Andris Pārups: Ja vietējais tirgus paliek par mazu, vērts domāt par eksportu
Andris Pārups, LIAA Eksporta veicināšanas nodaļas vadītājs
Runājot
par uzņēmējdarbības vidi Liepājā, domes priekšsēdētāja
vietnieks, atklājot biznesa forumu “Atbalsts uzņēmējiem”,
jau pareizi salīdzināja, ka Liepāja ir kā mežģīņu ieleja.
Līdzībās runājot un salīdzinot to ar Sanfrancisko un Silīcija
ieleju.
Jo
patiesi, Liepāja ir pilsēta ar diviem izteiktiem rūpnieciskās un
industriālās ražošanas klasteriem –
metālapstrādi un tekstilu. Ap to arī lielā mērā grozās
Liepājas ekonomika.
Protams,
nešaubīgi arī tūrisms ir nozare, kam ir liela nozīme Liepājas
ekonomikā. Tomēr šajā reizē biznesa forumā par tūrismu tik
daudz nerunājam, lai gan arī šai nozarei ir paredzēti finanšu
instrumenti nākamajā plānošanas periodā.
Biznesa
foruma otrās dienas tēma ir “Eksporta darbnīca”, kas
plānota kā iespēja ikvienam interesentam uzzināt par eksporta
iespējām, stratēģiju, eksporta plānu un tā realizēšanu, kā
arī citas būtiskas lietas. Tomēr, kā mēs dažkārt pasmaidām –
varbūt pat ir vērts kādu atrunāt no domas par eksportu.
Jo,
runājot vispārīgi par eksportspēju, mēs parasti runājam par
uzņēmumiem, kam jau ir savs produkts. Lielākajā daļā gadījumu
uzņēmums savu produktu jau pārdod vietējā tirgū, uzņēmējs
saprot un ir izstrādājis biznesa modeli, kas jau reāli strādā un
funkcionē. Testēt biznesa modeli ārpusē, nenotēstējot to
vispirms Latvijā, ne vienmēr ir prātīga doma.
Līdz
ar to, es teiktu, ka Latvijas tirgus ir jebkura vietējā uzņēmuma
mājas darbs. Savukārt, ja uzņēmums redz, ka ražošanas jaudas ir
pietiekami lielas un var atļauties ražot vairāk, ja jūt, ka
vietējais tirgus paliek par mazu, tad ir vērts domāt par eksportu
uz ārēju tirgu.
Bieži
vien vietējie uzņēmumi strādā ļoti labi un pareizi, tikai
vajadzīgs kāds pamudinājums vai grūdiens no ārpuses. Daudzi
uzņēmumi strādā lieliski un ar šiem pamudinājumiem
uzņēmējdarbības paātrinājums ir vēl veiksmīgāks. Piemēram,
kombinējot dažādus finanšu instrumentus, ko piedāvā ALTUM,
konkurētspējas paaugstināšanai. Tas attiecas uz situāciju kopumā
visā Latvijā, ne tikai Liepājā.
Savukārt
Liepājas uzņēmējdarbības vides lielais pluss ir ģeogrāfiskais
novietojums un loģistikas iespējas. Tādā ziņā Liepāja ir daudz
prioritārākā situācijā kā daudzas citas pilsētas, jums ir
dzelzsceļš, aviācija, jūra.