Ingus Palapis: Atrašanās Liepājā nav šķērslis būt pasaulē
Ingus Palapis, Kurzemes Biznesa inkubatora direktors
Vasara vienmēr ir klusāks laiks un cilvēki vairāk atpūšas, nedomājot tik
daudz par darbu un biznesu. Bet arī vasarā Kurzemes Biznesa inkubatorā diezgan
aktīvi noritēja darbs. Piemēram, pagājušajā nedēļā topošie uzņēmēji prezentēja
četras jaunas idejas, no kurām trīs atbalstīsim un slēgsim sadarbības līgumus. Priecē,
ka šīs idejas prezentēja cilvēki, kas guvuši pieredzi savā jomā, sapratuši, ka
var darīt savādāk un nolēmuši dibināt savu uzņēmumu. Tas, protams, rada
konkurenci uzņēmumu vidū, bet tieši konkurence ir tā, kas rada attīstību un
patērētājiem tas noteikti nāk par labu gan izvēles, gan cenas ziņā.
Runājot par jaunām biznesa idejām,
rezervēti izturos pret vārdu inovatīvs, jo tas var atbaidīt cilvēkus no lēmuma
uzsākt uzņēmējdarbību. Ja mēs gaidām kaut kādu mistisku inovatīvu produktu vai
pakalpojumu, cilvēki var nobīties, domājot, ka viņu ideja jau nav nekas īpašs
vai jauns. Kurzemes Biznesa inkubatorā, vērtējot pieteikumus, ņemam vērā, kas
tas ir par produktu vai pakalpojumu, kā arī to, vai cilvēkam ir zināšanas,
pieredze un atbilstoša komanda. Diemžēl gadās, ka kāds atnāk pie mums ar ļoti
labu ideju, bet, ja nespēj savākt komandu, kas šo ideju spēs attīstīt, tā var
aiziet nebūtībā. Vēl svarīgs aspekts, ko vērtējam, ir pamatotas finanses – lai cik
banāli, bet no svaiga gaisa neiztiksi un uzņēmējdarbības mērķis tomēr ir peļņa.
Atbalstām visdažādāko nozaru pārstāvjus un cenšamies neierobežot idejas,
uzstājot uz kādām konkrētām nozarēm. Protams, ir pasaules tendences un arī mēs,
ja būtu jāizvēlas, varbūt pozitīvāk raudzītos uz jaunām tūrisma idejām,
informāciju tehnoloģijām vai jaunu materiālu izgudrošanu. Tomēr cenšamies
nefokusēties uz konkrētām nozarēm, lai
neatstumtu kādu labu ideju, kas varbūt nav šajās top nozarēs. Braucot pie investoriem uz Skandināvijas un citām
valstīm, redzam, kuras ir tās industrijas, kam investori dod priekšroku.
Savukārt Biznesa inkubatorā vairāk koncentrējamies uz reģionālo redzējumu.
Mums ir svarīgi, ka cilvēki vēlas šeit attīstīt uzņēmējdarbību un saredzētu, ka
arī šeit ir labas iespējas. Protams, pienāks brīdis, kad uzņēmumam mūsu pašu
reģions kļūs par šauru un būs jāmeklē partneri un klienti ārpusē, bet tas ir
labi. Mūsu uzskats – atrašanās Liepājā, netraucē būt pasaulē. Vēlamies parādīt,
ka arī Liepājā ir iespējams attīstīt veiksmīgu, starptautisku biznesu.
Galvenais ir vēlme, zināšanas un pieredze. Ikdienā redzam veiksmīgus piemērus,
kad uzņēmums ražo Liepājā, bet viņu klienti ir ļoti daudzās pasaules valstīs.
Protams, ne visas idejas ir veiksmes stāsti un ne visi spēj savas idejas
aiznest līdz pelņu nesošai uzņēmējdarbībai. Neizdošanās iemesli ir dažādi.
Viens no biežākajiem neveiksmju cēloņiem ir nepietiekošas finanses. Mūsdienās
reti kurš var uzkrāt starta kapitālu savas uzņēmējdarbības sākšanai. Lai gan ir
inkubatora atbalsts un dažādas citas atbalsta iespējas, jauniem uzņēmējiem
tomēr diezgan daudz arī pašiem jāiegulda, lai iegūtu jaunus tirgus segmentus un
klientu pasūtījumus.
Bet visbiežākais un banālākais neveiksmju cēlonis ir nespēja pārdot savu
produktu vai pakalpojumu. Diemžēl nereti jaunajiem uzņēmējiem ir barjera veidot
komunikāciju ar klientiem – aizbraukt pie klienta, prezentēt savu produkciju,
izrunāt sadarbības iespējas. Uzņēmējs var saražot pilnu noliktavu ar labām
precēm, bet, ja viņš nespēj uzrunāt un pārliecināt klientu nopirkt šo preci,
tad ražošanai ir sekundāra nozīme. Uzņēmējam jāzina, kur meklēt klientus un kā
viņus uzrunāt. Komunikācijas prasmēm ir milzīga nozīme, daudziem liekas, ka
pārdošana ir elementāra lieta, bet realitātē tas ir liels klupšanas akmens.