Svētdiena, 5. jūlijs Edīte, Esmeralda, Andžejs, Andžs
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

Kad “sēdēšana” telefonā pietuvojas atkarībai… Noskaidro, cik liela ir tava pieķeršanās viedierīcēm!

Kad “sēdēšana” telefonā pietuvojas atkarībai… Noskaidro, cik liela ir tava pieķeršanās viedierīcēm!
Foto: McKaela Lee on Unsplash
11.01.2020 07:02

liepajniekiem.lv

Daļai bērnu un pusaudžu digitālo tehnoloģiju lietošana, precīzāk – viedierīces un sociālie tīkli, kļuvusi par problēmu, pat par atkarību, portālam liepajniekiem.lv apliecina “Pusaudžu resursu centrā”. Un tas var ietekmēt jaunā cilvēka dzīvi kopumā. Šobrīd speciālisti vēl mēģina tikt skaidrībā, ko atkarība no mobilajiem telefoniem un sociālajiem tīkliem varētu nozīmēt ilgtermiņā.

“Tas, ko mēs redzam, un ko novērojuši arī pētnieki ārvalstīs ir, – daudziem bērniem un pusaudžiem digitālās tehnoloģijas rada problēmu. Kāda veida, kā to saukt, – vai tā ir problemātiska lietošana, atkarība, vai atkarīga uzvedība, – tās jau ir nianses,” saka “Pusaudžu resursu centra” klīniskais vadītājs Nils Konstantinovs. Viņš arī norāda, ka

paaugstināts atkarību risks ir tiem, kuriem jau ir kāda veida problēmas, piemēram, depresija, trauksme, uzmanības deficīts, autisma spektra traucējumi utt. Tāpat augstāks risks ir bērniem un pusaudžiem, kuri jūtas atstumti, cieš no mobinga, nāk no sociāli nelabvēlīgas vides.

“Tāpēc ir vērts ieguldīt resursus, lai palīdzētu tā saucamajām riska grupām,” uzskata N.Konstantinovs, pozitīvi vērtējot ieceri ieviest valsts apmaksātu pakalpojumu bērniem ar procesu un viedierīču atkarīgas lietošanas risku, kā tas jau ir bērniem ar alkohola un narkotisko vielu atkarības risku.

Vieglākais veids, kā saprast, vai bērnam un pusaudzim mobilais telefons rada problēmas, ir paskatīties, kā viņam sokas citās dzīves sfērās, iesaka “Pusaudžu resursu centra” pārstāvis. “Vai viņš tiek galā ar tiem uzdevumiem, kas viņa vecumā ir paredzēti. Respektīvi, – kā viņam iet skolā, vai viņam ir draugi, vai viņš kaut ko dara, kā viņš uzvedas mājās, kāda vispār ir viņa fiziskā un psiholoģiskā veselība. Ja šajās sfērās viss labi funkcionē un problēmu nav, tad nav īsti pamata satraukumam par to, vai viņs spēlē spēles, vai “sēž” telefonā. Jā, tas var būt traucējoši un kaitinoši, bet neliecina neko sliktu par pašu pusaudzi,” pārliecināts N.Konstantinovs.

Savukārt, ja, piemēram, psiholoģiskā veselība mainās – bērns kļūst viegli aizkaitināms, ir agresīvs, depresīvs, tad ir vērts padomāt, vai pie vainas nav digitālās tehnoloģijas. Taču šeit jāuzmanās, – N.Konstantinovs norāda, ka

grūtības var nebūt tieši saistītas ar mobilo telefonu. “Ierīce var kalpot par veidu, kā mazināt kādas citas savas problēmas,”

viņš saka, un aicina iespējamos iemeslus meklēt arī kur citur. Jo varbūt “sēžot” telefonā bērns mēģina tikt galā ar stresu.

Vaicāts, vai bērni un pusaudži spēj atpazīt situāciju, kad būtu jāapstājas, lai nenonāktu digitālo tehnoloģiju varā, N.Konstantinovs atbild, kas tas ir ļoti atkarīgs no konkrētā bērna vai pusaudža un problemātikas. “Skaidrs ir tas, – jo mazāks bērns, jo ar to var būt sarežģītāk,” viņš saka, “taču lielākie, protams, to var. Tas ir mazliet novecojis priekšstats, ka atkarīgais noliedz savu problēmu. Īsti nav pamata domāt, ka cilvēks nespētu to atpazīt.”

Tam, ka viedierīču atkarību pielīdzina citām atkarībām, piemēram, no smēķēšanas, narkotikām, alkohola, “Pusaudžu resursu centra” klīniskais vadītājs īsti nepiekrīt, un paskaidro: “Salīdzināt ķīmisku, psihoaktīvo vielu izraisītus procesus, kas nepilngadīgā vecumā turklāt ir arī nelegāli, ar pārlieku telefona, soctīklu lietošanu nav gluži pamatoti. Turklāt mēs ar problemātisku lietošanu necīnāmies un neapkarojam, kā, piemēram, narkotiku atkarību, bet mēģinām veidot efektīvākus, jēgpilnākus lietošanas paradumus, kas ir būtiska atšķirība.”

Lai izvairītos no potenciālām grūtībām nākotnē attiecībā uz ierīču lietošanu, N.Konstantinovs iesaka jau laikus, līdz bērna 12 gadu vecumam, ieviest ļoti skaidrus un pietiekami striktus noteikumus,

cik stundas dienā drīkst pavadīt pie telefona vai datora, kurā diennakts laikā to drīkst darīt utt., un pie tā arī pieturēties. Pusaudžu vecumā kaut ko regulēt un ieviest radikālus mērus jau būtu diezgan sarežģīti vai pat neiespējami. “Te drīzāk būtu jāpievērš uzmanība tam, kāda ir viņa psihiskā, mentālā veselība, kā viņš vispār kopumā jūtas pa dzīvi,” teic N.Konstantinovs.

Tests! Cik tu esi atkarīgs no sava mobilā telefona?

Mērķauditorija: bērni, pusaudži, jaunieši

1. Kā jūties, ja gadījies aizmirst mobilo telefonu mājās?

  • esmu mierīgs, varu bez tā iztikt
  • kā bez rokām, bet ar situāciju samierinos
  • esmu izmisumā, tāpēc dodos tam pakaļ

2. Kā parasti rīkojies, ja mobilais telefons ir izlādējies:

  • izjūtu lielu trauksmi, tāpēc meklēju, kur un kā to uzlādēt
  • nedaru neko, to uzlādēšu, kad būšu mājās

3. Kādam mērķim, galvenokārt, tu izmanto mobilo telefonu?

  • izklaidei – spēlēm, sociālajiem tīkliem
  • bezmērķīgai “sērfošanai”
  • mājas darbu pildīšanai
  • lai uzzinātu kaut ko jaunu/sevis pilnveidošanai
  • ikdienas situācijām, piemēram, lai noskaidrotu, cikos atiet autobuss

4. Cik daudz laika vidēji dienā tev sanāk pavadīt telefonā?

  • līdz 1 stundai
  • līdz 2-3 stundām
  • līdz 4-5 stundām
  • līdz 6 un vairāk stundām

5. Vai uzskati, ka mobilo telefonu dienā lieto par daudz?

6.Vai lieto mobilo telefonu brīdī, kad vēlies sev uzlabot garastāvokli?

7.Vai esi saņēmis aizrādījumus no citiem par to, ka esi aizsēdējies telefonā?

  • jā, regulāri
  • jā, dažkārt
  • reti
  • nemaz

8.Vai ir nācies samelot vecākiem par to, cik laika esi pavadījis telefonā?

 9.Vai vecāki ir izvirzījuši striktus telefona lietošanas noteikumus?

10.Kā tu reaģē, ja tev palūdz nolikt malā digitālo ierīci?

  • kļūstu nikns, dusmīgs
  • esmu neapmierināts
  • nekā, lūgumu izpildu bez grūtībām
  • paklausu, bet pēc brīža jau atkal “sēžu” telefonā

11.Ja pazūd interneta savienojums, es:

  • izjūtu lielu spriedzi, meklēju citas iespējas, kā savienot telefonu ar “ārpasauli”
  • samierinos, gaidu, kad savienojums parādīsies

12.Vai spēj telefonā nepaskatīties uzreiz, ja pamani, ka atnācis ziņojums, vēstule vai kas tml.?

  • Jā, tas nāk viegli
  • jā, bet tas ir ļoti grūti
  • nē, gribu uzreiz redzēt

13.Vai esi ievērojis, ka telefons varētu būt pie vainas tam, ka ir pasliktinājušās tavas sekmes skolā?

14.Cik daudz stundu atvēli miegam?

  • līdz 4 stundām
  • līdz 5-6 stundām
  • līdz 7-8 stundām
  • līdz 9 stundām un vairāk

15.Kur atstāj telefonu, dodoties gulēt?

  • turpat pie gultas
  • blakus istabā
  • kur pagadās, tāpēc no rīta nākas meklēt

16. Vai mobilo telefonu ņem līdzi arī ejot uz tualeti vai vannas istabu?

17.Vai ārpusskolas tu apmeklē pulciņus, ir hobiji ar ko aizraujies?

  • man bija hobiji, bet tad tos “aizstāja” telefons

18.Vai tev ir draugi reālajā dzīvē?

  • jā, pārsvarā skolasbiedri
  • jā, pārsvarā ārpusskolas
  • nē, man ir tikai virtuālie draugi

19.Vai ir piedzīvoti brīži, kad, pārāk aktīvi lietojot viedierīci, izjūti fiziskas sāpes (piespiedu pozas un saspringuma dēļ parādījušās muguras sāpes, galvassāpes, sausums acīs?

Testa mērķis ir likt pašam godīgi atbildēt uz izvirzītajiem jautājumiem un secināt, vai ierīces neieņem pārāk lielu lomu ikdienā. 

Distances līgums

DISTANCES LĪGUMS PAR PAKALPOJUMA ABONEMENTA IEGĀDI INTERNETA VIDĒ 

VISPĀRĪGA INFORMĀCIJA 

Šis ir distances līgums par digitālā satura pakalpojuma liepajniekiem plus abonementa pirkumu interneta vidē, turpmāk tekstā – Līgums, kas tiek slēgts starp SIA ”Kurzemes Vārds” (reģistrācijas numurs: 42103002455, juridiskā adrese: Pasta iela 3, Liepāja, LV-3401; epasts: info@liepajniekiem.lv), turpmāk tekstā – KV, un personu, kas veic pirkumu, turpmāk tekstā PIRCĒJS, interneta vietnē liepajniekiem.lv, turpmāk tekstā – VIETNE, un abi līgumslēdzēji kopā – LĪDZĒJI.  PIRCĒJS, veicot pirkumu VIETNĒ šī Līguma ietvaros, izsaka piekrišanu tā noteikumiem, ir tiesīgs šos Līguma noteikumus izdrukāt un saglabāt.

 Šī Līguma ietvaros:

  1. a) PIRCĒJS ir fiziska vai juridiska persona, kura pērk VIETNES maksas satura pakalpojumu nolūkam, kas nav saistīts ar saimniecisko darbību, turpmāk tekstā – PIRCĒJS; 
  2. b) Liepajniekiem plus ir maksasdigitālā satura pakalpojums, tajā skaitā raksti, fotogrāfijas, kas tiek īpaši veidots, atlasīts un publicēts VIETNĒ ar norādi ”plus” , un kura abonementu PIRCĒJS  ir tiesīgs iegādāties, turpmāk tekstā – PAKALPOJUMS,
  3. PAKALPOJUMA TERMIŅŠ UN CENA

 PAKALPOJUMA abonements ir fiksēta termiņa – 4 (četru) nedēļu PAKALPOJUMA lietošanas atļauja par  cenu  – EUR 1.99 (viens euro un 99 centi). PAKALPOJUMA abonementa maksā ietverts pievienotās vērtības nodoklis (PVN) 21% apmērā. PAKALPOJUMA abonementa cenu KV var mainīt bez iepriekšēja brīdinājuma (izmaiņas neattiecas uz jau apmaksāto PAKALPOJUMA termiņu), par to PIRCĒJAM paziņojot ne vēlāk kā 30 dienas pirms jaunās cenas stāšanās spēkā . KV un PIRCĒJS  piekrīt, ka izmaiņas PAKALPOJUMA cenā tiek piemērotas jaunajam periodam, noslēdzoties iepriekš apmaksātajam PAKALPOJUMA abonementa termiņam. 

  1. PAKALPOJUMA IEGĀDE UN NORĒĶINI 

Šajā Līguma sadaļā tiek aprakstīta PAKALPOJUMA iegādes kārtība un samaksa par PAKALPOJUMA  abonementa iegādi. 

