Pirmdiena, 30. marts Nanija, Ilgmārs, Igmārs

Kur mans čemodāns?

Kur mans čemodāns?
Foto: www.flickr.com
27.12.2019 18:49

"Kurzemes Vārds"

Atslēgvārdi

Viens no ceļotāju lielākajiem murgiem ir galamērķī secināt, ka pazudusi bagāža. Vai arī, ierodoties naktsmītnē, atklāt, ka sava kofera vietā paņemts svešs čemodāns. Šādos gadījumos, visticamāk, nekas cits neatliks kā mērot ceļu atpakaļ uz lidostu.

Nav manas kurpes!

Raitis ar sievu pirms vairākiem gadiem no Rīgas lidoja atvaļinājumā uz Turciju, taču lidostā atgadījusies kļūme, kā rezultātā dzīvesbiedres čemodāns nonācis Prāgā. Lidosta vainojusi aviokompāniju, tā savukārt lidostu. “Par laimi, mana bagāža nebija pazudusi, taču sieva atvaļinājumā bija spiesta nesāt manu apģērbu. Viņas čemodānu saņēmām atpakaļ, tikai atgriežoties Rīgā”.

Liepājniece Kristīne, lai atgūtu savu čemodānu Vācijā, bijusi spiesta šķērsot lielu daļu Bavārijas.

“Ar mammu devāmies apciemot mana dēla ģimeni Vācijā. Aizbraucām, paēdām pusdienas, papļāpājām, bet, kad vēru vaļā koferi, lai bērnam pasniegtu dāvanas, sastingu – tā virspusē ieraudzīju dīvainas augstpapēžu kurpes ar spīguļiem. Pilnīgi noteikti zināju, ka tās nav manas, arī mammas ne.”

Sapratušas, ka tas ir svešs čemodāns. Kopš atlidošanas jau bija pagājušās vairākas stundas, bet lidosta no dēla dzīvesvietas ir aptuveni 80 kilometru attālumā. “Sākās neliela panika: ko tagad darīt?! Attapāmies, ka jāzvana uz lidostu cerībā, ka mans čemodāns būs turpat atstāts, un tā arī bija. Taču situācija tālāk izvērtās cūciska, proti, tie cilvēki, kuru čemodāns bija pie manis, manu koferi bija atstājuši pie apsargiem, vienojoties, ka es savu bagāžu varu atgūt tikai tad, ja aizgādāšu līdz viņiem viņu ceļasomu. Manuprāt, būtu bijis godīgi, ja koferus mēs apmainītu lidostā, taču nu man bija jātriecas pāri pusei Bavārijas.”

Pēc tam, kad koferis atdots īpašniekam, Kristīne devusies uz lidostu pakaļ savai bagāžai. Taču tur viņa trenkāta no vienas vietas uz nākamo un, lai nonāktu līdz savam koferim, bijis jāstāv garās rindās un vairākkārt jāiziet drošības kontrole. “Tā man ir pamatīga mācība. Turpmāk pie čemodāna kā atšķirības zīmi piesienu košu lentīti. Koferī kādā kabatiņā vienmēr vajag arī atstāt zīmīti ar īpašnieka vārdu, uzvārdu un telefona numuru,” pauž liepājniece.

Jāsteidz uz “Lost & Found” biroju

Nozaudētais čemodāns visupirms jāmeklē lidostā, vēršoties pazaudētās bagāžas birojā jeb stendā ar nosaukumu “Lost & Found” (“Pazaudēts un atrasts”). Piemēram, Rīgas lidostā “Lost & Found” birojs atrodas bagāžas saņemšanas zālē pirms muitas kontroles, savukārt Liepājas lidostā šo funkciju veic pasažieru apkalpošanas aģenti.

Ja pazaudēto mantu biroja lidostā nav, tad jāuzmeklē informācijas centrs, kas, visticamāk, ieteiks vērsties lidsabiedrības pārstāvniecībā vai tās sadarbības partneres birojā turpat lidostā.

Gadījumos, ja bagāža aizkavējusies, pēc lidojuma tūlīt par to jāziņo atrasto mantu birojam lidostas ielidošanas zonā. Kamēr bagāža tiek meklēta, piemēram, nacionālā aviokompānija “Air Baltic” piedāvā iespēju iegādāties pirmās nepieciešamības preces (piemēram, zobu pastu, šampūnu u.c.). Visi pirkuma čeki jāsaglabā, jāiesniedz aviokompānijas klientu attiecību daļai, lai atgūtu par precēm samaksāto naudu.

Aviokompānija atzīmē, ka lielākā daļa aizkavējušos somu tiek atrastas un atdotas īpašniekam īsā laika posmā. Taču, ja bagāža nav atrasta 21 dienas laikā no lidojuma datuma, pasažieris var pieprasīt zaudējumu kompensāciju.

Arī bojātas bagāžas gadījumā par to nekavējoties (ne vēlāk kā septiņas dienas pēc bagāžas saņemšanas) jāziņo atrasto mantu birojam lidostas ielidošanas zonā.

Jāatzīmē, ka mazāk rūpju būs tiem pasažieriem, kuri savu bagāžu būs apdrošinājuši.

Uzziņai

Bagāžas nozaudēšana, sabojāšana, iznīcināšana vai aizkavēšanās

Pasažieru tiesības attiecībā uz strīdiem ar gaisa pārvadātāju par pasažiera reģistrētās bagāžas nozaudēšanu, sabojāšanu, iznīcināšanu vai aizkavēšanos paredz 1999. gada 28. maija konvencija par dažādu starptautiskā gaisa transporta noteikumu unifikāciju (Monreālas konvencija).

Pasažieris var izvirzīt prasību gaisa pārvadātājam par zaudējumu atlīdzināšanu, kas radušies bagāžas iznīcināšanas, sabojāšanas, nozaudēšanas vai aizkavēšanās dēļ. Ja gaisa pārvadātājs uzskata pasažiera prasību par nepamatotu, pasažierim ir tiesības vērsties tiesā civiltiesiskā kārtībā.

Par zaudējumu atlīdzināšanu saistībā ar bojātu bagāžu pasažierim prasība jāiesniedz rakstveidā gaisa pārvadātājam 7 dienu laikā pēc bagāžas saņemšanas un 21 dienas laikā par aizkavētu bagāžu pēc tās saņemšanas.

Pasažieris var iesniegt prasību pret to gaisa pārvadātāju, ar kuru ir līgums (no kura ir iegādātas biļetes lidojumam), vai pret to gaisa pārvadātāju, kas reāli atbild par konkrēto lidojumu, ja gaisa pārvadātāji ir atšķirīgi.

Avots: PTAC

Interesanti

> Ik dienu pasaulē pasažieri nozaudē aptuveni 80 tūkstošus somu un čemodānu.

> Daudzviet pasaulē, arī Eiropas Savienības valstīs, lidostās nozaudēto bagāžu, kuru īpašnieki ilgā laika posmā nav atrasti, izsola. Īpaši iecienītas šādas izsoles ir Itālijā.

> Šādu izsoļu dalībnieki faktiski iegādājas kaķi maisā, jo somas un čemodāni pirms vairāksolīšanas un tās laikā netiek atvērti, līdz ar to bagāžas saturs nav zināms – tur var būt gan dārgas preces, gan tikai lietots apģērbs un apavi.

Avots: dažādi interneta resursi

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Aizmirsu paroli