Otrdiena, 14. maijs Elfa, Elvita, Aivita, Krišjānis
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

Biedrība “Velo-redele”: Kur satiksmē ir vieta velosipēdam – tā ir ietve, ceļš vai meža taka?

Biedrība “Velo-redele”: Kur satiksmē ir vieta velosipēdam – tā ir ietve, ceļš vai meža taka?
17.04.2014 13:16

Biedrība "Velo-redele"

Šis biedrības ”Velo-redele” viedoklis lasāms kontekstā ar portālā liepajniekiem.lv publicēto rakstu ”Jāizvērtē
riski, pirms izmantot nepilnības likumdošanā”, kuru var lasīt šeit.

Rakstā tiek skaidrots arī Valsts policijas viedoklis attiecībā uz esošo
Ceļu satiksmes noteikumu prasībām velosipēdistiem un
autovadītājiem.

Šajā rakstā ”nepilnības likumā” tiek apzīmētas
it kā par labu velosipēdistu drošībai, taču, izmantojot esošo
velo infrastruktūru, velosipēdista drošība dažos gadījumos ir
apdraudēta vēl vairāk nekā braucot pa ceļu. Rodas jautājums –
kas un kā ir izvērtējis, kur ir drošāk braukt – pa ceļu, kur
blakus ir automašīnas, vai pa velo infrastruktūru? Velosipēdists, ikdienā mēģinot lietot pieejamo velo infrastruktūru (atsevišķās
vietās), saka, ka tas ir nedroši, bet neviens neklausās, vien to
nodēvē par ”nepilnībām likumā”.

Acīmredzot,
tomēr, velosipēdistiem ir jābūt mierā ar to, kas viņiem ir
izbūvēts, lai vai cik tas ir nedroši un neērti lietošanā. Vai
šādi tiek veicināta velosipēdu lietošana ikdienā?

Velo
sezona patiesi ir sākusies un Liepājas ielās ir novērojams
izteikti lielāks velosipēdu lietotāju skaits, īpaši rītos, kad
vairums velo braucēju dodas savās ikdienas un darba gaitās.
Publiskajā telpā tiek pausti dažādi viedokļi par to, kur
velosipēdistam ir īstā vieta – uz brauktuvēm, ietvēm, meža
takām vai kur citur. Tomēr nenoliedzams ir fakts, ka velosipēdistu
skaita ievērojamu pieaugumu gadu no gada sajūt arī citi satiksmes
dalībnieki, kuri bieži vien nelabprāt dalās ar velosipēdu
esošajā infrastruktūrā, tādējādi radot strīdus situācijas
dažādās informācijas telpās.

Pamazām
arī infrastruktūra tiek pielāgota velosipēdu lietotājiem – gan
ikdienas, gan arī sporta un atpūtas vajadzībām. Infrastruktūras
kvalitāte un atbilstība ir atsevišķs temats, tas ir dažādi
interpretējams un attiecas uz pilsētplānošanas un vides
jautājumiem.

Tomēr satiksmes
dalībnieku emocijas attiecībā vienam pret otru ir ievērojamas –
tajās trūkst sapratnes un elementāras komunikācijas spējas.
Vieniem velosipēdists ir apgrūtinājums, savukārt paši
velosipēdisti jūtas izstumti no satiksmes un brauc kur nu tiem ļauj
situācija. Velosipēda vadītājs ir ”apgrūtinājums” gan
gājējiem, gan arī autovadītājiem, taču jāņem vērā, ka
velosipēdu lietotāju skaits tikai pieaugs, kā to pierāda
iepriekšējie gadi. Līdz ar to visiem satiksmes dalībniekiem ir
jāsadzīvo savā starpā un jāizturas ar sapratni.

Visi esam līdzīgi un
neviens no transporta veidiem nav vērtējams zemāk par otru. Tomēr
šobrīd atsevišķās vietās Liepājā velosipēdistiem izveidotā
infrastruktūra ir nepiemērota un nedroša. Lai neapdraudētu sevi
un savu braucamo, velo braucēji ir spiesti pārvietoties pa ceļu,
ko atļauj arī Ceļu satiksmes noteikumi.

Ļoti ceram, ka topošās
izmaiņas Ceļu satiksmes noteikumos, ar kuriem būs juridiski
iespējams uz brauktuves izvietot ”velo joslas”, atvieglos velo
braucēju pārvietošanos pa pilsētu ielām. Tāpat ceram, ka arī
Liepājā šādas joslas tiks izveidotas vietās, kur
velosipēdistiem tas būtu nepieciešams.

Atbildīgajām
institūcijām der atcerēties, ka velo infrastruktūra ir jāveido
tā, lai velosipēda lietotājam būtu ērti un izdevīgi
pārvietoties. Šādā gadījumā šī infrastruktūra atbilstoši
arī tiks lietota un neradīsies pārpratumi – kurš un kur drīkst
braukt. Katrs
brauks pa tam noteikto telpu, jo tā vienkārši būs piemērota un
ērta.

Viegli ir kritizēt, to
pieprot ikviens, taču mēs varam arī piedāvāt risinājumu
atbildīgajām institūcijām – iesaistiet
projektu izstrādē cilvēkus (organizācijas), kuri ikdienā lieto
velosipēdu. Viņi
sniegs tā saucamā ”gala lietotāja” vērtējumu iecerei, kas
sekmēs tās atbilstību lietotāju interesēm tā izmantošanas
procesā. Daļa no Biedrības ”Velo-redele” biedriem ikdienā
pārvietojas ar velosipēdiem – uz darbu un citās gaitās un ir
gatavi padalīties ar savām idejām par nepieciešamību pilnveidot
velosipēdistiem esošo infrastruktūru.

Attiecībā uz to, kurš
ir ceļu ”karalis”, mūsu uzskats ir, ka tas nav neviens – ne
autovadītājs, ne arī velosipēdists, ne arī gājējs. Visi esam
līdzvērtīgi, vien jāzina, jāsaprot un jāprot praksē ievērot
ceļu satiksmes noteikumi. Šāds sadalījums rodas no Ceļu
satiksmes noteikumiem, bet no pilsētas plānošanas viedokļa
prioritāri sadalījums tiek veidots šādi – gājējs,
velosipēdists, sabiedriskais transports un tikai tad automašīna.

Visu velosipēdistu vārdā
sakām paldies tiem autovadītājiem un gājējiem, kas ar sapratni
izturas pret velosipēdu vadītājiem ikdienā uz ielām un ietvēm.
Cienīsim viens otru satiksmē un ievērosim ceļu satiksmes
noteikumus.

Šobrīd aktuāli

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz