Oskars Irbītis: Motociklistiem, izbraucot uz ielas, ir jārīkojas kā kaujas iznīcinātājlidmašīnu pilotiem
Motociklistu skaits Latvijā ar katru gadu palielinās, pieaug arī ar motocikliem saistītu ceļu satiksmes negadījumu skaits, tostarp ar traģiskiem iznākumiem. Visvairāk negadījumu notiek aktīvajā moto sezonā – no aprīļa līdz septembra beigām, īpaši lielu intensitāti sasniedzot vasarā. Kā samazināt negadījumus ar motocikliem?
"Kurzemes Vārds"
Izvērtējot jau zināmos faktus, var secināt, ka negadījumu skaita pieaugumu ir ietekmējuši vairāki faktori.
Motociklistu ir arvien vairāk – CSDD pat izveidojusies pusotru mēnesi gara rinda A kategorijas vadītāja apliecības iegūšanai, turklāt strauji iestājies siltums izraisījis motociklu skaita intensīvu palielināšanos satiksmē.
Drošību ietekmē arī pēc ziemas nenotīrītie ceļi un sliktais seguma stāvoklis,
kā arī pasīvajā periodā ierūsējušās motocikla vadīšanas iemaņas un citu transportlīdzekļu vadītāju izklaidība, jo ir piemirsies par motociklistu klātbūtni satiksmē.
Motocikls ir dinamisks un ātrs transportlīdzeklis, bet satiksmes plūsmā grūti pamanāms, tāpēc to vadītājiem ir jāņem vērā, ka viņus var nepamanīt, savukārt autovadītājiem jāatgādina – skatieties divreiz!
Motociklistiem, izbraucot uz ielas, ir jārīkojas kā kaujas iznīcinātājlidmašīnu pilotiem – atcerieties, ka visi grib jūs notriekt!
Ja brauksiet ar šādu domu, tad arī vairāk domāsiet par savu drošību un atcerēsieties, ka ir jāvelta maksimāla uzmanība uz ceļa notiekošajam.
Pat tad, ja jums ir priekšroka, pārliecinieties, ka jūs ir pamanījuši citu transportlīdzekļu vadītāj.
Viens no galvenajiem risinājumiem, kā uzlabot skaudro statistiku, ir mainīt attieksmi pret satiksmes drošību un tās dalībniekiem.
Mēs lielākoties runājam par to, kurš vainīgs un kā viņu sodīt. Taču šāda pieeja nenes pozitīvus rezultātus, ir jāsaprot, ka cilvēki mēdz kļūdīties. Tāpēc jādara viss iespējamais, lai satiksmes dalībniekiem būtu mazāk iespēju kļūdīties.
Satiksmes drošība balstās uz trīs pīlāriem – uz infrastruktūru, transportlīdzekli un transportlīdzekļa vadītāju.
Jāstrādā visos trijos virzienos. Jāapmāca transportlīdzekļu vadītāji un jāveido pareiza attieksme, jāuzlabo ceļu infrastruktūra un jāveicina satiksmei drošāku transportlīdzekļu īpatsvars – labākā tehniskā stāvoklī, ar labākām drošības sistēmām un drošāku konstrukciju.
Es ļoti pozitīvi skatos uz motociklistu skaita pieaugumu. Katrs motocikls satiksmē nozīmē mīnus vienu automašīnu, tātad arī mazākus sastrēgumus un vairāk brīvu stāvvietu pilsētas centrā.
Turklāt motociklists ir ideāls tūrisma nozares klients – viņam līdzi ir tikai pats nepieciešamākais, tāpēc noteikti vajag naktsmājas, maltīti un idejas, kur pa ceļam apskatīt ko interesantu.
Oskars Irbītis, satiksmes drošības eksperts, motociklists
Uzziņai
Negadījumi ar motocikliem 2023. gada 5 mēnešos
- Trīs cilvēki gājuši bojā.
- 65 guvuši dažādus ievainojumus.
- 56% negadījumu, par kuriem ziņots Valsts policijai, iemesls ir motocikla sadursme ar citu transportlīdzekli.
Avots: Valsts policija