Kāpēc brauktuves kaisa ar sāli
liepajniekiem.lv
Liepājā brauktuves šosezon galvenokārt ir kaisītas ar mitrināto sāli. Tā ir vārāmā sāls – to lieto, lai novērstu apledojuma veidošanos uz brauktuves vai nokausētu ledu un piebraukto sniegtu. Šādi ielas apstrādā arī preventīvi, lai apledojums uz brauktuvēm neveidotos.
Pamattehnoloģija ir tāda: noliktavā automašīnā kaisītājā tiek iekrauts sāls un speciālā tvertnē uzpildīts sāls šķīdums, kaisīšanas procesā sāli samitrina. To visu paveic automašīnas dators pēc uzstādītā materiāla veida un kaisīšanas normas. Tas nodrošina, ka sāls graudiņi uz sasalušas virsmas nekur neaizripo, bet pieķeras asfaltam un sāk iedarboties. Šī ir visvairāk izmantotā tehnoloģija, veicot ielu uzturēšanas darbus ziemā.
Pasaulē ir veikti eksperimenti ar dažādiem rūpnieciskiem blakusproduktiem – melasi, spirtu saturošiem sķīdumiem, urīnsāļiem, citiem hlorīdiem. Tomēr nosacīti zemo izmaksu dēļ joprojām pamata reaģents slīdamības mazināšanai visās valstīs, t.sk., ASV, Kanādā, ziemeļvalstīs, ir sāls. To, vai izmanto magnija, kalcija vai nātrija sāli, nosaka rocība.
Latvijas platuma grādos visvairāk aprobēts un lētākais tomēr ir nātrija hlorīds (NaCl). Šim savienojumam zinām tā ilgtermiņa iedarbību uz vidi, blakusparādības, ko nevarētu teikt par citiem reaģentiem.
Mitrās sāls kaisāmās normas ir paredzētas Komunālās pārvaldes līgumā ar SIA Clean R, kas noslēgts uz 5 gadiem saskaņā ar iepirkuma konkursa rezultātiem par Liepājas ielu uzturēšanu ziemas sezonā.
Saskaņā ar valsts akciju sabiedrības ”Latvijas valsts ceļi” “Autoceļu specifikācijās” noteiktajām normām, atkarībā no kustības intensitātes un laikapstākļiem uz brauktuvēm vienmērīgi jāizkaisa 10 – 40 g sāls uz vienu kvadrātmetru braucamās daļas – atbilstoši paredzētajam. Kaisīšanu ar sāli ieteicams pārtraukt‚ ja ceļa segas virsmas temperatūra pazeminās zem -10 grādiem pēc C un ir prognoze, ka tā turpinās pazemināties.
Pārrēķinot normas uz kilometru, iznāks no 35 līdz 140 kg sāls uz vienu kilometru 3,5 metrus platas kaisāmās joslas (uz brauktuves vienas joslas)!
Līgumā ar Liepājas ielu uzturētāju SIA Clean R mitrās sāls daudzums noteikts šāds: no 70 līdz 140 kg uz 1 kilometru 3,5 metrus platas kaisāmās joslas. Tātad, Liepājā kaisām mitrinātās sāls apjomu, kas atbilst valstī noteiktajiem normatīviem.
Sociālajos tīklos nupat izvērsušās diskusijas par to, ka pilsētā brauktuves ir baltas. Tas it kā rādot, ka mēs nesamērīgi lietojam sāli. Te jāpaskaidro, ka šajā ziemas sezonā brauktuves laika un citu apstākļu dēļ gandrīz nav kaisītas ar sāls/smilšu vai grants maisījumu, tas ir, nav pielietotas citas iespējamās brauktuvju apstrādes metodes ziemas sezonā. Temperatūra galvenokārt turējās ap 0 grādiem pēc C. Tā kā pārsvarā bija zems gaisa mitrums, nebija lietavu vai snigšanas/puteņošanas, mitrinātā sāls izžuva/izgulsnējās jeb kristalizējās.
Tā notika arī pirmdien, 6. februārī, kad strauji pazeminājās gaisa temperatūra jeb uznāca kailsals, taču pirms tam ceļu uzturētāji pēc Komunālās pārvaldes uzdevumi bija veikuši preventīvu A, A1 un B klases ielu apstrādi ar mitrināto sāli.
Komunālās pārvaldes Ziemas dienests aktīvi sadarbojas ar ielu uzturētāju SIA Clean R, lai uzlabotu braukšanas apstākļus un satiksmes drošību pilsētas ielās. Jā, ne vienmēr veikto darbu kvalitāte un izpildes termiņi ir apmierinoši. Savstarpējās pretenzijas un citus jautājumus risinām līgumā noteikto prasību ietvaros.