Āris Ozoliņš: Ostas ir ļoti dārgi uzturama infrastruktūra
Valsts budžeta 2024. gadam plānā iekļauti Finanšu ministrijas izstrādātie grozījumi nodokļu piemērošanā brīvostās un speciālajās ekonomiskajās zonās un likumā “Par akcīzes nodokli”, kas trīs gadu laikā paredz kāpināt akcīzes nodokli ostās izmantotajai dīzeļdegvielai par gandrīz 500%. Kā ostu darbu ietekmēs akcīzes nodokļa kāpums?
liepajniekiem.lv
Ostas ir ļoti dārgi uzturama infrastruktūra, un to uztur, attīsta un pilnveido stividorkompānijas sadarbībā ar ārvalstu partneriem.
Tieši tāpēc Latvijas valdība jau kopš 2001. gada ostām ir devusi akcīzes nodokļa likmes atvieglojumus dīzeļdegvielai.
Pašlaik Finanšu ministrijas sniegtais aprēķins ir pilnīgi neadekvāts.
Esam apzinājuši visus komersantus un iesniedzām savus aprēķinus, ka grozījumu ietekme ir daudzkārt lielāka, nekā plānota, tā ietekmēs visu ostu stividorkompānijas.
Iecerētās izmaiņas mums ir negaidītas, ar nozares pārstāvjiem neviens nav ticies un runājis, nav notikušas nekādas diskusijas.
Aicinājām ministrus, rakstījām premjeram, gribējām šo jautājumu izšķirt Jūras loģistikas padomē. Saeimas Tautsaimniecības komisija atbalstīja mūsu lēmumu, bet Budžeta komisija to neņēma vērā.
Esam sūtījuši vēstules no Latvijas stividorkompāniju asociācijas un Darba devēju konfederācijas, uzsverot, ka šāda lēmuma sekas ļoti ietekmēs ne tikai tiešā veidā komersantus, bet arī investorus, kurus piesaistām, lai ienāk ostās ar lielām investīcijām.
Visa ostu tehnika, kas izmanto dīzeļdegvielu, nepiedalās kopējā ceļu satiksmē, tā strādā vienīgi ostu termināļos. Šī ir bezakcīzes dīzeļdegviela, speciāli iekrāsota tāpat kā tā, ko izmanto lauksaimnieki.
Tagad trīs gadu laikā nodokli plāno paaugstināt pieckārtīgi.
Tas ir būtisks izmaksu kāpums, rēķināms miljonos eiro. Pa visām trim lielajām ostām tie būs daudzi desmiti miljonu, kas ļoti būtiski ietekmēs stividorkompānijas.
Likumā “Par Liepājas Speciālo ekonomisko zonu” ir atsevišķs punkts, kurā minēts, ka līdz 2035. gadam nekādā veidā nedrīkst pasliktināt komersantu finansiālo stāvokli. Šis tiek darīts tieši pretēji un radīs stividorkompānijām papildu slogu.
Būsim spiesti celt kādu ostas pakalpojumu maksas, diez vai būsim konkurētspējīgi, un līdz ar to daudzas kravas pametīs Latviju, tiks sūtītas caur citu valstu ostām.
Jau bija pandēmijas laiks, tagad ir sankciju laiks, un skaidrs, ka tas viss ir atstājis lielu ietekmi uz ostu darbību.
Tagad valsts izdomā kaut kādu nesaprotamu risinājumu, pēkšņi mūs saliek vienā maisā ar alkohola tirdzniecību, kas ir ļoti nesamērīgi.
Kādi būs mūsu turpmākie soļi, pagaidām nevaru pateikt. Gaidīsim, kad tiks pieņemts budžets, un tad domāsim tālāk.
Āris Ozoliņš, Latvijas stividorkompāniju asociācijas padomes loceklis
Mediju atbalsta fonda ieguldījums no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par sagatavoto saturu atbild portāls liepajniekiem.lv.