Pirmdiena, 10. maijs Maija, Paija
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

Uzticamas un aktuālas ziņas šajā laikā ir ļoti svarīgas!

Piesakies paziņojumiem un esi informēts par būtiskākajiem notikumiem Liepājā!

Pieteikties

Gatavojoties dārza darbiem. Ieteikumi, ko un kā darīt, lai muskuļos un mugurā nebūtu jūtamas sāpes

Pavisam drīz sāksies aktīva dārza darbu sezona un gan mazdārziņu īpašnieki, gan lauksaimnieki stundām ilgi raks, rušinās, sēs, stādīs utt. Šie darbi pēc ziemas ir neierasti un ar lielu slodzi. Pēc tam ne tikai muskuļos, bet arī mugurā jūtamas sāpes, stīvums. Meklējām ieteikumus, kā justies labāk. Ko darīt un ko nedarīt.

Gatavojoties dārza darbiem. Ieteikumi, ko un kā darīt, lai muskuļos un mugurā nebūtu jūtamas sāpes
Vāji un neelastīgi muskuļi padara muguru vēl ievainojamāku un atveseļošanos sarežģītāku, tāpēc regulāri jāvingro un jāizstaipa ķermenis. (Foto: Egons Zīverts)
22.04.2021 06:00

Daiga Lutere

"Kurzemes Vārds"

Iekustēties pamazām

Protams, ideāli, ja cilvēks visu ziemu vingrojis, nodarbojies ar fiziskām aktivitātēm un rūpējies par savu veselību. Tad dārza darbu sākšana ķermenim nešķitīs pēkšņa pārslodze, kas rada nepatīkamas sajūtas.

Kā norādīts tīmekļa vietnē arenanet.lv, pēc mazkustībā pavadītas ziemas pavasarī daudzi kļūst aktīvāki, strauji ķeras pie pavasara darbiem, kas nereti rada pārslodzi mugurkaula locītavām, muskuļiem un saitēm. Šādos gadījumos visbiežāk muguras sāpes rodas paaugstināta muskuļu tonusa dēļ.

Pēc 50 gadu vecuma, īpaši sievietēm, jāpievērš uzmanība pēkšņām muguras sāpēm un ir jāizslēdz osteoporotiski lūzumi.

Neiroloģe I. Krieviņa akcentē, ka muguras sāpju profilakse ir daudz vienkāršāka nekā ārstēšana, jo noder jebkuras kustības, kas vingrina ķermeni un sagādā pozitīvas emocijas.

Gultas režīms muguras sāpju gadījumā nebūs efektīvākais risinājums! Jāturpina ierastās aktivitātes, vienlaikus izvairoties no pārmērīgas slodzes.

Muguras sāpju profilaksei noder arī stājas korekcija, adekvātas fiziskās aktivitātes, veselīgs uzturs, normālas ķermeņa masas uzturēšana, kaitīgo faktoru (alkohols, smēķēšana) novēršana.

Strādā pareizi

Savukārt rehabilitoloģe S. Rudmieze iesaka pievērst uzmanību šādiem gadījumiem: lai pasargātu savu muguru, celšanas vai smaguma nolaišanas, nolikšanas laikā, jāatceras, ka, ceļot smagu priekšmetu, tas jātur un cieši sev jāpiespiež.

Ja priekšmets (piemēram, maiss ar zemi, mēslojumu) atrodas neērtā stāvoklī, ieliecieties ceļos, lai atrastos tuvāk tam. Ja priekšmets atrodas uz grīdas, notupieties uz viena ceļa, uzceliet maisu uz otra ceļa, piespiediet to ķermenim un tikai tad celiet.

Protams, smagus priekšmetus un maisus labāk celt un pārnest divatā, vienmērīgi sadalot slodzi. Nesot smagumus (piemēram, zemi spaiņos), vienmērīgi sadaliet nesamo divos spaiņos abās rokās.

Izplānojiet un sagatavojieties darbam, pārliecinoties, vai nekas nerada šķēršļus smaguma pārvietošanai. Atbrīvojiet sev ceļu un izvairieties no paslīdēšanas. Novietojiet kājas plecu platumā. Šī poza pazemina smaguma centru un palīdz nostabilizēties.

Turot smagumu, piemēram, malkas klēpi, cieši klāt ķermenim, samazinās spiediens uz muguras lejasdaļu. Celiet priekšmetu ar savām kājām un turiet muguru taisnu. Saliekšanās gurnos un ceļos, nevis muguras daļā, celšanas brīdī atļauj jums izmantot lielos gurnu un kāju muskuļus.

Speciālisti iesaka izvairīties no ķermeņa ilgstošas sagriešanas, strādājot vienā virzienā. Piemēram, grābjot, slaukot, rokot. Ik pa 30 minūtēm jāļauj mugurai atpūsties, mainot darbus vai atguļoties un saliecot kājas. Tas palīdz atslābināt muguru.

Izmantojiet sarullētu dvieli, lai atbalstītu muguras lejasdaļu vai arī novietojiet zem ceļiem spilvenu, guļot uz muguras. Var arī novietot spilvenu starp ceļiem, guļot uz sāniem.

UZZIŅAI

Vienkārši vingrojumi muguras stiepšanai

  • Nogulies uz grīdas, pacel un novieto kājas 90° leņķī. Ieelpo caur degunu (vēders piepūšas). Izelpo (vēders ieplok). Turpini dziļi elpot 10–15 minūtes, mēģinot pilnīgi atbrīvot visu ķermeni.
  • Nogulies uz muguras, kājas saliec ceļos un zem tiem novieto kaut ko mīkstu, kas var noturēt kāju svaru. Dziļi ieelpo 10–15 minūtes, mēģinot pilnīgi atbrīvot ķermeni.
  • Guli uz muguras ar izstieptām rokām un kājām, jostas vietu piespied pie zemes. Stiepies!
  • Guļot uz muguras, pievelc ar rokām vispirms vienu celi pēc tam otru pie vēdera. Kamēr viens celis pievilkts, otrai kājai ir jābūt taisnai.
  • Guļot uz muguras, pievelciet abus ceļus ar rokām pie vēdera, tā, lai mugura iestieptos. Pēc tam atgriezies sākuma pozīcijā. Šo vingrojumu atkārto 10 reizes.
  • Ja parādās sāpes, nekavējoties pārtrauc vingrošanu.

Avots: nesaap.lv

Šobrīd aktuāli

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz