Piektdiena, 10. jūlijs Lija, Olīvija, Olivers
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

Vasara klāt. Kā ar patīkamu vēsumu mašīnā?

Vasara klāt. Kā ar patīkamu vēsumu mašīnā?
Kā autovadītājam noteikt, ka sākušās problēmas ar kondicionieri? "Nav vairs auksti, tā jau vienīgā pazīme, ka tas netiek galā", saka Dainis Ledājs. (Foto: Egons Zīverts)
20.06.2020 06:00

Linda Kilevica

"Kurzemes Vārds"

Meteorologu domas svārstās, spriežot, vai gaidāma karsta vasara, vai Latvijas parastā. Vismaz dažas saulainas un siltas dienas noteikti būs, un tādās pirmais darbs automašīnā pēc iedarbināšanas parasti ir ieslēgt kondicionieri. Ja par eļļas maiņu auto īpašnieks parasti piedomā, nevēloties nokaut dzinēju, tad par kondicioniera regulāru apkopi atceras retais. Vismaz reizi divos trijos gados uz to vajadzētu saņemties un veikt pārbaudi, iesaka “Autoservisa 4U” vadītājs Dainis Ledājs.

Ar freonu nepietiek

“Auto ražotāji ir paredzējuši reizi sezonā veikt kondicioniera apkopi, bet es reti esmu sastapis cilvēkus, kas to dara,” saka speciālists. “Tas ir finanšu jautājums. Viss, kas saistīts ar kondicionieriem, ir ekstra. Apkopes, uzpildes un remonta tehnoloģija ir viena no dārgākajām, jo tā ir viena no sarežģītākajām sistēmām, kādas mašīnā ir.”

Kondicionierim darbojoties, tajā veidojas ļoti agresīva vide – skābe, tvaiki. To visu vajag izsūknēt ārā, sistēmu pārbaudīt un uzpildīt. Ļoti daudzi auto īpašnieki nezina, kam tur jābūt iekšā, un vēršas pie krūmu meistariem, kas vienkārši iepilda freonu. “Jā, tas saldē, bet no tā brīža sistēma sāk bojāties. Pirmkārt, sistēma ir pareizi jāatgaiso, jārada vakuums un jāpārliecinās, vai nav noplūdes. Ar speciālu iekārtu jāizsūc ārā vecā eļļa un gruži. Pēc pārbaudes kondicionieri uzpilda ar katram modelim noteiktu daudzumu speciālas eļļas, jo tur ir mehānisks sūknis, kompresors, kas ir jāeļļo. Plus tur ir vesels lērums savienojumu vietu ar gumijiņām. Ja eļļas nav, tās izžūst, sākas noplūdes,” skaidro D. Ledājs. Eļļai bieži pievieno fluoriscējošu krāsvielu. Ja vēlāk kondicionierim kaut kas atgadīsies, krāsvielu tumsā var atrast ar ultravioleto lampu. Tā ieekonomējas laiks un nauda, meklējot noplūdi. Tikai pēc tam uzpilda noteiktu daudzumu freona un pārbauda temperatūru.

Jau vairākus gadus darbībām ar ozona slāni graujošām gāzēm ir obligāts speciāls sertifikāts un darbinieku apmācības. Speciālists norāda, ka cilvēki, meklējot, kur ir lētāk, brauc uz garāžām un šķūņiem. Taču pēc sezonas vai divām visas šīs mašīnas nonākot sertificētos servisos ar smagiem bojājumiem – jāmaina radiators, noklemmējies kompresors. Ja krūmu meistars kompresoru vienkārši nomaina kā jebkuru salūzušu detaļu, nepārbaudot, kāpēc tā noticis, varbūt tur filtri nosprostoti, tad jaunais dažu stundu vai dažu dienu laikā arī kļūst par lūzni. “Varētu uzskaitīt veselu kaudzi problēmu, kas rodas tāpēc, ka netiek ievērotas tehnoloģijas. Lētāk ir kondicionieri turēt sakoptu,” uzsver D. Ledājs.

Kamēr neož pēc vecām zeķēm

Sliktā darba kārtībā esošs kondicionieris rada dažādas neērtības. Ja novadkanāli aizsērējuši, šoferi sūdzas, ka ūdens tek uz kājām. Tā var gan sabeigt elektroniku, gan ūdens var satecēt zem paklājiem, un tur viss var sākt pūt. Auto ražotāji iesaka reizi sezonā veikt kondicioniera dezinfekciju. “Ja pēc ieslēgšanas sāk ost pēc vecām zeķēm vai skābiem kāpostiem, tātad ir jau pēdējā stadija – noslēgtajā telpā savairojušās sēnītes un baktērijas. Radiators ir mitrs, turpat ir apkures krāsns. Saaug vesels sēņu mežs. Katru reizi ieslēdzot ventilatoru, visas sporas un baktērijas jūs salaižat salonā un griežat pa riņķi. Tas nav veselīgi un cilvēkiem ar alerģiju pat bīstami,” brīdina servisa vadītājs.

Agrāk dezinfekcijai lietotas putas, taču metode nebija efektīva. Turklāt spēcīgs ķīmiskais līdzeklis pats smird pāris dienas. Tagad lieto ozonu, kas pusstundas laikā iznīcina 99% visu sīkorganismu gan salonā, gan ventilācijas sistēmā. Mašīnā paliek svaiguma smarža kā pēc pērkona negaisa, un tā drīz izgaist. “Iespējams, šajā laikā, kad ir problēma ar koronavīrusu, dezinfekcija būtu jāveic vēl biežāk,” domā D. Ledājs.

Kondicionēšanas sistēmā pastāv arī ražotāja noteiktais zudums. Pat no rūpnīcas konveijera nākušam auto norma ir 10–15 procentu noplūde gadā, jo viela ir ļoti gaistoša. Pēc gadiem trim var sākt just, ka kondicionieris vairs netiek galā. Tā nav ne pildīšanas vaina, ne tehniskas problēmas, tā vienkārši notiek. Pēc gadiem desmit sistēmā vairs nebūs nekā. Jo vecāks auto, jo mikronoplūdes notiek ātrāk.

Par komfortu jāmaksā

Kondicioniera lietošana palielina degvielas patēriņu. “Ievērojami ne, apmēram par 5–7 procentiem, atkarīgs no mašīnas. Mazāks motoriņš vairāk jutīs slodzi. Sēžot mašīnā, kurai dzinējs darbojas brīvgaitā, un ieslēdzot kondicioniera pogu, tahometrā varēs redzēt, kā nosēžas apgriezieni, jo sūknis ir diezgan jaudīgs. Papildus dzinējam pieslēdzot vēl kādu agregātu, tas saņem slodzi. Par komfortu ir jāmaksā,” saka speciālists. Taču kondicionieris ir ne tikai komforta aprīkojums, bet arī drošības jautājums – nevar karstumā braukt un cepties. Atvērts logs ir apšaubāms dzesēšanas variants, jo sapūtīs ausis un kaklu.

Kondicioniera pārbaude un uzpilde parasti aizņemot mazāk par stundu. Pieslēdz automātiskai iekārtai, iesūknē iekšā slāpekli, lai neveidotos kondensāts, pārbauda, vai viss strādā. “Reizēm cilvēks atved tikko iegādātu mašīnu, par kuru nezina, vai veikta kondicioniera apkope un vai tas vispār darbojas. Jo ilgāk sistēma nav lietota, jo lielāks risks, ka viss zem spiediena izirs. Ja darbojas, pieslēdzam iekārtu, kas izsūknē visas vielas, gaisu, gružus, eļļu un kondensātu. Tad notiek pārbaude vakuumā. Ja viss kārtībā, iekārta uzpilda eļļu, krāsu un freonu. Ja atklājas noplūde vai arī sistēma nestrādā, tad jāmeklē konkrētā problēma,” pastāsta D. Ledājs.

