Jurijs Hadarovičs: Ražotājam nav ekonomiski izdevīgi strādāt mazos apjomos
liepajniekiem.lv
Apakšveļas nozares apgrozījums pagājušajā gadā sasniedza vairāk nekā 35 miljonus eiro, turklāt tieši Liepājas uzņēmumi veidoja 60% no tā. Pilsētā ir vairāk nekā 50 apakšveļas ražotāju, tāpēc likumsakarīgi, ka par ceturtais apakšveļas nozares uzņēmēju biznesa foruma norises vietu tika izraudzīta Liepāja.
Eiropas valstu vidē tikai Francija pārspēj Latviju apakšveļas ražotāju skaitā. Latvijā darbojas vairāk nekā 1600 tekstilkompāniju, kurās ir nodarbināti apmēram 13 000 cilvēku. Liepājā šajā nozarē nodarbināts ap 2000 cilvēku.
No Latvijas pilsētām līderis šajā jomā ir Liepāja, kas vēsturiski veidojusies kā apakšveļas ražošanas lielpilsēta, jo 20.gadsimta septiņdesmitajos gados Liepājā tika uzbūvēta viena no lielākajām Latvijas apakšveļas ražotnēm ”Lauma”, kas veicinājusi nozares uzplaukumu reģionā.
Tiesa, apakšveļas nozarē aptuveni 95% saražotās produkcijas no Latvijas aiziet eksportam. 5% produkcijas, kas paliek Latvijā, ir vidējais cipars, jo kādam uzņēmumam Latvijas tirgus daļa ir lielāka, bet kādam tikai aptuveni 1%. Ir arī tādi uzņēmumi, kas eksportē 100% saražotā.
Liepājā savi tirdzniecības punkti ir vairākiem ražotājiem. To, kuras Liepājas veļas ražošanas firmas produkcija ir iecienītākā Liepājas un Latvijas pircēju vidū, grūti pateikt.
Bet tam, kāpēc daļa pircēju izvēlas nevis vietējo ražotāju preces, bet gan no Polijas ievestās un Ķīnā ražotās, ir vairāki iemesli. Ja runājam par poļiem, tad diez vai cena ir noteicošā, jo poļu produkcijai cenas ir apmēram tādas pašas, kā Latvijas precei.
Savukārt, runājot par Ķīnas ražojumiem, zemā cena varētu būt viens no iemesliem, kādēļ pēc šīm precēm ir lielāks pieprasījums. Tur tiešām cenas ir ļoti zemas – pārdošanas cena ir līdzvērtīga mūsu ražotāju pašizmaksai.
Protams, jāņem vērā, ka ļoti lētai produkcijai nav labas kvalitātes, par dizainu nemaz nerunājot.
Otrs iemesls, manuprāt varētu būt tas, ka lielākajai daļai mūsu ražotāju nav uz vietas tirdzniecības punktu, viss tiek eksportēts. Bieži vien nākas dzirdēt: ko tad Latvijas veļas ražotāji dara, ja ik uz soļa nav greznu lietu? Jā 95% visa šī skaistuma aiziet uz ārzemēm.
Jā, esam domājuši par to, ka Liepājā varētu būt vismaz viena tirdzniecības vieta, kur būtu iespējams iepazīties ar Liepājas veļas ražotāju produkciju un to iegādāties. Jau ilgi par to runājam.
Problēma ir tajā, ka veļas ražotāji neizstrādā modeli vienā vai pāris eksemplāros. Cipari ir tūkstošos, jo ražotājam nav ekonomiski izdevīgi strādāt mazos apjomos. Līdz ar to produkcijas noiets pie mums ir mazs.
Te nerunāju tikai par Liepāju, kur dzīvo 70 tūkstoši cilvēku. Latvijā kopumā ir tikai 2 miljoni iedzīvotāju, kas nav daudz. Lielajās Eiropas vai Krievijas pilsētās vien ir ap pusotra miljona iedzīvotāju.
Un neviens ražotājs neorientējas pat uz vienu pilsētu, kurā ir pusotra miljona cilvēku. Runa ir par valsti, kurā ir desmitiem miljonu cilvēku. Un tikai tad uzņēmums var strādāt rentabli.
Protams, ka vietējie ražotāji ar prieku strādātu pašmāju tirgum! Tikai ar noteikumu, ka precei būtu noiets. Jo tad nebūtu nepieciešama transportēšana, muitošana utt. Bet diemžēl Latvijā nav tāda pieprasījuma.
Jurijs Hadarovičs, Latvijas veļas ražotāju asociācijas vadītājs