Kārlis Strautiņš: Ja realizēsim reformu, Latvijā būs viena no progresīvākajām izglītības sistēmām
liepajniekiem.lv
Vakar Saeimas Izglītības, zinātnes un kultūras komisija atbalstīja izglītības jaunā kompetenču satura ieviešanu par gadu vēlāk nekā sākotnēji bija piedāvājusi Izglītības un zinātnes ministrija, kā arī neatbalstīja pāreju uz mācību gaitu uzsākšanu no sešu gadu vecuma.
Es esmu jaunās kompetenču pieejas atbalstītājs un uzskatu, ka ir svarīgi izglītības reformu virzīt un neapstāties. Apstājoties, citi tevi apsteidz. Katrs gads, kad jauno pieeju atliekam, samazina mūsu konkurētspēju ar citu attīstīto Eiropas valstu izglītības sistēmām.
Es ticu, un to parāda UNESCO pētījumi, ka, ja mēs realizēsim izglītības reformu, mūsu valstī būs viena no progresīvākajām izglītības sistēmām pasaulē.
Strādājot skolā un bieži tiekoties ar dažādu industriju un nozaru vadītājiem, var sadzirdēt un ieraudzīt vadlīnijas, kas ir nepieciešamas nākotnes darba tirgum. Šī reforma jāveic, lai mūsu jaunieši pasaulē būtu konkurētspējīgi un, iespējams, vēl solīti priekšā tām valstīm, kas to nedara.
Līdzīgi kā 1996. gadā Igaunijā tā laika prezidents Lennarts Meri izsludināja valsts mēroga programmu ”Tīģera lēciens”, kuras mērķis bija modernizēt izglītības sistēmu, veidot atvērtu mācību vidi, kas stimulētu informācijas sabiedrības veidošanos un attīstību, balstoties uz pasaules attīstības tendencēm. Domāju, ka mazu valstu izaugsmes potenciāls ir redzēt aiz horizonta un spert soli pirmajai, pirms lielās valstis ir attapušās. Pierādījumi ir Igaunijas būtiski augstākie Starptautiskās skolēnu novērtēšanas programmas pētījuma OECD PISA testu rezultāti, kas pamatīgi apsteidz pārējās Baltijas valstis. Otrs piemērs ir e-tehnoloģiju izmantošana valsts pārvaldē, kur ziemeļu kaimiņš mūs atkal apsteidz.
Atbildēt, kā nākamā Saeima ietekmēs reformu, nevaru, jo visu izšķir kadri un cilvēki, kas tajā ir iesaistīti. Mēs zinām, ka cilvēks jebkuru labu lietu var sabojāt, vai arī izcelt un padarīt to par fantastisku rīku. Ja man būtu iespēja lemt, es lemtu par reformas turpināšanu.
Ja runājam par sešgadniekiem, tad mans viedoklis – vecākiem pašiem ir jāpieņem lēmums, balstoties uz pedagogu ieteikumiem, kādā vecumā atvasei uzsākt skolas gaitas.
Pirmsskolas izglītības iestādēs pedagogs, kurš strādā ikdienā ar bērnu, jūt un redz jaunās skolēna gatavību skolai.
Kārlis Strautiņš, Raiņa Liepājas 6. vidusskolas direktors