Pirmdiena, 20. janvāris Aļģirds, Orests, Oļģerts, Alģis

Liene Pētersone: Jaunajai paaudzei jāaug spējīgai izvirzīt mērķi, pieņemt lēmumu, uzņemties atbildību

Liene Pētersone: Jaunajai paaudzei jāaug spējīgai izvirzīt mērķi, pieņemt lēmumu, uzņemties atbildību
Foto: No personīgā arhīva
29.08.2019 12:08

liepajniekiem.lv

Nākamnedēļ, uzsākot jauno mācību gadu, pedagogiem bērnudārzos ir jāsāk strādāt pēc jaunās kompetenču pieejā balstītās sistēmas. Tas nozīmē, ka mācību process būs centrēts uz bērna individuālo izaugsmi, vēlmēm un prasmēm. Vai pedagogi ir tam gatavi?

Pedagoģiskajā sēdē runājām ar skolotājām, cik viņas ir gatavas strādāt pēc jaunās kompetenču pieejā balstītās sistēmas. Varu teikt: jā, mēs esam gatavi! Tomēr septembra pirmā puse ir adaptācijas laiks gan skolotājām, gan bērniem, bet tas nenozīmēs, ka mēs neko nedarīsim. Notiks socializēšanās, aktīva darbība radošās izpausmēs un kustību aktivitātēs. Visdrīzāk kompetenču pieejā balstītais mācību process sāksies septembra otrajā pusē. Domāju, ka adaptācijas laiks pēc skolotāju atvaļinājuma un bērnu brīvdienām ir nepieciešamais atspēriens, lai “ievilktu elpu”, sakārtotu domas un saprastu, kā uzsākt kārtējo mācību gadu.

Domājot par kompetencēs balstītu mācību procesu, mēs “nesnaudām” visu pagājušo mācību gadu.

Gan iestādē, gan pilsētas mērogā notika aktīvas diskusijas, pieredzes apmaiņas pasākumi, dažādas “prāta vētras” par to, kā šis mācību process varētu notikt pie mums, ko no visa dzirdētā un redzētā esam sapratuši, kas pēc mūsu domām ir lieks un bez kā varētu iztikt. Iespējams, lielā mērā arī tāpēc jūtamies gatavi strādāt pēc jaunās sistēmas.

Liekas, ka līdz šim neko neesam darījuši savādāk, arī turpmāk bērniem būs iespējas radoši darboties, piedalīties dažādās mācību ekskursijās, tiks organizēti dažādi pasākumi ar bērnu un vecāku piedalīšanos.

Kompetenču pieejā balstītā mācību procesā bērni vairāk darbosies pašvadīti – izvirzīs mērķi, pieņems lēmumu un izdarīs secinājumus.

Mācīsies novērtēt savu un citu bērnu darbu, ja kļūdīsies, tad no kļūdām mācīsies. Lielā mērā mācību process noritēs kā līdz šim – visas dienas garumā un tajā iesaistīsies viss iestādes personāls. Sētnieks, piemēram, var bērniem mācīt kā grābt lapas, auklīte kā rūpēties par telpaugiem, bet lielākais darbs, protams, būs jāpaveic skolotājām.

Skolotājām būs jābūt pietiekami elastīgām, lai pielāgotos bērnu interesēm mācību procesa plānošanā, sagatavotu materiālus izvirzītajai tēmai un prognozētu sasniedzamo rezultātu. Lielu daļu iestrādes un materiālus iestāde ir nodrošinājusi. Ir lietas, kas jāpielāgo un jāpārskata, lai atbilstu prasībām, bet galvenais mācību procesā un tā plānošanā vairāk tiks iesaistīti bērni, ņemot vērā viņu intereses un vēlmes.

Pedagogu kompetenču pilnveidošana turpināsies. Savā iestādē esam plānojuši pieredzes apmaiņas pasākumus, atklātās nodarbības, diskusijas, seminārus.

Ja būs kādi piedāvājumi no Izglītības pārvaldes puses, tie noteikti tiks atbalstīti. Kompetencēs balstītais mācību saturs iestādē notiks visās vecuma grupās, izvērtējot bērnu gatavību un spējas.

Bērnu vecākiem jau pagājušā mācību gadā stāstījām par gaidāmajām pārmaiņām un par jauno pieeju, organizējot mācību darbu. Saprotu, ka jaunajā mācību gadā par vecākiem arī tiek domāts un tiks organizēta kopsapulce pilsētas mērogā, kurā skaidrotu pārmaiņu procesus izglītībā, tas rezultētos ar veiksmīgu vecāku un pedagogu sadarbību un sapratni par notiekošo pirmsskolas izglītības iestādēs.

Vai pārmaiņas bija vajadzīgas? Tādām bija jānotiek! Manuprāt, līdz šim mēs audzinājām mazus patērētājus, kas gatavi rīkoties pēc norādījumiem bez paša iniciatīvas. Sabiedrībai ir jāmainās. Jaunajai paaudzei būtu jāaug spējīgai patstāvīgi izvirzīt mērķi, pieņemt lēmumu, uzņemties atbildību, kā arī vajadzīgajā brīdī pateikt nē!

Liene Pētersone,
Liepājas pirmsskolas izglītības iestādes “Sauleszaķis” vadītāja

Sadarbībā ar

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēlu failus un novieto tos šeit. (Foto jābūt JPG formātā, max 5MB)