Ceturtdiena, 16. septembris Dārgs, Asja, Asnate, Dāgs
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

Uzticamas un aktuālas ziņas šajā laikā ir ļoti svarīgas!

Piesakies paziņojumiem un esi informēts par būtiskākajiem notikumiem Liepājā!

Pieteikties

Ar dusmīgo runājiet mierīgi. Kā rīkoties, ja esat kļuvis par sadusmota cilvēka zibensnovedēju?

Pandēmija ir ienesusi mūsu dzīvē milzumu papildu stresa un baiļu. Nedrošība par veselību, darbu, iztikas līdzekļiem un bērnu nākotni vieniem neļauj naktīs gulēt un rada nospiestību vai apjukumu. Citi savas negatīvās izjūtas izpauž uz āru – kļūst neiecietīgi, viegli aizkaitināmi, pie visa vaino citus un pat kļūst agresīvi pret apkārtējiem. Kā rīkoties, ja esat kļuvis par sadusmota cilvēka zibensnovedēju?

Ar dusmīgo runājiet mierīgi. Kā rīkoties, ja esat kļuvis par sadusmota cilvēka zibensnovedēju?
Dusmas pašas par sevi nav ne labas, ne sliktas emocijas. Taču cilvēkam jāzina, ko ar tām iesākt, lai nedarītu ļaunu sev un apkārtējiem. (Foto: pixabay.com)
14.09.2021 06:00

Linda Kilevica

"Kurzemes Vārds"

Atslēgvārdi

Šie ir Iekšlietu ministrijas Veselības un sporta centra daži ieteikumi, kā profesionāļiem komunicēt ar dusmīgiem un agresīviem cilvēkiem, taču tos varam izmantot jebkurā sadzīviskā situācijā, arī darbavietā un ģimenē.

Saglabājiet mieru, neļaujieties emocijām. Ar dusmīgo runājiet mierīgi, izvairieties no tiešiem ieteikumiem, biedēšanas un kritizēšanas.

Mēģiniet saprast cilvēka uzvedības iemeslus. Cilvēks var būt uztraukts, bet var arī tikai vēlēties izlādēt sakrājušās emocijas. Reizēm, lai saprastu agresīvu reakciju, ir vērts pajautāt: “Kas jūs sadusmoja? Kas liek tā dusmoties/uztraukties?” Tomēr nesāciet analizēt un nosodīt cilvēka uzvedību. Esiet iejūtīgi, pajautājiet, kā varētu palīdzēt.

Ievērojiet verbālās un neverbālās valodas pamatprincipus. Neverbālā jeb ķermeņa valoda: uzturiet acu kontaktu, bet neuzbāzīgi; runājiet ar labvēlīgu, mierīgu intonāciju tik skaļi, lai cilvēks jūs labi dzirdētu; ievērojiet fizisku distanci, jo pastāv risks, ka cilvēka verbālā agresija var pāriet fiziskajā; neieņemiet augstprātīgas un agresīvas pozas, kas var pastiprināt cilvēka agresiju un izprovocēt viņu. Verbālā valoda (runāšana): uzrunājiet dusmīgu cilvēku vārdā, kas var veicināt kontakta veidošanos; uzklausiet cilvēku; runājiet par darbību, nevis par viņa personību; izrādiet cieņu.

Neiesaistieties ar dusmīgu cilvēku strīdā. Neatbildiet uz agresiju ar agresiju, nekonkurējiet ar dusmīgu cilvēku, pierādot taisnību, nestrīdieties ar viņu. Dodiet cilvēkam iespēju “nolaist tvaiku”, t.i., pēc iespējas, nepārtrauciet viņu, nemoralizējiet, nevērtējiet u.c.

Neuztveriet cilvēka dusmas personiski. Atcerieties, ka bieži vien cilvēki dusmojas uz apstākļiem, situāciju, noteikumiem, citiem cilvēkiem utt., nevis tieši uz jums. Zinot to, saglabājiet mieru, lai nesāktu dusmoties pretī.

Psihologi norāda, ka dusmas ir dabiskas cilvēka pamatemocijas, tāpat kā prieks, kauns, skumjas un citas. Tās pašas par sevi nav ne labas, ne sliktas.

Emocijas nevajag apkarot un apspiest, jo tad tās var izpausties psihosomatiskās saslimšanās. Tomēr tas nenozīmē, ka esam tiesīgi izlamāt veikala kasieri vai grūstīt sabiedriskā transporta biļešu kontrolieri.

Savas dusmas ir jāatpazīst, jāatzīst sev pašam, ka esmu nikns, un jādomā, ko ar tām iesākt. Emocijas rodas automātiski, taču savu rīcību mēs varam kontrolēt. Ja jūs nokaitinājis slinks kolēģis, kura nepaveikto jāpabeidz, kliegšana vai durvju ciršana nepatīkamo situāciju neuzlabos. Pasakiet viņam: “Esmu uz tevi ļoti dusmīgs par to, ka man tagad jādara tavs darbs! Kad nomierināšos, izrunāsim, kā turpmāk izvairīties no šādām situācijām.”

Dusmas jāvērš pret konkrētu rīcību, nevis pret cilvēku pašu. Īpaši ģimenē. Ja vīrs dienām ilgi nesalabo durvju rokturi, tad pasakiet, ka jūs sadusmo konkrētās apņemšanās nepildīšana. Nevajag teikt: “Tu vienmēr esi tāds nejēga, nekad uz tevi nevar paļauties!”

Atcerieties, ka bērni mācās no vecākiem, ko iesākt dusmu brīžos. Ja gribat, lai bērni savas dusmas neizpauž kliedzot vai sitot, nekliedziet uz viņiem un fiziski neietekmējiet. Par bērnu dusmām, tāpat kā par bēdām nevajag smieties un to iemeslus apšaubīt. Tas, kas ar dzīves pieredzi šķiet muļķīgs sīkums, bērnam ir patiess pārdzīvojums.

Trīs metodes, kā savaldīt savas emocijas, komunicējot ar agresīviem cilvēkiem

Tehnika “Skaņas”. Sakiet sev, ka visi nepatīkamie, necenzētie, lamu vārdi, kurus jūs dzirdat no dusmīgā cilvēka, ir tikai skaņas! Kā skaņa var jums kaitēt? Nekā. Šī tehnika palīdzēs distancēties no vārdu jēgas un neiesaistīties emocionāli.

Tehnika “Radio”. Iztēlojieties, ka viss, ko saka dusmīgs cilvēks, ir vienkārši kā radio, kā fons un nekādā veidā nevar jūs ietekmēt.

Skaitīšana. Lēni skaitiet no 1 līdz 10 un atpakaļ, tas var palīdzēt novērst uzmanību no objekta, kas izraisa jums dusmas.

Šobrīd aktuāli

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz