Gvido Ķirsons: Vienīgā saskarsme un līdz ar to drošība ir četras “plaukstas” – riepas platums
Gvido Ķirsons, CSDD Liepājas nodaļas priekšnieks
Tehnisko apskašu noteikumos uz doto brīdi nav mainījušās
prasības par minimālo protektora dziļumu: ziemā tie ir 4 milimetri, vasarā – 1,6
milimetri. Ņemot vērā janvāra mēneša traģiskos notikumus uz ceļiem, CSDD
tehnisko apskašu stacijās esam uzsākuši veikt visu transportlīdzekļu riepu protektoru
mērījumus un piefiksējam gan to dziļumu, gan arī riepas izlaiduma gadu.
No tā varēsim spriest, ar cik vecām (“kokainām”)
riepām mēs braucam. Ir liela atšķirība, vai riepai ir divi gadi vai astoņi
gadi. Var būt vienāds protektora dziļums, bet riepa aiz sava vecuma vairs
“nestrādā”. Tas it īpaši attiecas uz tiem “svētdienas”
braucējiem, kuri gadā nobrauc apmēram 2000 kilometrus un riepas ir desmit gadu
vecas.
Vēl CSDD ir uzsākusi bezmaksas testus visiem klientiem, kuri
vēlas ar savu automašīnu pārliecināties par savām spējām uz ledus ekstremāli
bremzēt, kā arī apbraukt šķērsli. Rīgā “caur šādiem testiem” ir
izgājuši apmēram 1000 vadītāji. Tas ir plānots arī Liepājā – tikai vajag ledu.
Statistika rāda, ka ļoti daudzi vadītāji šo testu laikā pirmo
reizi uzzina, ka, braucot pa ceļu, vienīgā saskarsme un līdz ar to drošība ir
šīs četras “plaukstas” – riepas platums. Un ja riepa ir veca un
protektors knapi iztur minimālās prasības, tad no kurienes mēs varam gaidīt
drošu situāciju uz ceļa, it īpaši – uz “melnā ledus”?
Tāpat arī vadītāji bieži nezina, kā pareizi jābremzē, ja ir
ABS, ja ir ”automāts”, ja ir parastā pārnesumkārba utt. Bet tās visas ir lietas,
kuras nu būtu jāzina un jāprot pielietot mums katram, kurš sēžamies pie stūres.
Par kontroli uz ceļiem no policijas puses – nekad nevar
izdarīt par daudz šajā jautājumā. Tiesa, policijas resursi ir ierobežoti.
Bet, ja uz tehnisko apskati kāds atbrauc ar riepām, kurām
protektora praktiski nav, vai vēl trakāk – ar lienētām riepām, te nu gan šim
vadītājam vajadzētu paskatīties spogulī un uzdot jautājumu: vai es tik tiešām
esmu ēzelis!!!