Ja veco nedzēsīs, jaunais problēmas neradīs
"Kurzemes Vārds"
Latvijā aptuveni 750 tūkstoši lietotāju izmanto digitālās autentifikācijas sistēmu “Smart-ID”, kas viedierīcēs ērti un ātri ļauj pieslēgties e-pakalpojumiem, veikt tiešsaistes bankas operācijas un dokumentu parakstīšanu. Taču ir viena būtiska nianse – “Smart-ID” konts tiek piesaistīts katrai individuālajai ierīcei. Ko darīt, ja iegādāts jauns telefons?
Svarīgi paturēt prātā, ka, pirms sākt lietot “Smart-ID” jaunajā ierīcē, nedrīkst izdzēst veco, skaidro “Swedbank” pārstāvis Jānis Krops. Tāpēc jaunajā ierīcē vispirms tiek uzstādīta jauna lietotne un tajā tiek reģistrēts jauns lietotāja sertifikāts. Reģistrācijas laikā jaunā lietotne prasīs veikt klientam autorizāciju caur veco “Smart-ID” (jo iepriekšējais “Smart-ID” sertifikāts ir atslēga, kas ļauj atpazīt klientu). Tad, kad vecajā ierīcē ir veiksmīgi veikta autorizācija, jaunā ierīce pārnes klienta datus no vecās lietotnes. Tikai tad, kad jaunā “Smart-ID” lietotne ir saņēmusi apstiprinājumu, tā darbojas, un veco var izdzēst.
“Diemžēl gadās, ka klienti aizmirst pārnest savus datus no vienas “Smart-ID” lietotnes uz otru un nodzēš jauno, vēl pirms tā sākusi darboties. Šādā gadījumā pagaidām vienīgais veids, kā atjaunot “Smart-ID”, ir iet uz filiāli. Tomēr no šādiem soļiem var izvairīties, ja iepriekš izdodas nodublēt savu autorizāciju,” atzīmē bankas pārstāvis.
To var izdarīt dažādos veidos:
> Ja klients zina, ka bieži neatgriezeniski sabojā savu viedierīci, varbūt ir vērts iegūt savā īpašumā kodu kalkulatoru, kas kalpos par drošu alternatīvu, kad vajadzēs atjaunot “Smart-ID”, ja vecā ierīce nemaz vairs nebūs lietojama.
> Ja tiek lietota vēl kāda viedierīce (piemēram, planšetdators), tad var izveidot otru “Smart-ID” kontu arī uz planšetes, kas krīzes brīdī būs alternatīvs rīks, ar kuru izveidot lietotni jaunajā telefonā. Protams, jābūt drošam, ka sveši cilvēki netiek klāt šai planšetei un nevar izmantot “Smart-ID” negodprātīgiem mērķiem.
> Ja veco telefonu nav plānots pārdot, atdot kādam citam lietošanā vai arī utilizēt, tad veco “Smart-ID” var arī nedzēst, bet atstāt kā alternatīvu rīku, ja nu kādreiz ievajagas vēlreiz atjaunot “Smart-ID”. Tad krīzes brīdī (ja jaunais telefons ir sasists, pazaudēts) var vienmēr jaunu “Smart-ID” sertifikātu izveidot, izmantojot veco ierīci.