Uzspēlējam kādu spēli?
"Kurzemes Vārds"
BRĪVBRĪDIS
Kad lielākos vai mazākos svētkos kopā sanāk ģimene, sabrauc radi vai ierodas draugi, gribas, lai visi justos labi un negarlaikotos. Spēļu spēlēšana vienmēr satuvina dažādas paaudzes un iepriecina, it sevišķi, ja kopā var izsmieties.
Kas jāievēro?
Gan aktivitāšu, gan galda spēles vienmēr sagādā aizraujošus brīžus, jo ļaudis darbojas kopā. Rotaļu vadītājam jāizvēlas un jāpiedāvā tādas spēles, kas dalībniekus neaizvainotu un nepadarītu kaut kādā veidā smieklīgus. Protams, var būt tādi mirkļi, kad visiem maskas krīt un cilvēki ir tik atraisīti, ka gatavi uz dažādām neprātībām. Spēles vai spēļu vadīšana jāuzņemas cilvēkam, kuram piemīt organizatora dotības, kurš māk katru aktivitāti saprotami izskaidrot un gaumīgi vadīt. Vakara sākumā, kamēr vēl valda zināms mulsums, jāpiedāvā spēle, kurā var iesaistīties visi. Pēc tam var organizēt sacensības atsevišķām grupām, piemēram, bērniem, ģimenēm, vīriešiem, sievietēm. Spēļu izvēle lielā mērā būs atkarīga no tā, cik lielas ir telpas. Ja tās mazas, jāizvēlas mazkustīgas rotaļas vai galda spēles.
Šī dāvana nepieder tev!
Tieši šī spēle ir ļoti labs variants, lai svētku vakara pašā sākumā saliedētu, iesaistītu visus ciemiņus. Nelielu dāvaniņu (sveci, krūzi vai kaut ko citu) sagatavo iepriekš, iesaiņojot vismaz kādos 10 papīros. Cilvēks, kurš sagatavo šo dāvanu, izdomā variantus, lai paciņa nonāktu pie katra vakara dalībnieka un lai prieks būtu visiem. Uzrakstus var izvēlēties, ņemot vērā viesu vecumu, nodarbošanos, hobijus, rakstura un citas īpašības. Katram iesaiņojumam pievieno zīmīti ar uzrakstu. Piemēram, pašā augšējā kārtā ir zīmīte ar uzrakstu: ”Šī dāvana nepieder tev, bet augumā visgarākajam viesim!”. Dāvanu iedod viņam un cilvēkam tā jāizsaiņo. Iekšā ir nākošais iesaiņojums ar uzrakstu: ”Šī dāvana nepieder tev, bet ciemiņam ar visgarāko uzvārdu!”. Tā paciņa ceļo no viena pie otra, kamēr tiek noņemta kārta pēc kārtas. Pašā apakšā, jeb pēdējā atklātnītē varētu būt norādīts, ka dāvanu saņem visīpašākais viesis (gados vecākais vai no tālienes ciemos atbraukušais utt.)
Nerunā – vaibsties!
Dalībnieki sadalās pa pāriem, apsēžas vai stāv viens otram pretim. Spēli sāk vienas rindas dalībnieki. Pirmais no rindas uzdod savam pretim stāvētājam (sēdētājam) jautājumu un tam jāatbild bez vārdiem, nerunājot. Atbildot drīkst izmantot tikai žestus un mīmiku. Pēc tam jautā un atbild nākošais pāris. Kad pirmā rinda uzdevusi savus jautājumus, to dara otrajā rindā stāvošie. Otrā rinda jautā, pirmie rindas kārtībā atbild. Jo interesantāki, asprātīgāki būs jautājumi, jo arī atbilde žestu veidā sanāks interesantāka un visiem būs jautri.
Vilki, lāči, lapsas
Spēles dalībnieki apsēžas katrs uz sava krēsla, kas sakārtoti aplī. Spēles vadītājs katram pie auss klusi pasaka, kā kuru sauks: vilks, lācis, lapsa. Tad vadītājs nostājas apļa vidū un skaļi nosauc vienu no dzīvniekiem, piemēram: lapsas. Visām lapsām jālec kājās un jācenšas apsēsties uz kāda cita krēsla, ne tā, uz kuras sēdēts. Vienlaikus uz kāda no tukšajiem krēsliem cenšas apsēsties arī spēles vadītājs. Tas, kurš palicis bez brīvā krēsla un savas vietas, iet apļa vidū un atkal nosauc kāda dzīvnieka vārdu.
Dzīvnieku vārdu vietā var izvēlēties, piemēram, trīs vai četrus pilsētu nosaukumus vai arī pārtikas produktus (desa, maize, sviests).
Kaķi un pele
Dalībnieki sastājas aplī un sadodas rokās. Divus cilvēkus izvēlas un tie būs kaķi, kuriem ar lakatiem aizsien acis. Viens dalībnieks kļūst par peli. Kaķi un pele stāv apļa vidū. Pēc signāla kaķi ar aizsietām acīm sāk ķert, jeb medīt peli. Pelei ik pēc laika jānopīkstas, lai kaķi zina kurā virzienā meklēt. Kad pele noķerta, tā no aplī stāvošajiem izvēlas citu aizvietotāju. Tieši tāpat dara kaķi.
Dancis pa trim
Šai spēlei vajadzēs plašas telpas un spēles vadītāju, kurš regulēs mūzikas skaļumu. Dalībnieki sastājas pa trim un saķeras rokās, izveidojot apli. Kad skan mūzika, trijotnes soļo pa dejas ceļu, bet apļa vidū stāv tikai divi cilvēki, sev vidū turot zizli vai grīdas slotu. Kad mūziku izslēdz, visi meklē sev jaunus partnerus, jaunu trijotni, arī tie divi, kas stāvēja vidū. Šis pāris nomet zizli un mēģina iekļūt kādā jaunajā trijniekā. Divi pāri palikušie stāja apļa vidū un pa vidu ņem zizli. Galvenais, lai spēlētāju skaits nemainītos.
Balonu spēle
Iepriekš jāsagādā un jāpiepūš baloni, bet tā, lai tie nebūtu līdz galam piepūsti un nebūtu cieti. Izveido trīs (vai četras) komandas, katrā pa trim cilvēkiem. Var būt sieviešu un vīriešu komandas. Tad pirmajai komandai, jeb katram tās dalībniekam iedod piepūsto balonu un pēc signāla visiem trim jāsēžas uz sava balona, mēģinot to saplēst. Paliek viens uzvarētājs, kurš balonu saplēsa pēdējais. Tad iesaistās katra nākošā komanda un arī tajās paliek viens uzvarētājs. Visbeidzot pēdējo komandu veido visi uzvarētāji, kuri arī sēžas virsū baloniem. Balvu iegūst tas, kurš saplēš pēdējais.
FOTO Lai laiks ciemojoties būtu interesanti pavadīts, atcerieties par spēļu spēlēšanu!
Egona Zīverta foto