Pirmdiena, 6. maijs Didzis, Gaidis
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

Aleksejs Puškarjovs: Gatavojam ragavas vasarā, lai varam vizināties ziemā!

Aleksejs Puškarjovs: Gatavojam ragavas vasarā, lai varam vizināties ziemā!
Foto: publicitātes
10.11.2014 07:00

Aleksejs Puškarjovs, “LEXUS” pēcpārdošanas nodaļas vadītājs

Krītoties gaisa temperatūrai, auto mēdz niķoties. Tas nav
atklājums nedz ekspertam, nedz arī lietotājiem. Tajā pašā laikā pirmās aukstās
dienas iezīmējas ar daudzām auto problēmām: to nevar iedarbināt, nedarbojas
apsilde, reti, bet mēdz būt arī aizdegšanās gadījumi. Lai šie pārsteigumi
nebūtu pārsteigumi, pāris lietām jāpievērš uzmanība – tehnisko šķidrumu
pārbaudei, akumulatoram, riepu protektoram, logu tīrītāju slotiņām, durvju blīvgumiju
apstrādei ar silikonu, slēdzeņu pretaizsalšanas apstrādei, lukturu pārbaudei un
bremžu sistēmai.

Pirms sākas sals, nepieciešams pārbaudīt auto tehniskos
šķidrumus – bremžu šķidrumu, dzeses šķidrumu, eļļu un logu šķidrumus.  

Tosols ir dzeses šķidrums, kas nodrošina dzinēja darba
temperatūru un vienmērīgu auto apsildi. Ja tas nav pietiekošs vai arī šķidrums
ir savu nokalpojis, vienu rītu var palikt bez salona apkures un ar aizsalušiem
logiem. Šīs sistēmas defekts būtiski var ietekmēt arī motora darba resursu.  

Motoreļļas neesamība vai nepietiekamība loģiski var novest
pie dzinēja momentāniem defektiem. Tajā pašā laikā, ja eļļa ir nolietojusies, kas
ir bieža parādība, tieši salā tās fiziskais stāvoklis var atgādināt saķepušu
masu, kas apgrūtina motora auksto startu un nepietiekami eļļo motora detaļas.

Logu šķidrums visvajadzīgākais ir temperatūrā no -7 līdz +7
grādiem, kad ir visvairāk dubļu, kas smērē logus. Tikko temperatūra krīt zem 0,
ziemas šķidruma neesamība neļauj veikt to, ko primāri pārbauda pat tehniskajā
apskatē – logu tīrītāja darbību. Turklāt, sasalstot logu mazgāšanas šķidrumam,
var sabojāt arī sistēmu kopumā, piemēram, šķidruma trauku un šļūtenes.

Bremžu šķidrumu, kas dažiem liekas vismazāk prasīga šķidrā
komponente, ir svarīgi mainīt atbilstoši intervāliem, jo arī tā ilgtermiņā
noveco un patiesībā var novest pie ABS sistēmas bojājumiem, priekšlaicīgas
izdilšanas un bremzēšanas ceļa pagarinājuma. Un kas var būt svarīgāks ziemā, kā
bremzēšanas ceļš un tā samazināšana?!

Akumulators ir vājākais agregāts šī stāsta kontekstā. Tas, atnākot
salam, visbiežāk liek sevi manīt. Nezinātājam tas ir plastmasas klucis zem
pārsega. Tajā pašā laikā akumulators ir spēka avots, kas liek visam griezties
un notikt, sākot ar aizdedzes atslēgas ielikšanu starterī.

Akumulatoram ir vairāki parametri: slodzes turēšana,
blīvums, tilpums u.c. Tas nekas, ka akumulators labi izskatās, pietiek, ka
tilpums ir mazs, lai pat pie labas uzlādes tas izbeigtos pēc pāris dziesmām no
jūsu iemīļotās audio sistēmas.

Tāpēc ka ar aci nevar noteikt, cik ilgi akumulators kalpos, rekomendēju
katru rudeni iziet vienkāršu elektronisku testu servisa darbnīcā, kur tiek
noteikts akumulatora stāvoklis. Ideālā variantā tas tik maķenīt jāpielādē. Taču
arī lielākas ķibeles gadījumā akumulatora nomaiņa būs relatīvi lēta izmaksa,
salīdzinājumā ar meistara izsaukšanu, diagnozei, iespējamu transportēšanu utt.
Gatavojam ragavas vasarā, lai varam vizināties ziemā!

Regulāra riepu pārbaude ir drošas braukšanas pamatā, tā ir
ļoti svarīgs solis auto sagatavošanai ziemas sezonai. Auto riepu protektora
pārbaude jāveic katru gadu, pirms un pēc lietošanas. Atgādinājums
aizmāršīgajiem, kā arī nezinātājiem: ziemas auto riepu protektora dziļums
mērīšanas zonā jābūt 4 mm vai dziļākam. Jāatceras gan, ka vienas sezonas laikā
protektors nodilst apmēram 1,5 milimetrus un ziemas sākumā 4,5 mm apmierinošais
dziļums pēc pāris mēnešiem būs krietni seklāks par 4 mm.

