkalpošanas centrā “Kurzemes Vārdam” stāsta, ka no pirmdienas biļetes esot. Kāpēc nebija iepriekš? “Nevarēšu komentēt,” saka darbiniece. Uzņēmuma vadītāja Evita Pūķe apgalvo, ka jau “2. un 3. janvārī tirgojām to, ko atveda tirgot”. Arī Liepājas autoostā kasieres stāsta, ka biļetes tirgotas, taču atzīst, ka vienu dienu bijušas tehniskas problēmas. Mēnešbiļete darbdienām esot pieprasītāka, jo lētāka.

Liepājas Autobusu parka (LAP) izpilddirektors Māris Ārbergs norāda, ka “ļoti vēlu uzzinājām, ka būsim tie, kas brauks šajos maršrutos”. Cenu aptaujas rezultāti kļuvuši zināmi novembra beigās. “Par mēneškartītēm vienojāmies tikai 13. decembrī, kad bija tikšanās Grobiņā. Ne jau viss tik gludi iet – sameklēt partnerus, noprogrammēt, ieviest izmaiņas. Cilvēki nebija gatavi, viņiem nebija pilnvērtīgas informācijas, kur varēs tās nopirkt. Ņemot vērā visu kavēšanos, sākām mēneškartītes tirgot tikai 30., 31. decembrī un abonementa kartītes – tikai no 3. janvāra. Ļoti ceram, ka cilvēki sapratīs, ka izdevīgāk ir iegādāties tās, šoferim atvieglos darbu, būs mazāk jāskaita naudiņa un varēs iekļauties reisos,” skaidro LAP izpilddirektors.

Kopā ar pasūtītāju Autotransporta direkciju (ATD) LAP vadība domāšot, kā rīkoties turpmāk. “Iespējams, varēs kādu laiku pamainīt rīta un vakara stundās, kad ir lielākā plūsma. Meklēsim vēl citus sadarbības partnerus. Ne visi ar to grib ņemties, jo biļešu tirdzniecība aizņem laiku,” saka M. Ārbergs. “Grobiņnieks bija pieradis nopirkt kartiņu un pilsētā pārsēsties uz citu reisu, tā ir lielākā problēma cilvēkiem.” Mēnešbiļetēm sistēma neesot mainījusies, tās ar atlaidi var nopirkt gan darbdienām, gan visam mēnesim. Abonementa karte ir elektroniskā biļete noteiktam braucienu skaitam. 20 braucieniem ir 15% atlaide, 40 braucieniem – 20% atlaide. “To reģistrē autobusā pie kases aparāta, kas izdrukā biļeti, karte lietojama kopā ar biļeti,” skaidro M. Ārbergs.

Par problēmām ar internetu attālākās vietās, kuru dēļ pasažieri nevarot norēķināties ar maksājumu karti, LAP vadība zinot. “Neesam vēl pārbaudījuši, vai tā bija, ka Dubeņos nebija interneta. Noteikti skatīsimies,” saka izpilddirektors.

Eksperiments ar konduktoru

Pasažieri satraucas – kā pa priekšējām durvīm iekāpt māmiņai ar bērnu ratiņiem? “Šoferi zina, ka jāatver vidējās durvis,” atbild M. Ārbergs. Ja arī pieturā daudz ļaužu, spogulī taču skatoties. Protams, ja māmiņai vajag biļeti, ir jāatnāk līdz šoferim vai jāpadod nauda. LAP izpilddirektors zinot, ka par iekāpšanu ar ratiņiem satraucoties māmiņas Cimdeniekos, kurp pasūtītājs licis braukt ar mazas ietilpības autobusiem. “Tad mēs sūtām ar garo aizmuguri. Tāpat kā invalīdu pārvadājumi jāpiesaka 72 stundas iepriekš, tā jārīkojas arī māmiņām,” iesaka M Ārbergs.

Problemātiski ir arī sameklēt internetā kustības sarakstu. “Pats meklēju vietnē 1188.lv un nevarēju atrast,” atzīst M. Ārbergs. “Ierakstot Liepāju, nevar atrast. Jāraksta “Siena tirgus”. Vajadzēja ielikt Liepāju un papildināt, vai no autoostas vai citas pieturas. Mēs šo sistēmu neuzturam, esam ATD par to teikuši, nezinu, vai viņi kaut ko mainīs.”

Par kustības sarakstu portālā 1188.lv ATD sazināsies ar tā uzturētājiem un palūgs, lai pievieno pieturu “Siena tirgus” gadījumos, kad tiek ierakstīta Liepāja, sola direkcijas pārstāve Lilita Pelčere: “Papildus informēju, ka šodien eksperimentālā kārtā tiks norīkots konduktors, lai atslogotu autobusa vadītāju darbu un rīta reisu izpilde netiktu kavēta.”

Sadarbībā ar

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Aizmirsu paroli