Ilze Šķietniece: Svārstīgā cena
Ir pienācis laiks, kad, veidojot iknedēļas krājumus, veikalā vairs nevar pārtikas preces vienu pēc otras mest iepirkumu grozā. Nevar vairs ņemt iecienīto sieriņu “Kārums”, ja blakus akcijas dēļ par pieciem santīmiem lētāks ir “Baltais”. “Hanzas maiznīcas” saldskābmaizes vietā jāņem “Ogres”. Arī tā paša iemesla dēļ. Un tā, ikreiz pievēršot uzmanību cenai, pamanīju, ka zīdaiņiem paredzētajam piena maisījumam “Aptamil” reizi no reizes cena atšķiras.
Kad stājās spēkā noteikumi par to, ka bērnu pārtikai vairs nav piemērojama samazinātā pievienotās vērtības nodokļa likme, “Aptamil 2” cena pieauga par aptuveni latu. Tad tā dienu no dienas svārstījās par dažiem santīmiem – no 7,12 līdz 7,15 latiem. Arī tas jau likās dīvaini, tomēr atšķirība nebija tik vērā ņemama, lai satrauktos. Februārī cena pēkšņi pieauga līdz 7,99 latiem. Sāku prātot, vai spēkā nav stājušies vēl kādi noteikumi par izmaiņām nodokļu sistēmā. Tomēr neko tādu nespēju ne atcerēties, ne atrast presē. Pāris dienas vēlāk maisījums maksāja jau 8,29, bet, kad vajadzēja to iegādāties, cena bija uzlēkusi jau līdz 8,69 latiem. Savukārt pāris dienu vēlāk tā atgriezās iepriekšējās robežās.
Šādu dīvainu cenu politiku esmu novērojusi tikai viena mazumtirdzniecības tīkla veikalos, līdz ar to nevar būt runa par to, ka cena atšķiras preču partijām. Turklāt – diez vai veikals ar lielu pārdošanas apjomu iegādājas tik maz produkcijas ar garu derīguma termiņu, lai pēc dienas vajadzētu pirkt atkal.
Apgalvot nevaru, smalkus pierakstus neesmu veikusi, tomēr šķiet, ka cena uzlec tieši nedēļas nogalēs. No vienas puses, tas arī varētu būt loģiski – kad ģimenes ierodas pēc iknedēļas pirkumiem, var ievākt vislielāko ražu. No otras puses, es savam veikalam esmu lojāla kliente un jūtos, atvainojiet par izteicienu, piečakarēta. Jāsāk domāt, ka varbūt cena tik ļoti atšķiras arī pārējiem produktiem, tikai neesmu tam pievērsusi uzmanību. Varbūt jāmaina paradumi un jāiepērkas dienās, kad veikals negatavojas pamatīgi uzvārīties uz pircēju rēķina. Tomēr vairāk par visu gribas saprast šādas rīcības iemeslus.
Veikala pārstāve paskaidroja, ka šogad cena bērnu piena maisījumam “Aptamil” pieauga, jo iepirkumu cenu paaugstināja piegādātājs. Taču, regulāri sekojot līdzi arī tirgus situācijai, un izanalizējot to, nolemts produkta cenu samazināt, lai tā kļūtu pircējiem pievilcīgāka.
Atliek vien cerēt, ka tā ir tiesa, un mani spriedelējumi par ražas ievākšanu nedēļas nogalēs ir un paliks teorētiski spriedelējumi.
Ilze Šķietniece,
laikraksta “Kurzemes Vārds” žurnāliste