Nepietiekams riepas protektora dziļums pagarina auto
bremzēšanas ceļa garumu, kā arī negatīvi iespaido auto vadību ziemas apstākļos.
Pārbaudot protektora dziļumu, jāpievērš uzmanību iespējamiem svešķermeņiem, kas
braukšanas laikā tur varētu būt iestrēguši. Laicīgi to atklājot, šo problēmu
var novērst ar salīdzinoši mazām izmaksām, bet novēlota atklāšana vai novēršana
var novest pie jaunas riepas iegādes.

Pievērsiet uzmanību, ka uz riepām ir daudzi skaitļi un
rādītāji! Viens no tiem ir ražošanas datums. Jauna un līdz ar to svaiga gumija
veido labu saķeri ar tai paredzēto virsmu. Gumija, kas ir veca, saplaisājusi un
sāk lobīties, nav laba gumija. Tas nav ražotāju mārketinga triks, ka jāpērk
jaunas riepas! Ne velti pāris sezonas nobrauktas riepas nonāk valstīs ar zemāku
patērētāju pirktspēju. Veca gumija sacietē un uzvedas kā dzēšamā gumija.

Kā zināms, pēdējo gadu ziemas Latvijā ir ļoti nepastāvīgās
un neparedzamas. Bieži lietus mijas ar sniegu un šādos apstākļos redzamībai ir
nenovērtējama nozīme. Lai nodrošinātu labu redzamību ziemas sezonā, svarīgi
pārbaudīt logu tīrītāju slotiņas.

Nolietotas vai bojātas logu tīrītāju slotiņas var radīt
ievērojamus, kā arī neatgriezeniskus bojājumus auto stikliem.

Nenozīmīgus skrāpējumus var novērst ar vējstiklu pulēšanu, bet
nopietnākus bojājumus var novērst, tikai mainot stiklu. Savukārt nav neviens
kosmētiskais remonts, kas laicīgi nepamanīta šķēršļa gadījumā būtu lētāks, nekā
pat visdārgākās logu slotiņas.

Durvju blīvgumiju pārbaude un apstrāde ir neliels, bet
būtisks darbs. Ja gumijas netiek savlaicīgi apstrādātas ar silikonu, tās var
zaudēt savu efektivitāti. Un efektivitāti zaudējušās blīvgumijas ne tikai krietni
nepilnīgāk veic trokšņu izolāciju un aukstā gaisa un mitruma aizturēšanu. Tā
vēl ir tikai puse bēdas. Gadījumā, ja gumijas ir mitras, salā mitrums
kristalizējas un veido ciešu saķeri ar automašīnas virsbūvi. Šādos gadījumos
visvairāk cieš auto durvju rokturi, kurus saimnieki ar pielietotu spēku deformē
vai pat ir bijuši gadījumi – nolauž.

Ziemas periods ir arī gada tumšais periods – ziemas mēnešos
no rītiem saule parādās krietni pēc astoņiem un sāk pamazām pazust jau pēc
četriem pēcpusdienā. Situāciju pasliktina ziemas lietainās vai slapjās dienas,
kas papildus tumsai arī no priekšmetu virsmām lauž starus, tādejādi vēl vairāk
pasliktinot redzamību. Tāpēc auto lukturu nozīme šajā laikā ir īpaši svarīga.

Ceļa un satiksmes dalībnieku savlaicīga un skaidra
saskatīšana ir drošas braukšanas pamatā, un neefektīvi lukturi var pēkšņi
autovadītāju nostādīt bīstamā situācijā. Atgādināšu, ka lukturi laika gaitā var
mainīt savus iestatījumus. Īpaši aktuāli tas ir mašīnām, ka savulaik cietušas
satiksmes negadījumos. Tāpat aktuāli tas ir arī lukturiem, kuros mainītas
spuldzes, tādejādi nejauši mainot gaismas kūļa virzienus. Problēmas bieži vien
ir arī vecāka gada gājuma mašīnām, kuru lukturu reflektori ir savu nokalpojuši
un prasa steidzamu nomaiņu.

Bremžu sistēma ir svarīga visos gadalaikos, un tās pārbaude
ir jāveic vismazāko trokšņu, izslīdējumu, skaņu un citu aizdomu gadījumos.
Tomēr spēja apturēt auto savlaicīgi un kontrolēti ir krietni aktuālāka tēma
tieši ziemā. Katrs var izvērtēt savas izmaksas un prioritātes, taču, piemēram,
laicīga bremžu kluču komplekta maiņa var maksāt, sākot ar pārdesmit eiro, bet
novēlota bremžu kluču maiņa var radīt bojājumus bremžu diskiem, kuru maiņa jau
izmaksās 100 eiro un vairāk, nemaz nerunājot par sekām
nekontrolēti apstādinātam auto.

Šobrīd aktuāli

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz