Uldis Sesks: Daļa Ventspils ostas kravu varētu aiziet uz Lietuvu
"Kurzemes Vārds"
Kuģniecības uzņēmumi visā pasaulē brīdināti par sankcijām, kas tiem draud, ja pēc 8. janvāra tiks izmantoti Ventspils ostas pakalpojumi. Situāciju, kad ASV noteikušas sankcijas pret Ventspils mēru Aivaru Lembergu un Ventspils brīvostas pārvaldi, visticamāk, nevilcināsies izmantot kaimiņvalstu ostas.
ASV Valsts kases lēmums par sankciju piemērošanu pret Aivaru Lembergu personīgi un arī Ventspils brīvostas pārvaldi ir bijis diezgan negaidīts paziņojums, tāpēc domāju, ka īsti neviens vēl nevar pateikt, kādas precīzi sekas tas atstās uz procesiem tautsaimniecībā, tai skaitā arī visu Baltijas reģiona ostu darbībā.
Taču nepārprotami ietekme noteikti nebūs ar plusa zīmi valsts kopējai tautsaimniecībai. To redzējām gan tad, kad Krievija noteica sankcijas, gan arī pie jebkuriem citiem ekonomiskiem ierobežojumiem – tas ietekmē uzņēmējdarbības vidi, un uzņēmumi cieš.
Ventspils osta vēsturiski ir bijusi ar specifisku kravu segmentu – naftas produktiem un oglēm, kas citās ostās arī ir, taču ievērojami mazākā īpatsvarā.
Klaipēdas osta jau paziņojusi, ka saskata iespēju pārņemt daļu no Ventspils kravām, kas saistītas ar naftas produktu pārkraušanu. Es domāju, ka šāda iespēja ir visnotaļ ticama un daļa no Ventspilī līdz šim pārkrautajām kravām tiešām varētu aiziet uz Lietuvu, jo Ventspilij piemērotie ierobežojumi un sankcijas būtībā daudziem tranzītbiznesā iesaistītajiem uzņēmējiem var likt meklēt mazākus riskus un augstāku prognozējamību savai darbībai.
Arī Liepājas virzienā uzņēmēji ir skatījušies, un savu spēju robežās osta centīsies ar uzņēmējiem sadarboties. Šobrīd ir vairāk tāds kā nogaidīšanas laiks – lai kopumā saprastu situācijas iespējamo tālāko attīstību, valsts lomu, valdības iesaisti, jo pagājušajā nedēļā atbildīgie valdības pārstāvji izteicās, ka patlaban starpvalstu līmenī tiek meklēts risinājums sankciju atcelšanai Ventspils brīvostai.
Papildus jāpiemin, ka šobrīd tranzīta nozare kopumā saskaras ar jauniem izaicinājumiem, ko redzam saistībā ar kravu apjoma samazināšanos no Krievijas. No šīs valsts Latvijas ostās ienākošo dzelzceļa vagonu skaits decembrī ir sarucis par vairāk nekā 30 procentiem, salīdzinot ar iepriekšējiem mēnešiem, tas arī ir nopietns pārbaudījums.
Uldis Sesks, Liepājas SEZ valdes priekšsēdētājs