Sestdiena, 22. februāris Rigonda, Adrians, Ārija, Adriāna, Adrija

Trīne Samma: Angliju klasē neienesīsi

Trīne Samma: Angliju klasē neienesīsi
Foto: Ģirts Gertsons
15.03.2018 15:30

liepajniekiem.lv

Cilvēkam vērtīgas ir jebkuras svešvalodas zināšanas, taču vidusskolēni parasti izvēlas kārtot angļu valodas eksāmenus. Protams, varu minēt dažādus ieguvumus šīs valodas apguvei, bet daži piemēri ir – angļu valodā var sazināties ar cilvēkiem no dažādām pasaules valstīm, tā sniedz iespējas nākotnes profesionālajai karjerai – studiju un prakses iespējas starptautiskajā tirgū, tā ir arī ļoti noderīga valoda ceļojot. Turklāt angļu valoda ir viena no Eiropā lietotajām oficiālajām valodām. 

Manuprāt, mūsdienu sabiedrība sagaida un, iespējams, pat pieprasa angļu valodas prasmes no līdzcilvēkiem, lai veiksmīgi spētu iekļauties sabiedrībā. Mēs nevaram paredzēt, kad būs nepieciešamība pielietot savas angļu valodas zināšanas un prasmes: darbā sazinoties ar ārvalstu partneriem vai uz ielas tūristam skaidrojot, kā nokļūt līdz tuvākajai viesnīcai.

Mēs dzīvojam informācijas tehnoloģiju laikmetā un svešvalodas, iespējas, mums sniedz ļoti plašas iespējas nepieciešamās informācijas ieguvei un ir jāatzīst, ka angļu valodā ir pieejami daudzveidīgi pētījumi. Jau mācoties skolā, rakstot zinātniski pētnieciskos darbus, skolēni bieži meklē informāciju dažādos izziņas avotos angļu valodā. Ikvienas svešvalodas apguve sniedz iespējas arī izzināt citu valstu kultūru un tradīcijas.

Skolēnu svešvalodu prasmes un spējas apgūt mācību saturu ir ļoti individuālas, katram ir savs mācīšanās stils. Lielai daļai skolēnu angļu valodas apguve ir daļa no viņu ikdienas – interneta vidē, skatoties dažādās filmas, video, tādējādi apgūstot valodu  neapzināti. Taču ikvienam skolēnam svešvalodas apguvei ir nepieciešama cita pieeja. Protams, ir lieliski sadarboties arī ar citiem mācību priekšmetu skolotājiem un svešvalodas stundās īstenot starppriekšmetu saikni.

Es uzskatu, ka labākais veids, kā valodu apgūt, ir to lietot. Iespēju robežās valoda ir jāpadara skolēnam pieejama, reāli pielietojama, saistoša. Citiem vārdiem sakot – dzīva. No tā vien, ka bērns iemācīsies piecus vārdiņus vai aizpildīs piecus uzdevumus darba burtnīcā, kuriem pēc tam nebūs pielietojuma, viņš neko daudz neiegūs.

Kādam, iespējams, tie aizķersies, taču parasti tas, ko nelietojam, mums ātri aizmirstās.

Protams, iespējams, ka klasē ir bērni, kas uzskata, ka valodas zināšanas nebūs nepieciešamas, tādēļ nevajag to mācīties, taču tas ir skolēnu ieinteresēšanas un motivēšanas jautājums.

Svešvalodas apguvē nozīmīga ir skolēna attieksme, tas nozīmē, ka ir pilnvērtīgi jāpievēršas valodas apguvei jau skolā, nevis kaut kad, kad tas būs nepieciešams.

Skolā svarīga ir svešvalodas apguvei draudzīga mācīšanās vide, tas ir – burtiski Angliju klasē neienesīsi, bet īstenojot daudzveidīgas mācību metodes un dažādas uz kompetenču apguvi balstītas aktivitātes, ir jāmēģina bērnus iekustināt, lai viņiem būtu iespēja runāt svešvalodā ne tikai klasē, bet arī ārpus tās.

Trīne Samma, Oskara Kalpaka Liepājas 15.vidusskolas angļu valodas skolotāja

Sadarbībā ar

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Aizmirsu paroli