Piektdiena, 24. septembris Agris, Agrita
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

Uzticamas un aktuālas ziņas šajā laikā ir ļoti svarīgas!

Piesakies paziņojumiem un esi informēts par būtiskākajiem notikumiem Liepājā!

Pieteikties

B12 vitamīns asinsradei un nervu šūnām: kā zināt, vai uzņem to pietiekamā daudzumā?

Lai saglabātu veselību, enerģiju un nemainīgi augstu dzīves kvalitāti, cilvēkam ik dienas nepieciešams uzņemt noteiktu devu vitamīnu un minerālvielu. Viens no būtiskākajiem vitamīniem ir B12 jeb cianokobalamīns, kas organismā nodrošina virkni dzīvībai svarīgu funkciju, tai skaitā normālu asinsradi un nervu sistēmas darbību.

B12 vitamīns asinsradei un nervu šūnām: kā zināt, vai uzņem to pietiekamā daudzumā?
Ilustratīvs (Foto: Miguel Á. Padriñán from Pixabay)
11.09.2021 06:00

liepajniekiem.lv

Atslēgvārdi

Tā kā B12 vitamīnu organisms pats sintezēt nespēj, tā līmenis dažādu faktoru ietekmē var nebūt pietiekams, tādējādi ietekmējot kā mūsu fizisko, tā garīgo pašsajūtu. Par to, kāda ir B12 vitamīna nozīme un kādi simptomi liecina par tā deficītu, stāsta aptieku tīkla “Apotheka” sertificētā farmaceite Mārīte Šukele.

B12 ir ūdenī šķīstošs B grupas vitamīns, un tā galvenā funkcija cilvēka organismā ir normālas asinsrades un nervu šūnu funkcionalitātes saglabāšana. B12 vitamīns pārvērš folijskābi aktīvajā formā, piedalās šūnu ģenētiskā materiāla RNS un DNS sintēzē, mielīna jeb nervu apvalka sintēzē un taukskābju noārdīšanās procesos.

Tāpat B12 ir nepieciešams dažādiem augšanas un reģenerācijas procesiem, kā arī ir nozīmīgs sirds un asinsvadu slimību ārstēšanā un profilaksē. Pazemināts B12 vitamīna līmenis asinīs saistīts ar paaugstinātu depresijas risku un var būt iemesls neauglībai.

“Organisms pats B12 vitamīnu nesintezē, tāpēc to iespējams uzņemt tikai ar uzturu. B12 vitamīns pārsvarā sastopams dzīvnieku izcelsmes produktos, piemēram, gaļā, aknās, olās, piena produktos, jūras veltēs un zivīs. Uzņemot pilnvērtīgu, sabalansētu uzturu, par B12 deficītu varētu neuztraukties, bet

problēmas var rasties cilvēkiem, kuri uzturā nelieto dzīvnieku valsts produktus, – tiem šis vitamīns jāuzņem papildus,” stāsta M.Šukele.

Tā kā B12 vitamīna uzsūkšanās notiek tievajā zarnā, nepietiekama vitamīna absorbcija tāpat var būt kuņģa vai tievās zarnas darbības traucējumu gadījumā.

Vitamīna deficīts visbiežāk novērojams gastrīta pacientiem un tiem, kuri pārcietuši kuņģa operāciju. Arī kuņģa skābi samazinošo medikamentu lietošana var traucēt vitamīna uzsūkšanos, savukārt cukura diabēta slimniekiem – deficīta cēlonis var būt metformīna lietošana.

Riska grupā ir vecāka gadagājuma cilvēki, jo ar gadiem B12 vitamīna uzsūkšanās spēja samazinās. B12 deficīts tāpat var rasties arī grūtniecēm, jo, bērniņam strauji augot, mammas vitamīna rezerves var nebūt pietiekamas.

Simptomi, kas var liecināt par B12 deficītu

“Pazīmes, kas liecina par to, ka organismam trūkst B12 vitamīna, iesākumā ir nespecifiskas, līdz ar to cilvēki tām bieži vien nepievērš uzmanību, noveļot vainu uz nogurumu un pārslodzi.

Tomēr der aizdomāties, ja parādās tirpšanas sajūta rokās vai kājās, jušanas traucējumi, nespēja koncentrēties, neskaidra redze, pastāvīgs nogurums, nespēks, slikta pašsajūta, galvas reiboņi, garastāvokļa pārmaiņas, arī nosliece uz depresiju, un ādas bālums. Šiem simptomiem vajadzētu pievērst uzmanību un laikus doties pie ģimenes ārsta, lai veiktu nepieciešamās pārbaudes un noteiktu, vai pie vainas patiešām ir zems B12 vitamīna līmenis. Ilgstošs B12 deficīts var veicināt jau smagākas saslimšanas, kam nereti pievienojas arī neiroloģiski traucējumi,” uzsver farmaceite.

Nepieciešamās B12 vitamīna devas dienā

  • Zīdaiņiem – 0,5 mikrogrami;
  • Bērniem – 0,9–1,8 mikrogrami;
  • Pieaugušajiem – 2,4 mikrogrami;
  • Grūtniecēm un māmiņām, kas baro ar krūti, – 2,6–2,8 mikrogrami.

“Ja nepieciešamo vitamīna devu ar uztura palīdzību uzņemt nav iespējams, aptiekās pieejami B12 vitamīnu saturoši uztura bagātinātāji tablešu formā. Par piemērotākā produkta izvēli konsultējieties ar farmaceitu,” piebilst M. Šukele.

Šobrīd aktuāli

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz