Piektdiena, 26. aprīlis Rūsiņš, Sandris, Alīna
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

Ivo Čivkašs: Ziemas ”apaviem” – kārtīgu protektoru!

Ivo Čivkašs: Ziemas ”apaviem” – kārtīgu protektoru!
Foto: liepajniekiem.lv
14.10.2015 07:00

Ivo Čivkašs, SIA “Lāde” servisa vadītājs

Ceļu satiksmes noteikumi paredz, ka ziemas sezonā – no
l.decembra līdz l.martam, automobiļiem un autobusiem, kuru pilna masa
nepārsniedz 3,5 tonnas, kā arī to piekabēm obligāti jābūt aprīkotiem ar ziemas riepām.
Pārējā laikā ziemas riepu lietošana ir pēc autovadītāja ieskatiem un atbilstoši
laika apstākļiem. Savukārt riepas ar radzēm drīkst izmantot no 1.oktobra līdz
1.maijam.

Kaut arī ar ziemas riepām transportlīdzekļi obligāti
jāaprīko no 1.decembra, pirmā ledus kārtiņa jau pārdzīvota un sinoptiķu
prognozes vēsta, ka pirmās sniega pārslas arī var sākt lidot kuru katru brīdi.
Tādēļ, ja paredzēta intensīva braukšana un turklāt ārpus pilsētas, kur nereti
pārsteidz melnais ledus, ir vērts apdomāt, vai bērītim kājas nepāraut jau savlaicīgi.

Jo būtiskākais ir nevis noteikumi, bet gan laika apstākļi un
drošība. Un vasaras riepas ir izgatavotas no cietākas gumijas, nekā ziemas
riepas, līdz ar ko saķere uz slidenas virsmas ar vasaras riepām samazinās, bet
bremzēšanas ceļš pagarinās. Vasaras riepas savas kvalitātes īpašības zaudē jau
pie +7 grādiem.

Ik gadu riepu ražotāji nāk klajā ar dažādiem jaunumiem.
Aizvien biežāk ražotāji piedāvā radžotās riepas nevis ar ierastajām apaļajām
radzēm, bet gan ar trīsstūra radzēm, kas mazina sānslīdes iespējamību.

Kopš 2012.gada 1.novembra Eiropas Savienības teritorijā ir
spēkā jauns visu pēc 2012.gada 1.jūlija ražoto vieglo un kravas automobiļu
riepu marķējuma standarts. Galvenais marķējuma jeb leiblinga ieviešanas mērķis
ir auto īpašnieku informēšana par svarīgākajām riepu ekspluatācijas niansēm,
kas saistītas ar drošību, ekonomiskumu un iedarbību uz ekoloģiju. Katrai riepai
ir uzlīme, uz kuras norādīts: saķeres līmenis uz slapjas virsmas; rites
pretestības koeficients (degvielas ekonomija); ārējā trokšņa līmenis.
Piktogramma benzīna uzpildes tanka veidolā atspoguļo rites pretestības
koeficientu. Pazemināta rites pretestība nozīmē mazāku degvielas patēriņu un
attiecīgi zemāku CO2 izmešu līmeni. Rādītājs tiek vērtēts skalā no A (visaugstākā
ekonomija) līdz G (viszemākā, ko pieļauj noteikumi). Atšķirība starp C un B
klases riepām nozīmē degvielas patēriņa samazināšanu vai palielināšanu 2,5 –
4,5 % robežās vieglajiem automobiļiem un 5 – 8 % robežās kravas automobiļiem.
Savukārt zem piktogrammas mākoņa veidolā novietots rādītājs, kas informē par
riepas saķeri uz slapja seguma. Jo augstāks rādītājs, jo īsāks bremzēšanas ceļš
sarežģītos apstākļos. Rādītājs tiek vērtēts skalā no A līdz G. A apzīmē labāko
saķeri, G – sliktāko. Vieglajiem automobiļiem atšķirība starp klasēm norāda
bremzēšanas ceļa palielināšanos vai samazināšanos par 2,6 metriem, bremzējot
uz slapja seguma ar ātrumu 80 kilometri stundā. Bet pēc
trokšņa līmeņa, kas rodas auto kustības rezultātā, riepas tiek iedalītas trīs
kategorijās: viens skaņas vilnis – klusa riepa, divi – mēreni skaļa riepa, trīs
– skaļa riepa.

Ja vēlas zemu degvielas patēriņu, tad jāmeklē riepas, kurām
marķējuma šajā sadaļā ir A un B atzīmes. Bet, ja braukšana galvenokārt pa zemes
ceļiem, kur sniegs, ledus un dubļi, tad degvielas ekonomija nebūs noteicošā un
atzīme A nederēs. Bet tam jau marķējums paredzēts.

Tomēr, iegādājoties riepas, nedrīkst vadīties tikai pēc A
burtiņu vairākuma. Galvenais, iegādājoties ziemas riepas, ir izvērtēt, pa
kādiem ceļiem tās lielākoties tiks ekspluatētas un cik intensīvi – vai galvenokārt
tiks braukts pa pilsētu, vai arī pa lauku ceļiem. Proti, izvēlēties riepas, kas
paredzētas lielākai degvielas ekonomijai, nebūtu pareizi, ka bieži jābrauc pa
dubļiem. Te būtiskāk būtu skatīties nevis pēc augstākas kategorijas marķējuma,
bet gan pēc protektora.

Izvēlēties riepas ar radzēm vai ziemas riepas no mīkstas
gumijas, ir katra paša ziņā. Radzēm pilsētā neredzu jēgu, tās nepieciešamas uz
grantētiem lauku ceļiem, kas ziemā klāti ar sniega un ledus kārtu. Šosejai
radzes varētu arī noderēt, taču tad jāņem vērā, ka mašīna būs trokšņaina. Ne
sliktākas par radžotām riepām ir arī riepas no mīkstas gumijas ar daudz lamelēm
– šādām riepām ir laba saķere ar ledu. Vien jāņem vērā, ka mīkstās riepas kalpos
īsāku laika sprīdi – mīkstā gumija ļauj braukt klusi un ekonomēt degvielu, tai
ir laba saķere ar brauktuvi, taču nodilst šādas riepas daudz ātrāk. Bet, ja
grib braukt droši, tad par drošību ir jāmaksā.

Ziemas riepām minimālais protektora dziļums ir 4 mm, turklāt
tas jāmēra nevis riepas malās, bet gan vidējās divās riepas ceturtdaļās. Gadījumā,
ja protektora dziļums ir mazāks, nedrīkst piedalīties satiksmē. Pirmkārt, tas
ceļu satiksmes noteikumu pārkāpums, par ko sodīs policija. Otrkārt, ja gadīsies
iekļūt avārijā, apdrošinātājs var piedzīt zaudējumus.

Šobrīd aktuāli

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz