Ita Cērmane: Kur paliek veselais saprāts?
Ita Cērmane, žurnāliste
Šodien 1.marts – diena, kad pēc ziemas sezonas likums ļauj sākt transportlīdzekļiem, kuru pilna masa nepārsniedz 3,5 tonnas, piedalīties satiksmē bez ziemas riepām.
Kaut arī no šodienas transportlīdzekļus vairs nav obligāti jāaprīko ar ziemas riepām, ārā joprojām ir ziema. Šorīt termometrs vēstīja, ka āra gaisa temperatūra ir -14 grādi. Izmetu līkumu pa pilsētu un biju vārda vistiešākajā nozīmē šokā.
Vēl varu saprast, ka mašīnai ir jau labi nodilušas ziemas riepas, kuru protektora dziļums vien pāris milimetri, kaut ziemas riepām pēc noteikumiem minimālais protektora dziļums ir 4 milimetri. Bet sastapu pāris auto, kuriem jau bija uzmontētas vasaras (!!!) riepas, kuru protektora minimālais dziļums pēc noteikumiem nedrīkst būt mazāks par 1,6 milimetriem…
Atvainojiet, likuma kalpi, bet atļaušos jautāt: kur ir jūsu veselais saprāts??? Vai tiešām tas, ka likums ļauj no 1.marta braukt ar vasaras riepām, ir svarīgāk par reālo situāciju?
Ne pirmo reizi man rodas jautājums: kam tad dažiem tās ziemas riepas – savai un citu satiksmes dalībnieku drošībai vai policistiem un tehniskās apskates inspektoriem? Jo vasaras riepas savas kvalitātes īpašības uzrāda, kad gaisa temperatūra ir virs +7 grādiem.
Absurdi iznāk. Augu ziemu ievērojams skaits autobraucēju kliedza, ka ielas nav pietiekami labi notīrītas, lai droši pārvietotos ar ziemas riepām. Bet nu jau steidz pāriet uz vasaras riepām… Kaut sinoptiķi strauju pavasara iestāšanos neprognozē. Gluži pretēji – jau piektdienas vakarā sola kārtējo sniegu…
Arī CSDD un auto jomas speciālisti, ņemot vērā pašreizējos laika apstākļus, aicina autovadītājus nesteigties ar pāriešanu uz vasaras riepām, izvēlēties laika apstākļiem atbilstošas riepas, tādējādi rūpējoties gan par savu, gan pārējo satiksmes dalībnieku drošību.
Tiesa, skatoties no otras puses, ieguvēji šopavasar noteikti būs autoservisi – neveidosies rindas uz riepu maiņu, jo tā notiks pakāpeniski.
Jāpiebilst, ka šodiena, 1.marts, atnākusi ar vēl vienu jaunumu, kas attiecas uz transportlīdzekļiem. Šodien stājas spēkā jauni tehniskās apskates noteikumi. CSDD Sabiedrisko attiecību daļas sniegtā informācija par šo jautājumu ir tik skopa un vispārīga, ka gribas smieties – pateikts patiesībā nav nekas: ”Jaunajos noteikumos tiek pārņemta Eiropas Savienības (ES) direktīva par tehnisko apskati, un atbilstoši direktīvai MK noteikumos tiks nostiprinātas prasības, kas jau šobrīd tiek īstenotas.”
Izsmeļoši, vai ne? Arī CSDD mājaslapā detalizētāka skaidrojuma nav! Vārda vistiešākajā nozīmē izburoties cauri Ministru kabineta noteikumiem, var saprast, ka, sākot ar šodienu, ir paaugstinātas prasības attiecībā uz atsevišķu trūkumu vai bojājumu vērtējumiem tehniskajā apskatē, piemēram, transportlīdzekļa darba bremžu darbību, stāvbremzi, gaismas ierīcēm, lokizlādes lampām un to apmazgāšanas sistēmu utt.
Absurdi vismaz man šajā situācijā liekas tas, ka februāra izskaņā tiek paziņots, ka pēc pāris dienām stāsies spēkā jaunas prasības, bet detalizēts skaidrojums, kādas būs šīs prasības, netiek sniegts.
Varbūt lēmumu pieņēmēji varēja uz mēnesi atlikt jaunumu ieviešanu, lai šī mēneša laikā izglītotu tos, uz kuriem jaunās prasības attiecas? Lai autovadītājiem, dodoties uz ikgadējo tehnisko apskati nav jāpērk kaķis maisā – jaunas prasības ir, tik nav zināms, ko prasīs…