Piektdiena, 29. marts Agija, Aldonis
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

Dzelzceļa nākotnes projekti Liepājas ostā jau gatavi

Dzelzceļa nākotnes projekti Liepājas ostā jau gatavi
20.05.2009 13:54

Atslēgvārdi

Jebkuras ostas darbība nav iedomājam bez dzelzceļa infrastruktūras. Kāda ir bijusi dzelzceļa loma Liepājas ostas izaugsmē, sarunā atklāj Liepājas Speciālās ekonomiskās zonas pārvaldnieks Guntars Krieviņš.

– Kā norit Liepājas ostas sadarbība ar valsts akciju sabiedrību “Latvijas dzelzceļš”?
– Es pats diezgan ilgi biju “Latvijas dzelzceļa” padomē. Līdz ar to mūsu sadarbību es uzskatu par ļoti veiksmīgu. Uzņēmuma vadība vienmēr ir sapratusi tās problēmas un vēlmes, kādas ir Liepājas ostas vadītājiem un stividorkompānijām. Respektīvi, mums ir izdevies kopīgi saplānot visu Liepājas dzelzceļa mezglu attīstības programmu vairāku gadu tālā nākotnē. Kopā ar Būvvaldi izstrādāti vairāki skiču projekti, lai mēs nodrošinātu nepieciešamo infrastruktūru ostas pamatvietās, kur pašlaik norit kraušanas darbi, gan arī ir gatavas sadaļas par tām vietām, kur pašlaik atrodas pludmales Karostas kanāla abās pusēs.

Dzelzceļa shēma ir saskaņota Būvvaldē, un varam uzskatīt, ka nākotnē problēmu dzelzceļa būvniecībā nebūs.

– Kas ir izdarīts līdz šim?
– Pēdējā laika lielākie ieguldījumi ir Rietumu loka būvdarbi, kurus pabeidza 2009. gadā. Tika izmantota Eiropas strukturālo fondu nauda, un ieguldītas apmēram 5,5 miljonu eiro lielas investīcijas.

Ar “Latvijas dzelzceļu” esam parakstījuši sadarbības līgumu, ka uzņēmums drīkst izmantot visus no jauna uzbūvētos dzelzceļus savām vajadzībām – vagonu novietošanai un padošanai ostas kompānijām. Līdz ar to būtiski palielinās vagonu apstrādāšanas ātrums.

Nākotnē, ja palielināsies kravu plūsma tieši Karostas sadaļā, tas ir, jaunajā cementa terminālī, topošajā naftas produktu un arī graudu terminālī, tad arī tur mums jau ir paredzēta pakāpeniska staciju tīkla paplašināšana, ko var veikt gan par “Latvijas dzelzceļa” līdzekļiem, vai arī atkal piesaistot Eiropas strukturālo fondu naudu.

Tādēļ par līdzšinējo sadarbību ar “Latvijas dzelzceļu” varu teikt tikai to labāko, jo no uzņēmuma vadības puses ir pietiekami laba izpratne par Liepājas ostas problēmām un to risināšanu.

– Cik lielas ir dzelzceļa tīkla attīstības rezerves Liepājā?
– Pašlaik pa dzelzceļu gadā vedam 3 – 3,5 miljonus tonnu. Uzskatām, ka pie pašreizējām iestrādēm līdz sešu septiņu miljonu tonnu kravu apgrozījumam problēmu nevajadzētu būt. Tikai vajadzēs veikt kādus sīkus uzlabojumus, taču ne celt jaunbūves.

Lai startētu ar 10 un vairāk miljonu tonnu apgrozījumu, nepieciešams otrs dzelzceļa atzars, kas jau ir uzprojektēts. Tā jau ir investīcija nākotnei. Gadu iepriekš, kad radīsies prognozes šādam apgrozījumam, mēs varam atjaunot dokumentāciju un sākt jaunā atzara izbūvi.

– Kā ir mainījies dzelzceļa noslogojums kopš brīža, kad Liepājas ostā atjaunoja komercdarbību?
– Pirmajos gados pa dzelzceļu pārvadāja nepilnu miljonu tonnu kravu. Līdz ar to Jelgavas – Liepājas līnija netika noslogota pietiekamā apjomā. Šā brīža 3,5 miljoni tonnu ir normāla kravu plūsma, lai atmaksātos uzturēt visus dzelzceļa mezglus šajā posmā un attiecīgajiem uzraudzības dienestiem būtu darbs.

Ja šajā ekonomikas lejupslīdes laikā mums izdotos vismaz noturēt esošo kravu plūsmu, tas tikai uzlabos Liepājas ostas un “Latvijas dzelzceļa” sadarbību.

– Vai ir bijuši ieteikumi no stividorkompānijām un tie ņemti vērā?
– Tā ir normāla parādība, ka klients vienmēr vēlas kaut ko labāku un ātrāku. Un, manuprāt, šajā ziņā Liepājas ostas vadības, “Latvijas dzelzceļa” un stividorkompāniju savstarpējā sadarbība attīstās pozitīvā gultnē. Jebkuru problēmu risināšanai mēs varam kopīgi sēsties pie galda un nonākt pie visiem pieņemama rezultāta. Tuvākajā laikā ieviesīsim arī tādu praksi, ka “Latvijas dzelzceļa” vietējā vadība vismaz reizi mēnesī piedalīsies Liepājas ostas nomnieku rīkotajā apaļā galda diskusijā, lai par dažādām problēmām tā uzzinātu tieši no klientiem, un ar veselīga dialoga palīdzību tās atrisinātu. Jo abu pušu interesēs ir pēc iespējas vairāk uzlabot savu darbību.

– Kādā līmenī ir dzelzceļa infrastruktūra Liepājas ostā, salīdzinot ar tiešajiem konkurentiem – Klaipēdas, Rīgas u.c. ostām?
– Esmu pārliecināts, ka mēs ne ar ko neatšķiramies no blakus esošajām ostām. Izņemot ceļu daudzumu, kas mums ir mazāks un atbilstošs kravu apgrozījumam. Taču nevar teikt, ka mums būtu kaut kas vecāks un nemodernāks nekā citur. Jo notiek nemitīgi uzlabojumi, kas izriet no tā, ko mēs prognozējam nākamajā gadā.

– Un kādas ir prognozes nākamajam gadam?
– Šis gads būtu labs, ja izdotos noturēties iepriekšējā gada līmenī, tas ir, 4,1 miljons tonnu kravas. Un attīstība būs nevis kvantitatīva, bet kvalitatīva. Visi stividori domā, kā ieekonomēt laiku, tātad arī naudu.

– Kādu efektu dos ostas padziļināšana?
  Plānojam piesaistīt investīcijas dziļūdens piestātņu termināļos, lai varētu regulāri apkalpot “Panamax” tipa kuģus. Katrs no tur strādājošajiem diviem uzņēmumiem kravu apgrozījumu tad varētu palielināt vismaz par vienu miljonu tonnu. Un tās ir tās kravas, ko uz Liepāju atved pa dzelzceļu. Tādējādi būs iespējams īsā laikā Liepājas ostā kāpināt kravu apgrozījumu vismaz par diviem miljoniem tonnu.

Viktors Ulberts,
“Kurzemes Vards”

Māra Ankevica foto

Nozīmīgs ieguldījums dzelzceļa infrastruktūrā bija jaunā pievadceļa izbūve.

“Latvijas dzelzceļam” ir pietiekami laba izpratne par Liepājas ostas problēmām un to risināšanu.

Šobrīd aktuāli

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz