Mārtiņš Zālītis: Ielu slēgšanai ir ekonomisks ieguvums
"Kurzemes Vārds"
No šā gada janvāra Rīgas dome katra mēneša pirmajā sestdienā slēdz auto satiksmi kādā no pilsētas centra ielām, lai veicinātu iedzīvotāju mobilitāti.
Mans kā velobraucēja, elektrovelosipēda braucēja un automašīnas vadītāja viedoklis ir tāds, ka vajag. Ideja ir ļoti pareiza, jo pilsētas ieliņas ir šauras, bet transportlīdzekļu kļūst aizvien vairāk un vairāk. Satiksme ir intensīva, turklāt jāņem vērā piesārņojums. No ielu slēgšanas ir ekonomisks ieguvums, kā rāda citu pilsētu piemērs. Ar skaitļiem, ar statistiku ir pierādīts, kā uzplaukst mazais bizness Ņujorkas ielā, kur kādreiz vālēja mašīnas, bet tagad ir gājēju plūsma. Bizness attīstās tur, kur ir cilvēki.
Rīgas piemērs arī rāda, ka cilvēki autotransportam slēgtajās ielās socializējas, apmeklē kafejnīcas. Turklāt, jo mazāk mašīnu, jo mazāk risku satiksmes drošībai.
Ielu slēgšana, no pašvaldības pozīcijām raugoties, ir nepopulārs lēmums, bet ieguvumu ir daudz. Pilsēta kļūtu pievilcīgāka tūristiem, ja centrā nebraukātu automašīnas, pa to varētu pastaigāties un tas būtu pilns ar kafejnīcām.
Ierobežojumi ir vajadzīgi, bet jāskatās, kur un cik daudz, jo cilvēkiem ar auto ir jāpiekļūst savām mājām. Jautājums kopīgi jāpēta pašvaldības pārstāvjiem, iedzīvotājiem, nevalstisko organizāciju pārstāvjiem. Rīga jau eksperimentē un pēta, ko darīt šajā jautājumā. Ja nevaram būt pirmie, tad jāskatās, kā citiem klājas, meklējot risinājumus.
Es redzu, ka eksperimenta nolūkos varētu stingri ierobežot auto satiksmi Peldu ielā no Tirgoņu ielas līdz Malkas ielai. Pat nevis slēgt šajā posmā autosatiksmi, bet dot tajā velosipēdiem izteiktu priekšroku, lai ar auto drīkstētu braukt, bet tas nebūtu ērti un izdevīgi. Vēl man ir ideja par Krišjāņa Valdemāra ielu. Tā ir vienvirziena iela, kur ir minimāla automašīnu plūsma. Taču jādomā, ko riteņbraucējiem darīt, kad viņi aizbrauks līdz ielas galam. Liepājas problēma ir savienojumu trūkums ar citiem veloceļiem.
Tāpat būtu lieliski, ja Lielo ielu līgani pagarinātu līdz Tirgoņu ielai. Tagad ir jābrauc pa ietvēm.
Ceru, ka piedalīšos Liepājas attīstības programmas plānošanas mobilitātes grupā, kur centīšos ieskicēt šos jautājumus un skaidrot, ka īstermiņa nepopulārs lēmums ilgtermiņā var būt ļoti vērtīgs. Autosatiksmes ierobežošanai ir vēl viens pozitīvs aspekts – nulles emisijas. Par to runā aizvien vairāk Eiropas pilsētu, bet neesmu dzirdējis par tādu plānu Liepājā. Daudzi taču brauc uz Amsterdamu un zina, ka tur ir velosipēdistu paradīze. Liepāju arī varētu reklamēt kā gājējiem un riteņbraucējiem draudzīgu pilsētu.
Mārtiņš Zālītis, biedrības “Velo-Redele” vadītājs