Evija Repša: Izvērtē savas iespējas, pirms ņem kredītu
Sākot domāt par mājokļa kredītu, vispirms būtu jāizvērtē savas iespējas. Jāizskata gan ar ienākumu apjoms, ilgums un regularitāte ģimenē, gan arī saistības citās kredītiestādēs. Otrs būtisks nosacījums – jāatrod un jāizvēlas nekustamais īpašums atbilstoši jūsu vajadzībām un prasībām.
Tad, kad šīs divas lietas ir skaidras un esat izlēmuši, cik mēnesī varat maksāt par savu izvēlēto mājokli, laiks izvērtēt banku piedāvājumu, izvēloties sev atbilstošāko un izdevīgāko pakalpojumu sniedzēju. Mājokļa kredīta paņemšana ir, iespējams, nopietnākais finanšu lēmums, ko mēs savā ģimenē pieņemam, tādēļ es ieteiktu konsultēties ne tikai ar konkrēto banku pārstāvjiem, bet arī ar draugiem un radiem, kuriem jau ir bijusi konkrēta pieredze sadarbībā ar bankām.
Svarīgi, ka mājokļa kredīts tiek ņemts atbilstoši savām finanšu iespējām. Piemēram, izvērtējot kredīta apjomu, mēs rēķinām, lai klienta ikmēneša maksājums gan par mājokļa kredītu, gan citas kredītsaistības nepārsniedz 40% no kopējiem mājsaimniecības ienākumiem.
Noteikti pozitīvais aspekts būtu tad, ja cilvēkam pašam būtu uzkrājumi, un no bankas nevajadzētu aizņemties maksimālo summu. Būtu derīgi apgūt personīgo finanšu plānošanu, lai palīdzētu ietaupīt uz ikdienas izdevumiem un veidot uzkrājumus tieši nebaltām dienām vai darba zaudēšanas gadījumā. Interesanta tendence, ko mēs novērojam ikdienā, ka aizvien vairāk klientu paralēli kredītam veido arī uzkrājumus bankā. Tas ir ļoti labi, jo var noderēt kā drošības buferis nebaltām dienām.
Izskatot un piešķirot hipotekāros un jebkurus citus kredītus, ir svarīgi, ka klientam ir regulāri, pietiekoši, oficiāli ienākumi (darba vietā vismaz 3 mēnešus). Tiek izvērtēta arī klienta kredītvēsture un nekustamais īpašums, ko klients vēlas iegādāties (hipotekārā kredīta gadījumā), kā priekšrocību vēlos uzsvērt klienta statusu bankā un sadarbības ilgumu.
Ja klients kādu iemeslu dēļ nespēj maksāt vai var maksāt daļēji, tad noteikti būtu jāsazinās ar banku pēc iespējas ātrāk, lai klientam speciālists varētu piemērot atbilstošāko risinājumu. Neieteiktu gaidīt un kavēties, jo banka ir izstrādājusi pietiekami daudz risinājumu un iespēju, lai palīdzētu godprātīgiem klientiem šādos brīžos.
Evija Repša,
“Nordea bankas” Liepājas filiāles vadītāja