2.1. PAKALPOJUMU Pircējs var iegādāties tikai pēc reģistrēšanās VIETNĒ. Lai iegādātos PAKALPOJUMA abonementu, Pircējam jāizvēlas tā apmaksas veids, ievadot KV pieprasīto informāciju. Ar šī līguma akceptu PIRCĒJS apliecina, ka ir nepārprotami sapratis, ka PAKALPOJUMA  abonementa iegāde ir maksas pakalpojums, kā arī  ir iepazinies ar šī Līguma saturu. 

2.2. PAKALPOJUMA  abonementu PIRCĒJS  iegādājas, izmantojot norēķinu karti vai ar SMS (maksa tiks iekļauta PIRCĒJA mobilā sakaru pakalpojumu sniedzēja rēķinā), un tas tiek noformēts kā regulārs maksājums, tā termiņam automātiski pagarinoties uz nākamo fiksēto 4 (četru) nedēļu termiņu, un samaksu  par PAKALPOJUMA abonementu automātiski ieskaitot KV bankas kontā, līdz brīdim, kad PIRCĒJS izvēlēsies pārtraukt PAKALPOJUMA abonementa pirkšanu VIETNĒ, reģistrētajā profilā aktivizējot PĀRTRAUKT ABONĒŠANU.

  1. ATTEIKUMA TIESĪBAS 

Šī Līguma ietvaros KV sniedz pakalpojumu, kas atbilst digitālā satura priekšapmaksas pakalpojumam tiešsaitē (digitālā satura kā e-publikāciju piegāde, kas netiek piegādāta patstāvīgā datu nesējā), pieejams pēc pieprasījuma un tā piegāde tiek uzsākta ar PAKALPOJUMA  abonementa apmaksas brīdi, kurā automātiski PAKALPOJUMA abonements tiek aktivizēts. PIRCĒJS  piekrīt, ka ar PAKALPOJUMA  aktivizēšanas brīdi tiek uzsākta PAKALPOJUMA lietošana, līdz ar to PIRCĒJS atsakās no 14 dienu atteikuma tiesībām un samaksātās summas atmaksas, pamatojoties uz MK 20.05.2014. noteikumu Nr.255 ”Noteikumi par distances līgumu” 22.13.punkta noteikumiem.

  1. LĪDZĒJU ATBILDĪBA

LĪDZĒJS neatbild par otra LĪDZĒJA saistībām pret trešām pusēm, ja tādas veidojas saistībā ar šī līguma realizāciju. LĪDZĒJIi vienojas, ja kāds no tiem nepilda savus pienākumus saskaņā ar Līgumu Force majeure apstākļu dēļ, tas ir atbrīvojams no atbildības par Līguma neizpildi vispār vai Līguma pienācīgu neizpildi. Ar Force majeure tiek saprasti jebkādi no LĪDZĒJA gribas neatkarīgi apstākļi (ja LĪDZĒJS  ir rīkojies saprātīgi un godīgi), kuru rezultātā nav bijis iespējams izpildīt pienācīgi vai izpildīt vispār saistības un ja šos apstākļus nebija iespējams paredzēt ne vien attiecīgajam LĪDZĒJAM, bet jebkurai citai personai, kas darbojas vai darbotos attiecīgā LĪDZĒJA nozarē, kā arī, ja šos apstākļus nebija iespējams novērst ar saprātīgiem un godīgiem paņēmieniem.

  1. KONFIDENCIALITĀTE 

Visa informācija, kas nav publiski pieejama un ko kāds no LĪDZĒJIEM sniedz viens otram Līguma izpildes laikā vai tā atklājas pildot darba pienākumus, tajā skaitā informācija par finanšu stāvokli, izmantotām tehnoloģijām un datorprogrammām, PAKALPOJUMA un VIETNES attīstības plāniem, tiek atzīta un uzskatīta par konfidenciālu. 

Par konfidenciālu netiek uzskatīta šāda informācija, ja pirms tās iegūšanas, tāda jau bija otra LĪDZĒJA rīcībā, vai tā bija publiski vispārzināma, un, ja šādas informācijas  saņemšanas brīdī, uz to nebija attiecināts konfidencialitātes nosacījums; 

  1. AUTORTIESĪBAS

 Šī Līguma ietvaros KV piešķir PIRCĒJAM  vispārējo licenci PAKALPOJUMAM. PIRCĒJAM aizliegts izmantot PAKALPOJUMA laikā pieejamo digitālo saturu darbībām, kuras neparedz šis līgums, t.sk., kopēt, pavairot, publicēt vai kā savādāk to izmantot  bez KV rakstveida piekrišanas un pretēji Autortiesību likuma tiesību normu prasībām. KV garantē, ka ar visām digitālā satura platformas liepajniekiem plus veidošanā iesaistītām personām ir noslēgts līgums, saskaņā ar kuru autortiesības uz PAKALPOJUMĀ pieejamo digitālo saturu un tā platformas risinājumiem pieder KV un tam nav zināma neviena trešā persona, kura varētu šīs KV tiesības apstrīdēt, kā arī likt šķēršļus PAKALPOJUMA izmantošanai un/vai izplatīšanai.

  1. DATU APSTRĀDE

 LĪDZĒJI piekrīt, ka katrs LĪDZĒJS kā datu apstrādes pārzinis un personas datu operators šā Līguma darbības laikā manuāli un/vai elektroniski apstrādā (ieskaitot datu vākšanu, reģistrēšanu, ievadīšanu, glabāšanu, pārveidošanu, izmantošanu, nodošanu, pārraidīšanu, bloķēšanu vai dzēšanu) no otra LĪDZĒJA saņemtus datus, tikai ciktāl tas ir nepieciešams un izriet no noslēgtā Līguma. Datu apstrādes mērķis un nolūks: līguma slēgšana, rēķinu sagatavošana un nosūtīšana, maksājumu pārvaldīšana, savstarpējā saziņa un sadarbības nodrošināšana, efektīvu KV pārvaldības procesu nodrošināšana, biznesa plānošana un analīze, pretenziju un/vai pieteikumu izskatīšana un apstrāde, jaunumu izsūtīšana ciktāl tas ir nepieciešams un izriet no noslēgtā Līguma. KV ievēro PIRCĒJA norādījumus, lieto nepieciešamos tehniskos līdzekļus un veic organizatoriskos pasākumus, lai aizsargātu fizisko personu datus un novērstu to nelikumīgu apstrādi. Personas dati tiks glabāti elektroniskā formā visā Līguma darbības laikā, kā arī piemērojamajos normatīvajos aktos noteiktajā noilguma termiņā, kura ietvaros var tikt iesniegtas sūdzības, celtas prasības un ierosināti līdzīgi procesi. LĪDZĒJS var nodot otra LĪDZĒJA personas datus piesaistītajiem apstrādātājiem, kuri šī līguma ietvaros sniedz grāmatvedības, juridiskos, IT vai cita līdzīga veida pakalpojumus. Noslēdzot Līgumu, PIRCĒJS piekrīt datu apstrādei, atjaunošanai un uzglabāšanai, identifikācijai, informācijas nosūtīšanai par PAKALPOJUMA izmaiņām un piedāvājumiem utml. PIRCĒJS, kurš šī Līguma ietvaros ir patērētājs, ir tiesīgs pieprasīt KV bez maksas izsniegt tā rīcībā esošo informāciju par PIRCĒJA personas datiem, ir tiesīgs pieprasīt to labošanu vai dzēšanu, kā arī nepieciešamības gadījumā ir tiesīgs atsaukt savu iepriekš izsniegto piekrišanu personas datu apstrādei. Šajā sadaļā noteiktie pienākumi ir spēkā neierobežotu laiku un paliek spēkā arī tad, ja kāds no LĪDZĒJIEM vienpusēji atkāpjas no Līguma, vai ja Līgums izbeidzas citādi.

  1. CITI NOTEIKUMI

 Šis Līgums stājās spēkā, PIRCĒJAM veicot PAKALPOJUMA abonementa pirkumu VIETNĒ, piekrītot tā noteikumiem un samaksājot abonementa maksu. Līgums tiek noslēgts uz nenoteiktu laiku un ir spēkā līdz uzņemto saistību izpildei. Tāpat PIRCĒJS ir tiesīgs atteikties no PAKALPOJUMA abonementa, veicot atbilstošas izmaiņas VIETNĒ. Atteikums šajā gadījumā attiecas uz turpmāko abonēšanas periodu, par kuru PIRCĒJS nav veicis samaksu un/vai neplāno to darīt. Jebkuru strīdu starp LĪDZĒJIEM, kas izriet no šī Līguma, LĪDZĒJI apņemas risināt pārrunu ceļā. Ja nav izdevies atrisināt strīdu bez tiesas starpniecības, strīds tiek izskatīts Latvijas Republikas tiesā.

Seko mums

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz