Ilona Grišmanauska: Bērniem nedrīkst atņemt bērnību
liepajniekiem.lv
Ik pa laikam atkal un atkal tiek runāts par bērnu skolas gaitu uzsākšanu sešu gadu vecumā. Viennozīmīgi uz šo lēmumu skatīties nevar, taču es uzskatu, ka nedrīkst bērniem atņemt bērnību. Kaut arī tas ir tikai viens gads, šajā vecumā tā ir liela atšķirība – šā gada laikā bērni nobriest, kļūst apzinīgāki, kārtīgāki un pieaugušāki. Pat ja 1. un 2. klasē izmaiņas nebūs jūtamas, tad grūtāks ir periods pēc 6. klases. Parasti tajā vecumā bērni ”paslīd uz leju”, jo bieži vien pirms 7. klases bērniem notiek pārmaiņas, tādēļ mācībās viņi kļūst slinkāki, “negribīgāki”. Ja bērns nav izaudzis un skolas gaitas sācis agrāk, ir ļoti iela iespēja, ka šis periods būs īpaši grūts un neizdzīvotā bērnība atsauksies vēlāk. Būtu bērni, kam viss būtu kārtībā, bet citiem – ļoti, ļoti grūti.
Protams, tā nav ar visiem bērniem – ir arī apķērīgāki bērni, kam šīs izmaiņas neradītu nekādas problēmas, taču, ja būtu tāda iespēja, es savu bērnu skolā tik agrā vecumā nelaistu. Arī tagad jau ir tādi bērni, kas skolā sāk iet sešu gadu vecumā – citi bērni mācīto uztver ātri, citi lēnāk. Protams, tas viss ietekmē arī mācību procesu – tas tiek organizēts pēc klases vidējā mācību vielas uztveršanas ātruma. Ja bērns ir spējīgāks, reizēm tiek doti kādi papildu uzdevumi, ja viela ir grūtāk apgūstama – tiek doti diferencēti, vieglāk izpildāmi uzdevumi.
Pašsaprotami, ka šādas izmaiņas izglītības sistēmā radītu nepieciešamību arī pēc programmas pārveides un citādiem mācību līdzekļiem. Sešgadnieku nevar mācīt tāpat, kā tiek mācīts bērns septiņu gadu vecumā. Bērnudārziem un skolām ir atšķirīgas mācību grāmatas, tādēļ ar nolemšanu vien nepietiek. Jāsāk ar pamatu – programmu, grāmatu izstrādi un sakārtošanu. Tas mainītu arī bērnudārzu programmas – viss aiziet pa ķēdīti.
Pēc pieredzes spriežot, arī vecāku domas dalītos par bērnu mācību uzsākšanu sešu gadu vecumā un lēmumu par laišanu skolā viņi ļoti izvērtētu. Centra sākumskolā pirms skolas gaitu uzsākšanas pavasarī bērni nāk uz sagatavošanās nodarbībām un arī tad vecāki vēl vēlas dzirdēt skolotāju secinājumus, vai bērns būs spējīgs uzsākt mācību gaitas. Parasti bērnam bērnību neatņem un vecāki izvērtē savu bērnu spējas, jo katram bērnam tās ir citādas.
Ilona Grišmanauska, Centra sākumskolas skolotāja