Piektdiena, 3. maijs Uvis, Gints
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

Arnis Jekste: Autovadītāji, kuri seko transportlīdzekļa stāvoklim, nebrauca uz bezmaksas diagnostiku

Arnis Jekste: Autovadītāji, kuri seko transportlīdzekļa stāvoklim, nebrauca uz bezmaksas diagnostiku
Foto: liepajniekiem.lv
18.08.2014 15:50

Arnis Jekste, CSDD Liepājas nodaļas priekšnieka vietnieks

Tehniskās apskates nakts mērķis ir veikt bezmaksas
diagnostiku, lai ceļu satiksmē pārvietotos droši auto. Nolūks ir arī mudināt
autobraucējus ikdienā, ne tikai reizi vai divas reizes gadā, kad jāiet tehnisko
apskati, rūpēties par sava transportlīdzekļa tehnisko stāvokli, lai tas būtu
drošs satiksmei un videi draudzīgs.

Runājot par rezultātiem Liepājā, no 163 transportlīdzekļiem,
kas tika pārbaudīti bezmaksas diagnostikā, par drošiem tika atzīti tikai 15
transportlīdzekļi. No šiem 15 labā tehniskā stāvoklī esošajiem
transportlīdzekļiem divi bija pilnīgi bez neviena trūkuma, 13 – ar sīkiem un
nebūtiskiem trūkumiem, kas neietekmē satiksmes drošību.

Savukārt 148 transportlīdzekļiem tika konstatēti trūkumi un
bojājumi, kas ietekmē apkārtējo vidi un satiksmes drošību, pat apdraud to. Lielākajai
daļai šo transportlīdzekļu, proti, 143, bija būtiski trūkumi un bojājumi,
saucamais ”divnieks”. Bet pieciem transportlīdzekļiem tika konstatēti arī
trešie vērtējumi – nopietni  bojājumi,
kas apdraud drošību, cilvēku veselību un dzīvību, kā arī apkārtējo vidi. Ar
tādiem transportlīdzekļiem ir aizliegts piedalīties ceļu satiksmē.

Kā piemēru varu minēt transportlīdzekli, kuram degvielas sūknis
bija apsiets ar drāti, notika degvielas noplūde. Varam saprast, ka ar šādiem
transportlīdzekļiem vadītāji arī ikdienā pārvietojas. Bet tas apdraud apkārtējo
vidi, satiksmes drošību, cilvēka dzīvību un veselību.

Biežākie bojājumi, kas tika novēroti minētajiem 143
transportlīdzekļiem, vēl tiks apkopoti, tiks veikta analīze. Šobrīd ir pirmie
novērojumi. Ja skatāmies procentuāli, tad mazākā daļa uz bezmaksas diagnostiku
atbraukušo transportlīdzekļu – no 163 tikai 15 – bija tehniskā kārtībā, un tie
ir 9,2 procenti. Tātad 9,2 procenti apskatīto automobiļu ir satiksmei droši,
savukārt 90,8 procenti bija ar trūkumiem.

Satiksmes dalībniekiem un autobraucējiem ir iemesls
aizdomāties, ka daudzi transportlīdzekļu īpašnieki saviem braucamajiem, ja vien
ritenis nekrīt nost, uzmanību pievērš un remontu veic reizi gadā – ejot
tehnisko apskati. Novērojumi rāda, ka daļa transportlīdzekļu īpašnieku ikdienā
diemžēl neseko transportlīdzekļa tehniskajam stāvoklim. Kā jau teicu: ja
ritenis nost nekrīt un ceļu var redzēt, tad tikai brauc.

Bet ir taču vēl arī bremzes, stūres pastiprinātāji, kuriem
tek eļļa, lielai daļai spēkratu nepareizi noregulēti vai izregulējušies
lukturi, tāpat arī aizliegtie apgaismes veidi tiek izmantoti, piemēram, diodes
un zilās lampiņas.

Jaunieši, kuri brauc ar ne tik jauniem transportlīdzekļiem, ir
pat bezkaunīgi. Ja atbrauc uz bezmaksas diagnostiku ar vienu lukturi priekšā,
tas liecina arī par attieksmi, kā vadītājs ikdienā piedalās ceļu satiksmē. Ja
dodoties uz diagnostiku, vadītājs nepārliecinās par elementārām lietām,
piemēram, vai visas gaismas deg, tā ir bēdīga atziņa.

Vai arī piemērs. Jaunieši, izbraucot caur boksiem, kur veica
diagnostiku, sacenšas par to, kurš vairāk ”divniekus” saņēmis. Jā, protams, brīvs
vakars un diagnostika bija bez maksas, bet kopumā tā nav nopietna attieksme no
autobraucēju puses kopumā.