Ieteikumi

Kā pareizi lietot kondicionieri

  • Nedrīkst pēdējā siltajā dienā izslēgt un atstāt uz ziemas sezonu bez darba. Eļļai sistēmā ir jābūt apritē, lai neizkalstu savienojumi un nerastos noplūdes.
  • Aukstajā sezonā, kad mitruma dēļ aizsvīst logi, tieši kondicionieris minūtes laikā novāc kondensātu no stikliem. Tas ir drošības jautājums – braucot neslaucīt logu ar piedurkni.
  • Vasarā temperatūras starpībai ārā un salonā jābūt mazāk par 10 grādiem, citādi saaukstēšanās visdrīzāk būs klāt.
  • Kad panelis ir saulē nocepies, nevajag virzīt gaisa plūsmu uz priekšējo vējstiklu. Daudzām mašīnām var redzēt plaisu apakšējā daļā visā garumā, kas rodas, palaižot ledainu gaisu uz karsta stikla.
  • Gaisa plūsmu vislabāk vērst uz kājām, lai vēsums salonā vienmērīgi sadalās un nepūš tieši sejā.
  • Labāk lietot iekšējo gaisa cirkulāciju, jo, ņemot jau padzesēto gaisu no salona, kondicionieris to atdzesē ātrāk. Āra gaiss, izskrienot vienu reizi caur radiatoru, nepagūs efektīvi atdzist.
  • Nav jāsatraucas par ūdens peļķi zem auto karstā laikā – ja novadkanāli nav aizsērējuši, liekais kondensāts notek lejā. Jāsatraucas, ja šķidrums ir slīdīgs vai eļļains.

Distances līgums

DISTANCES LĪGUMS PAR PAKALPOJUMA ABONEMENTA IEGĀDI INTERNETA VIDĒ 

VISPĀRĪGA INFORMĀCIJA 

Šis ir distances līgums par digitālā satura pakalpojuma liepajniekiem plus abonementa pirkumu interneta vidē, turpmāk tekstā – Līgums, kas tiek slēgts starp SIA ”Kurzemes Vārds” (reģistrācijas numurs: 42103002455, juridiskā adrese: Pasta iela 3, Liepāja, LV-3401; epasts: info@liepajniekiem.lv), turpmāk tekstā – KV, un personu, kas veic pirkumu, turpmāk tekstā PIRCĒJS, interneta vietnē liepajniekiem.lv, turpmāk tekstā – VIETNE, un abi līgumslēdzēji kopā – LĪDZĒJI.  PIRCĒJS, veicot pirkumu VIETNĒ šī Līguma ietvaros, izsaka piekrišanu tā noteikumiem, ir tiesīgs šos Līguma noteikumus izdrukāt un saglabāt.

 Šī Līguma ietvaros:

  1. a) PIRCĒJS ir fiziska vai juridiska persona, kura pērk VIETNES maksas satura pakalpojumu nolūkam, kas nav saistīts ar saimniecisko darbību, turpmāk tekstā – PIRCĒJS; 
  2. b) Liepajniekiem plus ir maksasdigitālā satura pakalpojums, tajā skaitā raksti, fotogrāfijas, kas tiek īpaši veidots, atlasīts un publicēts VIETNĒ ar norādi ”plus” , un kura abonementu PIRCĒJS  ir tiesīgs iegādāties, turpmāk tekstā – PAKALPOJUMS,
  3. PAKALPOJUMA TERMIŅŠ UN CENA

 PAKALPOJUMA abonements ir fiksēta termiņa – 4 (četru) nedēļu PAKALPOJUMA lietošanas atļauja par  cenu  – EUR 1.99 (viens euro un 99 centi). PAKALPOJUMA abonementa maksā ietverts pievienotās vērtības nodoklis (PVN) 21% apmērā. PAKALPOJUMA abonementa cenu KV var mainīt bez iepriekšēja brīdinājuma (izmaiņas neattiecas uz jau apmaksāto PAKALPOJUMA termiņu), par to PIRCĒJAM paziņojot ne vēlāk kā 30 dienas pirms jaunās cenas stāšanās spēkā . KV un PIRCĒJS  piekrīt, ka izmaiņas PAKALPOJUMA cenā tiek piemērotas jaunajam periodam, noslēdzoties iepriekš apmaksātajam PAKALPOJUMA abonementa termiņam. 

  1. PAKALPOJUMA IEGĀDE UN NORĒĶINI 

Šajā Līguma sadaļā tiek aprakstīta PAKALPOJUMA iegādes kārtība un samaksa par PAKALPOJUMA  abonementa iegādi. 

2.1. PAKALPOJUMU Pircējs var iegādāties tikai pēc reģistrēšanās VIETNĒ. Lai iegādātos PAKALPOJUMA abonementu, Pircējam jāizvēlas tā apmaksas veids, ievadot KV pieprasīto informāciju. Ar šī līguma akceptu PIRCĒJS apliecina, ka ir nepārprotami sapratis, ka PAKALPOJUMA  abonementa iegāde ir maksas pakalpojums, kā arī  ir iepazinies ar šī Līguma saturu. 

2.2. PAKALPOJUMA  abonementu PIRCĒJS  iegādājas, izmantojot norēķinu karti vai ar SMS (maksa tiks iekļauta PIRCĒJA mobilā sakaru pakalpojumu sniedzēja rēķinā), un tas tiek noformēts kā regulārs maksājums, tā termiņam automātiski pagarinoties uz nākamo fiksēto 4 (četru) nedēļu termiņu, un samaksu  par PAKALPOJUMA abonementu automātiski ieskaitot KV bankas kontā, līdz brīdim, kad PIRCĒJS izvēlēsies pārtraukt PAKALPOJUMA abonementa pirkšanu VIETNĒ, reģistrētajā profilā aktivizējot PĀRTRAUKT ABONĒŠANU.

  1. ATTEIKUMA TIESĪBAS 

Šī Līguma ietvaros KV sniedz pakalpojumu, kas atbilst digitālā satura priekšapmaksas pakalpojumam tiešsaitē (digitālā satura kā e-publikāciju piegāde, kas netiek piegādāta patstāvīgā datu nesējā), pieejams pēc pieprasījuma un tā piegāde tiek uzsākta ar PAKALPOJUMA  abonementa apmaksas brīdi, kurā automātiski PAKALPOJUMA abonements tiek aktivizēts. PIRCĒJS  piekrīt, ka ar PAKALPOJUMA  aktivizēšanas brīdi tiek uzsākta PAKALPOJUMA lietošana, līdz ar to PIRCĒJS atsakās no 14 dienu atteikuma tiesībām un samaksātās summas atmaksas, pamatojoties uz MK 20.05.2014. noteikumu Nr.255 ”Noteikumi par distances līgumu” 22.13.punkta noteikumiem.

  1. LĪDZĒJU ATBILDĪBA

LĪDZĒJS neatbild par otra LĪDZĒJA saistībām pret trešām pusēm, ja tādas veidojas saistībā ar šī līguma realizāciju. LĪDZĒJIi vienojas, ja kāds no tiem nepilda savus pienākumus saskaņā ar Līgumu Force majeure apstākļu dēļ, tas ir atbrīvojams no atbildības par Līguma neizpildi vispār vai Līguma pienācīgu neizpildi. Ar Force majeure tiek saprasti jebkādi no LĪDZĒJA gribas neatkarīgi apstākļi (ja LĪDZĒJS  ir rīkojies saprātīgi un godīgi), kuru rezultātā nav bijis iespējams izpildīt pienācīgi vai izpildīt vispār saistības un ja šos apstākļus nebija iespējams paredzēt ne vien attiecīgajam LĪDZĒJAM, bet jebkurai citai personai, kas darbojas vai darbotos attiecīgā LĪDZĒJA nozarē, kā arī, ja šos apstākļus nebija iespējams novērst ar saprātīgiem un godīgiem paņēmieniem.

  1. KONFIDENCIALITĀTE 

Visa informācija, kas nav publiski pieejama un ko kāds no LĪDZĒJIEM sniedz viens otram Līguma izpildes laikā vai tā atklājas pildot darba pienākumus, tajā skaitā informācija par finanšu stāvokli, izmantotām tehnoloģijām un datorprogrammām, PAKALPOJUMA un VIETNES attīstības plāniem, tiek atzīta un uzskatīta par konfidenciālu. 

Par konfidenciālu netiek uzskatīta šāda informācija, ja pirms tās iegūšanas, tāda jau bija otra LĪDZĒJA rīcībā, vai tā bija publiski vispārzināma, un, ja šādas informācijas  saņemšanas brīdī, uz to nebija attiecināts konfidencialitātes nosacījums; 

  1. AUTORTIESĪBAS

 Šī Līguma ietvaros KV piešķir PIRCĒJAM  vispārējo licenci PAKALPOJUMAM. PIRCĒJAM aizliegts izmantot PAKALPOJUMA laikā pieejamo digitālo saturu darbībām, kuras neparedz šis līgums, t.sk., kopēt, pavairot, publicēt vai kā savādāk to izmantot  bez KV rakstveida piekrišanas un pretēji Autortiesību likuma tiesību normu prasībām. KV garantē, ka ar visām digitālā satura platformas liepajniekiem plus veidošanā iesaistītām personām ir noslēgts līgums, saskaņā ar kuru autortiesības uz PAKALPOJUMĀ pieejamo digitālo saturu un tā platformas risinājumiem pieder KV un tam nav zināma neviena trešā persona, kura varētu šīs KV tiesības apstrīdēt, kā arī likt šķēršļus PAKALPOJUMA izmantošanai un/vai izplatīšanai.

  1. DATU APSTRĀDE

 LĪDZĒJI piekrīt, ka katrs LĪDZĒJS kā datu apstrādes pārzinis un personas datu operators šā Līguma darbības laikā manuāli un/vai elektroniski apstrādā (ieskaitot datu vākšanu, reģistrēšanu, ievadīšanu, glabāšanu, pārveidošanu, izmantošanu, nodošanu, pārraidīšanu, bloķēšanu vai dzēšanu) no otra LĪDZĒJA saņemtus datus, tikai ciktāl tas ir nepieciešams un izriet no noslēgtā Līguma. Datu apstrādes mērķis un nolūks: līguma slēgšana, rēķinu sagatavošana un nosūtīšana, maksājumu pārvaldīšana, savstarpējā saziņa un sadarbības nodrošināšana, efektīvu KV pārvaldības procesu nodrošināšana, biznesa plānošana un analīze, pretenziju un/vai pieteikumu izskatīšana un apstrāde, jaunumu izsūtīšana ciktāl tas ir nepieciešams un izriet no noslēgtā Līguma. KV ievēro PIRCĒJA norādījumus, lieto nepieciešamos tehniskos līdzekļus un veic organizatoriskos pasākumus, lai aizsargātu fizisko personu datus un novērstu to nelikumīgu apstrādi. Personas dati tiks glabāti elektroniskā formā visā Līguma darbības laikā, kā arī piemērojamajos normatīvajos aktos noteiktajā noilguma termiņā, kura ietvaros var tikt iesniegtas sūdzības, celtas prasības un ierosināti līdzīgi procesi. LĪDZĒJS var nodot otra LĪDZĒJA personas datus piesaistītajiem apstrādātājiem, kuri šī līguma ietvaros sniedz grāmatvedības, juridiskos, IT vai cita līdzīga veida pakalpojumus. Noslēdzot Līgumu, PIRCĒJS piekrīt datu apstrādei, atjaunošanai un uzglabāšanai, identifikācijai, informācijas nosūtīšanai par PAKALPOJUMA izmaiņām un piedāvājumiem utml. PIRCĒJS, kurš šī Līguma ietvaros ir patērētājs, ir tiesīgs pieprasīt KV bez maksas izsniegt tā rīcībā esošo informāciju par PIRCĒJA personas datiem, ir tiesīgs pieprasīt to labošanu vai dzēšanu, kā arī nepieciešamības gadījumā ir tiesīgs atsaukt savu iepriekš izsniegto piekrišanu personas datu apstrādei. Šajā sadaļā noteiktie pienākumi ir spēkā neierobežotu laiku un paliek spēkā arī tad, ja kāds no LĪDZĒJIEM vienpusēji atkāpjas no Līguma, vai ja Līgums izbeidzas citādi.

  1. CITI NOTEIKUMI

 Šis Līgums stājās spēkā, PIRCĒJAM veicot PAKALPOJUMA abonementa pirkumu VIETNĒ, piekrītot tā noteikumiem un samaksājot abonementa maksu. Līgums tiek noslēgts uz nenoteiktu laiku un ir spēkā līdz uzņemto saistību izpildei. Tāpat PIRCĒJS ir tiesīgs atteikties no PAKALPOJUMA abonementa, veicot atbilstošas izmaiņas VIETNĒ. Atteikums šajā gadījumā attiecas uz turpmāko abonēšanas periodu, par kuru PIRCĒJS nav veicis samaksu un/vai neplāno to darīt. Jebkuru strīdu starp LĪDZĒJIEM, kas izriet no šī Līguma, LĪDZĒJI apņemas risināt pārrunu ceļā. Ja nav izdevies atrisināt strīdu bez tiesas starpniecības, strīds tiek izskatīts Latvijas Republikas tiesā.

Seko mums

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz