Trešdiena, 27. maijs Loreta, Dzidra, Gunita, Dzidris

Šogad es dzīvošu veselīgāk! Trenera padomi ikdienai

Šogad es dzīvošu veselīgāk! Trenera padomi ikdienai
Foto: Ilustratīvs
27.12.2019 18:50

"Kurzemes Vārds"

Tos sportotājus, kas parādās sporta zālēs agri pavasarī, lai notievētu līdz pludmales sezonai, sauc par “sniegpulkstenīšiem”, jo regulārie treniņu apmeklētāji zina, ka sevis uzturēšana formā nevar notikt kampaņveidīgi. Taču daudzi tieši gadumijā apņemas sākt jaunu dzīvi, tāpēc viņiem var noderēt trenera Edija Cīruļa padomi.

Neviens treneris un uztura speciālists neieteiks spontānus, intensīvus treniņus un kardinālas izmaiņas ierastajā ēdienkartē. Un tomēr, ja ļoti gribas notievēt, svarīgi neieslīgt galējībās, jo badošanās izraisīs nopietnu svara pieaugumu pēc brīvdienām. “Stresā nonācis organisms nežēlīgi atriebsies: tā kā viņš jau zina, ka jūs mēdzat negaidīti badoties, ķermenis pie pirmās iespējas ne tikai papildinās visus krājumus, bet arī veidos papildu rezerves tauku veidā vēl vienai šādai eksekūcijai. Tāpēc ir svarīgi ievērot mēru gan treniņos, gan ēšanā,” skaidro treneris.

“Lai daudzmaz iegūtu vēlamo formu, ir jāievēro daži noteikumi, kas saistīti ar ēšanu un sportošanu. Tādu mierīgu treniņu kā joga vai pilates vietā ir jādod priekšroka aktīvākiem treniņiem – aerobikai, fitnesa treniņiem, nodarbībām ar sporta inventāru un trenažieriem. Noteikti nav vērts “sēdēt” uz ogļhidrātu diētas, ēdot tikai griķu biezputru: sabojāsiet gan veselību, gan svars nesamazināsies, jo uz katru ogļhidrātu gramu ķermenī ir divi grami ūdens, kas tiek organismā aizturēti. Apēdāt 500 gramus griķu – gaidiet uz svariem pusotru kilogramu,” treneris norāda un nosauc dažus svarīgus noteikumus.

Noteikums Nr.1: bez fiziskajām aktivitātēm nekas nesanāks

Sports un uzturs ir neatdalāmi, tāpēc svarīgi ir nevis aizmirst par treniņiem, kas bieži gadās svētku laikā, bet tieši otrādi – trenēties nedaudz vairāk un intensīvāk.

Piemēram, dodiet priekšroku klasiskajai aerobikai, nevis ūdens aerobikai vai pilatēm – tā jūs sadedzināsiet vairāk kaloriju. Tāpat svarīgi ir spēka un aerobie treniņi – ja gribam atbrīvoties no liekā svara, muskuļiem ir nepieciešama slodze, jo treniņa laikā muskuļi ņem enerģiju no tauku šūnām, tādā veidā tos pārstrādājot.

Tikai pareizi ēdot, tik labu rezultātu nevar sasniegt. “Tomēr ir cilvēki, kuriem šāds režīms nav piemērots – gados vecāki cilvēki, grūtnieces, traumas guvušie un citi, kuru veselība nav tik spēcīga,” papildina E. Cīrulis.

“Šādos gadījumos piemērotas būs pastaigas, ja ziema lutina ar sniegu, tad slēpošana vai snovošana, bet, ja ne, – doties izbraucienā ar velosipēdu vai spēlēt ģimenes spēles svaigā gaisā. Galvenais – nesēdēt visu laiku.”

Noteikums Nr.2: “žāvēšana” nenāks jums par labu

Svarīgu pasākumu priekšvakarā cilvēki ļoti bieži izmanto kultūristu uztura un trenēšanās modeļus, ko sauc par žāvēšanu, tas ir, pilnīgi atsakās no ogļhidrātiem (griķiem, makaroniem, maizes, rīsiem, kartupeļiem utt.).

Atteikšanās no ogļhidrātiem patiešām ļauj zaudēt svaru galvenokārt tāpēc, ka ūdens atstāj ķermeni, taču pilnīga atteikšanās no šīm barības vielām pat uz īsu laika posmu var izraisīt negatīvas sekas, piemēram, enerģijas samazināšanos.

“Ogļhidrāti ir nepieciešami nervu sistēmas darbībai, tie arī nodrošina smadzenes ar enerģiju, tāpēc pilnīga atteikšanās no tiem noteikti nenāks par labu veselībai. Kā argumentu par labu šai diētai daudzi min keto diētu, kas arī nozīmē pilnīgu atteikšanos no ogļhidrātiem, taču aizmirstot, ka šī diēta ir izgudrota dažādu slimību ārstēšanai un veselam cilvēkam tā labumu nedos,” skaidro E. Cīrulis.

“Tad kā ir pareizi?

Lai sasniegtu vēlamo efektu, nav jāizslēdz ogļhidrāti, bet tie jāēd dienas pirmajā daļā, kad mums vēl ir iespēja tos pārstrādāt.

“Īpaši, ja dienas otrajā pusē ir paredzēts treniņš vai vismaz nelielas fiziskās aktivitātes.”

Noteikums Nr.3. līdzsvars ir visa pamats

Daži rīkojas tieši otrādi: atsakās no olbaltumvielām un ievēro mistisku griķu diētu. Taču, tā kā ogļhidrāti organismā aiztur ūdeni, šāda diēta ievērojamu pasliktināšanos neizraisīs, bet var kaitēt gremošanas traktam. Turklāt pēc tīru ogļhidrātu uzņemšanas gribas ēst vēl vairāk!

“Citiem vārdiem sakot, līdzsvars ir nepieciešams it visā, nevienu uzturvielu veidu nevar izslēgt no uztura.

Lai zaudētu svaru, ikdienas uzturā var veidot nelielu kaloriju deficītu, ēdot vieglas vakariņas, ogļhidrātus patērējot brokastīs, savukārt olbaltumvielas – vakariņās. Pirmajā dienas pusē pagatavojiet putru, bet vakariņās – omleti vai vienkārši iedzeriet kefīru. Izvairieties no saldumiem un balto miltu ēdieniem. Svarīgi ir sekot līdzi porciju izmēriem – labāk ņemiet mazāku šķīvi, jo uz liela šķīvja gribas uzlikt vairāk ēdiena,” iesaka treneris.

“Pastāv arī mīti par ūdens patēriņu: ja dzersiet daudz ūdens, tas novedīs pie pietūkuma. Tomēr daudzi dara tieši pretēji – viņi dzer mazāk šķidruma, nekā nepieciešams, jo aizmirst, ka tēja, kafija un bezalkoholiskie dzērieni nav tas pats, kas ūdens.”

Noteikums Nr.4: atsakieties no saldumiem un mērcēm

Visbeidzot, kad esat paspējuši iespaidot visus ar lielisku figūru un skaistu apģērbu, neaizmirstiet, ka pienāks rītdiena un svari būs nežēlīgi.

Svarīgi ievērot dažus vienkāršus noteikumus, pat ja nekāda tievēšana vairs nav prātā. Atsakieties no saldumiem – kūkām, rullīšiem, pīrāgiem, saldumiem, jo tie ievērojami palielinās svaru. Labāk apēdiet gaļu vai dārzeņu salātus.

Izvairieties no mērcēm un majonēzes, tāpat arī vajadzētu samazināt patērēto krējuma daudzumu. Neaizraujieties ar sieru un citiem piena produktiem – tie tikai ārēji liekas nekaitīgi. Un visbeidzot – lietojiet pēc iespējas mazāk alkohola.

“Būtība ir tajā, ka alkohols satur ļoti daudz kaloriju. Viena glāze ir aptuveni 200–400 kaloriju atkarībā no alkohola veida un glāzes lieluma. Īpaši liktenīgas ir saldās sulas un limonādes, kas dzērienu pārvērš kalorijas bumbā. Turklāt alkohola patērēšana negatīvi ietekmē treniņos sasniegtos rezultātus. Sanāks tā, ka pēdējā laikā lieki būsiet trenējušies,” komentē treneris.

Pats galvenais ir atcerēties par veselību.

Nav nepieciešams organismu dzīt stresā – viņš atriebsies ar svara pieaugumu un enerģijas trūkumu. Šādai rīcībai var būt arī daudz nopietnākas sekas, īpaši, ja slimojat.

“Labākais padoms pirms jebkurām ēdienkartes vai treniņu izmaiņām ir konsultācija ar speciālistu. Eksperimenti ar veselību ir kategoriski aizliegti grūtniecēm, sievietēm, kuras baro mazuļus ar krūti, diabēta slimniekiem, cilvēkiem, kuri cieš no kuņģa zarnu trakta un endokrīnās sistēmas slimībām. Atsevišķos gadījumos eksperimenti var rezultēties ar komu vai šoku. Tas pats attiecas arī uz sportu – fiziskajām aktivitātēm vajadzētu būt ikdienas sastāvdaļai. Ja ir vēlme notievēt, vajag un ir nepieciešams nedaudz palielināt slodzi, taču to noteikti nevajadzētu darīt bez konsultācijas ar treneri, pretējā gadījumā šāda rīcība var izraisīt traumas vai kā minimums sāpes muskuļos un “izspiesta citrona” stāvokli,” piebilst E. Cīrulis.

Distances līgums

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz