Piektdiena, 29. marts Agija, Aldonis
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

Artis Daugins: Stulbs bērns vai skolotājs?

Artis Daugins: Stulbs bērns vai skolotājs?
Foto: Egons Zīverts
25.04.2016 10:35

liepajniekiem.lv

Izlasīju rakstu par to, cik smagi un daudz bērniem liek mācīties skolā. Bet visvairāk tajā visā mani šokē komentāri: ka bērni ir slinki, ka kādreiz, kad augām, tas bija normāli, ka pie visa ir vainīgas tehnoloģijas utt.

Nenocietos neuzrakstīt savas pārdomas. Lai gan man pašam bērnu nav, tomēr manā ģimenē to ir gana un no tiem mācos – ES NO BĒRNIEM MĀCOS.

Būšu skarbs savos izteicienos.

1. Ja vaino tehnoloģiju bērnu nespējā mācīties, tad tādu skolotāju uzreiz vajag atlaist. Kāpēc? Cik no skolotājiem uz darbu brauc ar auto vai autobusu? ~ 90% Kāpēc tad nejājat ar zirgu? Tā taču darīja mūsu senči! Kāpēc mācījāties braukt ar auto? Un vai vispār Fordam, Teslam un Edisonam iemācīja skolotāji radīt šo auto? Nē, tie iemācīja saprast pamatus, un tālāk to visu viņi radīja paši.

2. Ja bērni ir slinki un negrib sēdēt pie grāmatām, tad kāpēc skolotāji un vecāki paši pēc darba iet mājās, bet nepaliek strādāt darbā? Ar to gribu teikt, ka, liekot darīt kaut ko ar varu, cilvēks no tā negūst baudu, tā ir sava veida morālā bērnu izvarošana. Tas pats attiecas uz pieaugušo darbu, kas dara darbu nevis patikšanas pēc, bet gan naudas pēc. Bet tā jau ir cita saruna.

3. Bērns nav jāpadara par sausu iepriekšējās paaudzes zināšanu atreferētāju. Tam izdomātas grāmatas un bibliotēkas jeb mūsdienās Youtube un Tutorials. Bērnam ir jāmācās domāt, radīt, izprast un analizēt. Bet to ir jāmāca ar skatu uz nākotni, izmantojot tajā brīdī viņiem pieejamākās un saprotamākās tehnoloģijas.

Patiesībā skolotājam ir jāmācās no bērna un otrādi. Tā ir abpusēja spēle, ejot cauri laikam un tehnoloģijām, un zināšanām. Protams, ka tas pats un pamatā attiecas uz vecākiem. Dodiet bērniem uzdevumus tādus un tādā veidā, kas tos saista. Spēlēt spēli mobilajā bērns var stundām ilgi. Tad māciet caur spēli valodas, matemātiku, reakciju – prāta un fizisko spēju analizēt un pieņemt lēmumus, un tad, kad viņš būs ar to azartā, tad to visu apgūs ātrāk, nekā visas mūsu paaudzes iepriekš kopā.

Pie manis ir praksē meitenes, kurām jānodod savi prakses darbi. Viņām gandrīz mēnesi ir jāraksta par pieredzi uz nezin cik desmitiem lapu (~60). Tas ir absurds, ka ir noteikts, ka ir jābūt tik un tik lapām. Cilvēks ar riebumu sacer ūdeni, ko nekad neviens nelasa, jo fiziski to nav iespējams izdarīt, ja vienā mēnesī pa vakariem jāizlasa ap 30 darbu. Gudrs cilvēks māk izteikties vienā teikumā, iekļaujot argumentu. Ja pie manis meitenes atnāktu ar darbu uz 60 lapām, es pateiktu: izkonspektē līdz trīs lapām, un tajās būs viss, ko šie cilvēki zina.

Tas ir viens absurds piemērs, kā tiek nogalināta bērna/jaunieša vēlme izprast un domāt.

Bērns ir kā jauna pasaule, nepadariet to par vēsturi, padariet to par nākotni.

Rezumē: neizvarosim bērnus morāli, padarot tos par sausiem vēstures atreferētājiem. Padarām tos par nākotnes rakstītājiem, kas pārspēs iepriekšējās paaudzes, izmantojot tiem dotās tā brīža iespējas. 

Šobrīd aktuāli

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz