Zane Gaile: Šogad ir daudz iemeslu, lai uz Liepāju nebrauktu, bet tūristu netrūkst
Zane Gaile, Liepājas reģiona Tūrisma informācijas biroja vadītāja
Pārsteidzoši, bet,
par spīti aukstajai vasarai, viesnīcu noslogojums Liepājā šogad ir ļoti labs.
Vasara laika apstākļu ziņā faktiski iestājās tikai šomēnes, bet tūristu plūsma
gan iepriekšējos mēnešos, gan augustā ir pietiekami laba. Iepriekšējos gados,
kad vasara mūs daudz lielākā mērā lutināja ar siltu un saulainu laiku un
priekšnoteikumi tūristu plūsmai bija it kā pat labāki, situācija nebija tik
spoža.
Viesnīcas patiešām
ir pilnas. Varbūt ne vienmēr darba dienās, bet nedēļas nogalēs noteikti. Bez
tam šī viesnīcu noslodze ir neatkarīga no tā, vai konkrētajā nedēļā Liepājā
norisinās kāds lielāks pasākums vai festivāls.
Domāju, ka viens no
iemesliem tam, ka tūristi turpina braukt uz Liepāju un to skaits palielinās, ir
pārdomāta mārketinga stratēģija. Ļoti labi nostrādāja reklāmas rullītis, kas
aicina izvējoties Liepājā un kuru mēs palaidām ap Jāņu laiku. Ļoti daudzi
Latvijā to pamanīja, vietējā tirgū tas noteikti nostrādāja, un arī Lietuvā, jo
šāda pat reklāma ir orientēta arī uz lietuviešiem. Liepājas tūrisma avīzes
ieliktnis ir publicēts žurnālā ”Ieva” un krievu auditorijai izdevumā ”Ļubļu”,
arī Lietuvā esam reklamējušies.
Šīs aktivitātes
noteikti ir attaisnojušās, jo šogad ir ļoti daudz iemeslu, lai uz Liepāju
nebrauktu. Kaut vai jau pieminētie laika apstākļi vasaras pirmajos mēnešos,
daudzie ceļu remonti, kas apgrūtina nokļūšanu mūsu pilsētā. Pilnīgi loģiski
būtu, ja cilvēki Liepājas apmeklējumu atliktu līdz labākiem laikiem, kad būs
sakārtoti ceļi un atjaunota lidosta. Bet realitātē cilvēki šurp brauc un man
nav cita izskaidrojuma, kā veiksmīgs mārketings. Protams, vasarā Liepājā ir
pietiekami daudz dažādu sarīkojumu, kas piesaista
cilvēkus, gan kultūras, gan sporta jomā. Bet tādi ir katru gadu, un varbūt
reizēm sliktie laika apstākļi arī nostrādā kā savdabīgs magnēts – piemēram, lai
brauktu uz Liepāju izvējoties. Savu pienesumu noteikti dod arī ”Lielā dzintara”
aktivitātes, kas ir labi izskanējušas Latvijā, tā būtu tā augstās raudzes
kultūra, ko baudīt Liepājā. Arī sporta pasākumi vasarā pulcē daudz apmeklētāju.
Daudz runāts par
krievu tūrisma plūsmas apstāšanos. Jā, viņu skaits pēdējos gados samazinās, tam
ir objektīvi iemesli, galvenais no kuriem – ekonomiskā situācija šajā valstī.
Bet šogad pēc mūsu biroja apmeklētāju statistikas kritums ir mazāk kā pērn.
Tātad ir daļa, kas joprojām šurp brauc – ja reiz šī pilsēta cilvēkam gadiem
ilgi bijusi iecienīta atpūtas vieta, tad viņš tradīcijas tomēr cenšas saglabāt.
Krievu tūristu
plūsmas kritumu kompensē viesi no Lietuvas. Katram Liepājas reģiona Tūrisma informācijas biroja
apmeklētājam mēs jautājam, no kādas valsts viņš ir ieradies, un jau šobrīd
viesu skaits no Lietuvas ir sasniedzis visa iepriekšējā gada rādītāju. Un tas,
neskatoties uz to, ka arī no Lietuvas puses iebraukšana Liepājā šovasar ir
apgrūtināta ceļu remontu dēļ. Bez tam lietuvieši uz Liepāju brauc ne tikai
tagad, kad vasara beidzot ir atnākusi, viņu skaits bija pietiekami pamanāms arī
vēsajos vasaras mēnešos.
Vēl patīkama
tendence ir ciemiņu skaita palielināšanās no Eiropas siltajām dienvidu zemēm –
mēs birojā smējāmies, ka, piemēram, spāņi šurp brauc tādēļ, ka birojā ir
darbiniece, kas ar viņiem var sarunāties dzimtajā valodā. Vācu tūristu skaits
varētu būt iepriekšējā līmenī, arī Latvijas viesu skaitu būtiskas izmaiņas nav
skārušas.
Joprojām tūristus
ļoti piesaista pastaigu maršruts ”Liepāja kā pa notīm”. Tas ir vienkāršākais
veids, kā ātri un kompakti apstaigāt Liepājas ievērojamākās vietas, veca, bet
pārbaudīta vērtība, kas atvieglo svešas pilsētas apgūšanu. Protams, pludmale –
tā ir Liepājas galvenā vērtība. Viesi priecājas par tās platumu, pludmalē var
atrast gan klusāku vietu atpūtai ar ģimeni, gan tusiņu vietu kafejnīcās.
Vēl šogad ļoti labi
strādā ekskursija ”Tiksimies Rožu laukumā” – katru dienu Rožu laukumā pulksten
14 gaida gids ar Liepājas karodziņu rokas, lai vestu ekskursijā pa pilsētu.
Salīdzinot ar iepriekšējiem gadiem atsaucība tām ir vislielākā, bez tam tā ir
ļoti laba prakse jaunajiem gidiem.
Karosta joprojām ir
spēcīgs tūristu magnēts. Vēl joprojām gadās pa kādam tūristam, kurš pajautā
kāda ir ieejas vai iebraukšanas maksa Karostā – cilvēki to uztver kā kaut ko
unikālu, un, attiecīgi, domā, ka par tā aplūkošanu būtu jāmaksā.