Ceturtdiena, 28. marts Ginta, Gunda, Gunta
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

Artis Daugins: Elektroautomašīnas mūsu ikdienā ir dažu gadu jautājums

Artis Daugins: Elektroautomašīnas mūsu ikdienā ir dažu gadu jautājums
27.03.2012 13:52

Pasaulē tiek strādāts pie ļoti daudz un dažādiem enerģijas ieguves veidiem. Ir mašīnas, kas darbojas vienīgi ar saspiesta gaisa vai ūdeņraža palīdzību. Alternatīvu ir daudz, bet jautājums ir par efektivitāti, spēju ieviest un piemērot tehnoloģiju lietotājiem. Pašlaik vēl daudziem alternatīvās enerģijas veidiem tehnoloģija ir nežēlīgi dārga vai arī to veiktspēja vēl nav tik efektīva.

Ja skatamies uz tehnoloģijām, kas varētu aizstāt degvielu, tad elektroenerģijai ir ļoti liels potenciāls. To var iegūt lētāk nekā fosilo degvielu, kā arī elektromotori ir jaudīgāki un efektīivāki par iekšdedzes dzinējiem. Tiem nav nepieciešamas transmisijas un citi griezes spēka pārveidošanas mehānismi, lai griestu auto riteņus.

Jāatceras arī, ka viena no pirmajām radītajām automašīnām bija ar elektromotoru. Jau tolaik elektro auto spēja sansiegt 100km/h ātruma robežu un piecās no četrām sacensībām apsteigt iekšdedzes dzinēja veiktspēju. Toreiz fosilā degviela bija tikai viens no iespējamiem variantiem, tomēr dažādos veidos tās ražotāji nostirpināja tās pozīciju līdz tā kļuva par vienīgo, pašsaprotamo variantu.

Tagad, pēc aptuveni simts gadiem, objektīvās situācijas dēļ, automašīnu ražotāji meklē fosilās degvielas aizstājēju un pašlaik līderpozīcijās izvirzās elektroautomašīnas. Par to liecina gan tendences automašīnu tirgū, gan miljardi, ko “Nissan”, “Renault” un citi auto ražotāji iegulda elektroautomašīnu attītībā, gan arī Eiropas Savienības atbalsta programmas.

Ja uzlādes tīkla infrastruktūrai Latvijā un Baltijā būtu attīstītāka, tad uzņēmumam, kas darbojas transporta jomā, ar samērā lielu auto noslogojumu jau šobrīd būtu iespējams atpelnīt investīcijas elektro auto 3-5 gadu laikā.

Pašreiz Latvija ir savdabīgā dilemmā. Auto ražotāji elektroautomašīnas Latvijā nepārdod, jo nav attīstīts uzlādes tīkls, bet tīkls netiek attīstīts, jo nav automašīnas, kas to lietos.

Iemesls ļoti zemajai elektroautomašīnu izplatībai Latvijā un Baltijā ir arī gan cilvēku bailes un neziņa. Vieglāk ir nopirkt automašīnu, kura ir “normāla”, jo kur gan, piemēram, Liepājā varēs salabot saplīsušu elektrautomašīnu? Sabiedrība vēl ir jāinformē un jāizglīto.

Zinot Latvijas elektroautomašīnu ieviešanas koordinatorus, domāju, ka nepaies ne divi līdz trīs gadi, kad mūsu infrastruktūra būs pietiekami labā līmenī. Ja sabiedrība tiks informēta, tad mana prognoze ir, ka liela daļa jauno auto īpašnieki izvēlēsies elektro, nevis iekšdedzes dzinēja auto.

Enerģijas veidu, kas stāsies fosilās degvielas vietā noteiks autoražotāji. Mūsu, kā mazo patērētāju, iespējas izvēlēties būs ļoti ierobežotas. Ja ražos mašīnas, kuras patērēs elektrību, tad lietosim tādas. Ja mašīnām vajadzēs ūdeņradi, tad brauksim ar tādām. Pašlaik gan izskatās, ka auto ražotāji izvēlas elektroenerģiju un elektromotorus. Tam par pamatu kalpo efektivitāte un potenciālais ekonomiskais izdevīgums. Piemēram, labos laika apstākļos, nelietojot klimata kontroli un citus enerģiju patērējošās iekārtas, patērētās enerģijas izmaksas uz 100 km ir aptuveni 1,50 Ls. Ziemā izmaksas gan pieaug no 2 līdz 2,50 Ls par 100 kilometriem.

Artis Daugins,
“Blue Shock Taxi” valdes loceklis

Šobrīd aktuāli

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz