Pāvels Jurs: Statusa atņemšana, balstoties uz kvantitātes kritēriju, nav pamatota
Liepājas Universitāte (LiepU) cīnās par sava statusa saglabāšanu. Pirms dažām dienām iesniegta iniciatīva vietnē www.manabalss.lv pret grozījumiem “Augstskolu likumā”, kas nosaka, ka universitātes statuss var tikt saglabāts ar noteikumu, ka tajā mācās vismaz 4000 studentu.
"Kurzemes Vārds"
Ja mēs runājam tieši par statusu, tad statusa atņemšana, balstoties uz kvantitātes kritēriju, nav pamatota.
Tas nozīmētu to, ka mēs kā augstākā mācību iestāde saņemsim mazāku finansējumu. Tas savukārt nozīmē to, ka nespēsim attīstīties vairākos virzienos.
Piemēram, universitātei ir nepietiekami, ja ir attīstīts tikai viens studiju virziens. Liepājas Universitātei šie virzieni ir vairāki. Statuss nav prestižs. Te ir stāsts par to, ka Liepājas Universitāte vairs nevarēs konkurēt ar Rīgu.
Nav vēl izpētīts modelis, tieši no kā atteiksies mūsu universitāte, ja tas būs nepieciešams, jo šo scenāriju vēl neesam modelējuši, bet skaidrs ir viens – atteikties no kaut kādiem studiju virzieniem nāksies.
Vēl viens faktors – zinātņu doktori. Ar augstskolas statusu pietiek, ja tajā ir tikai 50 procentu zinātņu doktoru no visa mācībspēka, mums ir ap 70 procentiem.
Nevaram būt droši, ka visi šie mācībspēki varēs turpināt šeit strādāt, jo – ja mazināsim studiju programmas, mazināsim arī pasniedzēju skaitu.
Piekrītu, ka kvalitāte vienmēr var būt labāka – mums ir uz ko tiekties, ir ko uzlabot, bet nepiekrītu “buldozera” principam visu likvidēt.
Liepājas Universitāte atbilst visām kvalitātes prasībām, lai saglabātu universitātes statusu, izņemot šos 4000 studentus.
Vienmēr kāds būs vairāk apmierināts ar kvalitāti, kāds – mazāk. Spēles noteikumu maiņa šajā gadījumā nav godīga, jo prasības ir izpildītas.
Cita lieta, vai mums nevajag pārskatīt visas studiju programmas? Iespējams, ka nav jāsaglabā tās programmas, kurās ir mazs studējošo skaits. Bet pamatojuma, ka mūsu universitāte slikti strādātu, nav.
Vienīgais pamatojums, kura dēļ esam tikuši jau līdz 3.lasījumam Saeimā, ir studentu nepietiekamais skaits.
Skaitlis nenozīmē kvalitāti. Par studiju procesa kvalitāti es neņemos spriest, jo tad man būtu jāizvērtē savu kolēģu darbs.
Es kā profesors savu darbu izdaru ar pilnu atdevi. Es nevaru apgalvot ne to, ka viss ir labi, ne to – ka viss ir slikti.
Kvalitātes rādītāji ir vairāki, tas nav viennozīmīgi. Jebkuram pieņemtajam lēmumam ir jābūt pamatotam. Bet mūsu valdības pēdējā laikā pieņemtie lēmumi bieži ir nepamatoti un absurdi.
Pāvels Jurs, LiepU profesors