Redzot statistiku, ir jāaizdomājas par to, ka ikdienā daļa
transportlīdzekļu īpašnieku nepiedomā pie šiem jautājumiem un nerūpējas par
saviem auto. Tikai tad, kad kaut kas ir obligāti jādara, proti, jāiziet
tehniskā pārbaude, tad saremontē minimumu, lai izietu apskati.

Vizuālas lietas uz ceļa kontrolē arī policija, kas var
apstādināt, aizrādīt vai brīdināt, arī protokolu noformēt par vizuāli redzamām nepilnībām.
Bet bremžu esamību, intensitāti un to pārbaudi, kas ir ļoti būtiskas satiksmes
drošībā, policijas darbinieki uz ceļa pārbaudīt nevar. Taču bremzes ir viena no
lietām, no kā atkarīga cilvēku dzīvība, tādēļ ir apbrīnojama daļas autobraucēju
vieglprātīgā attieksme.

Tiesa gan, Tehniskās apskates nakts statistika, kas rāda, ka
tikai 9,2% transportlīdzekļu bija labā tehniskā stāvoklī, nav norāde uz to, ka
Liepājā un apkārtnē transportlīdzekļu tehniskais stāvoklis ir sliktāks, nekā Cēsu
pusē, kur par labiem tika atzīti ap 20% transportlīdzekļu.

Tie autovadītāji, kuri ikdienā seko sava transportlīdzekļa
tehniskajam stāvoklim, ir pārliecināti par to, noteikti neatbrauca uz bezmaksas
diagnostiku. Uz bezmaksas diagnostiku brauca lielākā daļa to autovadītāju, kuri
jau zināja, ka viņiem transportlīdzeklim ir bojājumi, trūkumi. Atbraukušie gribēja
uzzināt, kādi ir šie trūkumi, kas viņiem transportlīdzeklim jāremontē.

Līdz ar to jau pirms pasākuma bija nojaušams, ka lielākā daļa
atbraukušo būs transportlīdzekļi ar bojājumiem. Tāpēc mērķauditorija bezmaksas
diagnostikas veikšanai arī bija tieši šāds kontingents. Bet tas, protams,
neliecina par labu jebkuram autovadītājam, kurš ar šādu transportlīdzekli
piedalās ceļu satiksmē.

Daļai autovadītāju būtu jāmaina attieksme pret sava
transportlīdzekļa tehnisko stāvokli un piedalīšanos ceļu satiksmē kopumā. Jāmaina
domāšanas veids, lai beidzot saprastu, ka transportlīdzeklis labā tehniskā
stāvoklī jāuztur sev, nevis tam, lai to reizi gadā atrādītu Tehniskās apskates
inspektoram.

Ļoti ceru, ka reiz sabiedrība izaugs līdz tam, kad domāsim
vairāk par savu drošību, nevis par obligātajām vai minimālajām prasībām, kuras
jāizpilda, lai legāli piedalītos ceļu satiksmē. Attieksme un domāšanas veids
noteikti būtu jāmaina.

Nereti mūsu autobraucēju domāšanas veids un attieksme pret
transportlīdzekļiem un drošību ir nenopietns. Bieži neaizdomājamies, ka,
pārvietojoties ar nesakārtotiem transportlīdzekļiem, apdraudam ne tikai paši savu
veselību un dzīvību, bet arī pārējos satiksmes dalībniekus un, kas ir ne mazāk
svarīgi, arī apkārtējo vidi. Piemēram, degvielas noplūde var izraisīt
eksploziju…

Secinājums pēc Tehniskās apskates nakts ir tāds, ka noteikti
šāds pasākums ir jāatkārto. Vismaz reizi gadā būtu nepieciešams dot
transportlīdzekļu vadītājiem iespēju bez maksas pārbaudīt transportlīdzekļa
tehnisko stāvokli un iegūt informāciju no inspektoriem par lietām, kuras būtu
jālabo, kā tas ietekmē satiksmes drošību, piedaloties ceļu satiksmē ar
transportlīdzekli, kas nav tehniskā kārtībā.

Taču vislielākais ieguvums no Tehniskās nakts bija tas, ka
rezultāti liek aizdomāties, ka ikdienā braucam ar daudz sliktākā stāvoklī esošiem
transportlīdzekļiem, nekā tos uzrāda, reizi gadā ierodoties uz tehnisko
apskati. Jo apskatē Liepājā ar pirmo reizi apskati iziet 61 procents
transportlīdzekļu.

Transportlīdzeklis jāsaved tehniskā kārtībā ne jau tādēļ,
lai izietu tehnisko apskati, ne jau par prieku inspektoram! Tas jādara sev! Var
būt ārzemju mašīna, pat salīdzinoši jauna, bet sliktā stāvoklī, turpretī
padomju laika ”žigulītis” var gan vizuāli izskatīties, gan tehniskā stāvokļa
ziņā būt pārāks. Arī tādus novērojumus Tehniskās apskates nakts laikā izdarījām.

Šobrīd aktuāli

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz