Piektdiena, 26. aprīlis Rūsiņš, Sandris, Alīna
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

ID kartes nav, un podziņtelefons. Kā tikt pie zālēm?

“Man ir radinieki gados, kuriem nav tāda dokumenta kā eID karte, kā arī telefons ir parastais, ar podziņām. Es esmu pilnvarotā persona, kas visu E-veselībā paredzēto viņiem sagādā, tajā skaitā – zāles. Šodien aizeju uz aptieku, un tur nekas neuzrādās,” sašutusi redakcijā vēršas kāda liepājniece. Kā šādos gadījumos būtu jārīkojas?

ID kartes nav, un podziņtelefons. Kā tikt pie zālēm?
Foto: no freepik.com
03.02.2024 06:45

Liena Rimkus

Laikraksta "Kurzemes Vārds" pielikums "Ligzda"

“Līdz šim varējām pieslēgties ar internetbankas palīdzību, nu vairs tādas iespējas nav. Pilnvara derīga. Pērn tikām brīdināti par šādām izmaiņām, izmantojām piedāvāto iespēju pagarināt piekļuvi, bet tas nepalīdzēja. Droši vien jāsūta pieteikums uz E-veselību un mana pilnvara?” prāto pilnvarotā sieviete.

Nacionālais veselības dienests (NVD), kas ir E-veselības sistēmas uzturētājs, šādas izmaiņas pamato ar to, ka kvalificētie līdzekļi satur digitālu sertifikātu, kas ir pārbaudāms un digitālajā vidē nodrošina tādu personas identitātes apliecināšanu, kas ir līdzvērtīga personu apliecinošo dokumentu uzrādīšanai klātienē.

Turklāt kvalificēti elektroniskās identifikācijas līdzekļi ir pakļauti dažādām papildu tehniskām un organizatoriskām prasībām, kas regulāri tiek pārbaudītas.

Jau pērnā gada izskaņā iedzīvotāji par to tika brīdināti un aicināti parūpēties par derīga identifikācijas līdzekļa iegūšanu, lai no nākamā gada droši piekļūtu savām e-receptēm, e-darbnespējas lapām, e-nosūtījumiem un citiem veselības datiem, kas ir pieejami E-veselībā.

Pieslēgšanās ar internetbanku kā identifikācijas līdzekli no 1. janvāra patiešām vairs netiek nodrošināta.

Tas ir savulaik ieviests kā pagaidu risinājums, kam šobrīd ir pieejamas daudz drošākas alternatīvas.

Šobrīd iedzīvotājiem ir pieejami trīs kvalificēti elektroniskās identifikācijas līdzekļi:

  • lietotne “eParaksts mobile” iedzīvotājiem ir pieejama bez maksas. Lai to uzsāktu lietot, jānoslēdz līgums, ko pēc pieteikuma aizpildīšanas kurjers iedzīvotājiem Latvijas teritorijā piegādā bez maksas. Sīkāk ar to, kādas formalitātes kārtojamas, lai kļūtu par eParaksta īpašnieku, iespējams iepazīties vietnē eparaksts.lv;
  • personas apliecība jeb eID noformējama Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes tīmekļa vietnē;
  • mobilā lietotne “Smart-ID” iedzīvotājiem ir pieejama bez maksas. Informāciju par tās lejupielādi un izmantošanu var iegūt tīmekļa vietnē smart-id.com/lv/.

Kā rīkoties iedzīvotājiem, kuri neizmanto digitālus rīkus?

Tāpat kā līdz šim, iedzīvotājiem, kuri vecuma, veselības vai cita iemesla dēļ neizmanto digitālus rīkus, ir iespēja deleģēt savu pieaugušo bērnu, laulāto vai citu uzticības personu piekļuvei saviem E-veselības datiem.

Kā to izdarīt?

  • Vēršoties klātienē kādā no NVD teritoriālajām nodaļām ar iesniegumu;
  • nosūtot ar eParakstu parakstītu iesniegumu elektroniski uz e-pastu [email protected] vai uz oficiālo e-adresi;
  • iedzīvotāja oficiāli pilnvarotajai personai (ar notariāli apstiprinātu pilnvaru) iesniedzot iesniegumu klātienē vai ar eParakstu parakstītu iesniegumu (ar pievienotu e-pilnvaru) nosūtot elektroniski uz [email protected] vai uz oficiālo e-adresi. Jāņem vērā, ka klātienē personai būs jāuzrāda notariāli apstiprināta pilnvara, bet, sūtot iesniegumu elektroniski, – jāpievieno arī e-pilnvara;
  • ja ir pieejams internetbankas identifikācijas līdzeklis, tad līdz šī gada 31. decembrim piekļuvi uzticības personai var izveidot, pieslēdzoties ar internetbankas līdzekli www.eveseliba.gov.lv un aizpildot informāciju “Personas dati” sadaļā “Tiesību deleģējumi”;
  • ja nav pieejams dators un internets, iespējams vērsties kādā no valsts un pašvaldību vienotajiem klientu apkalpošanas centriem, kuros ir īpaši ierīkotas klientu darbavietas;
  • neskaidrību gadījumā par pieslēgšanos E-veselībai var zvanīt uz atbalsta dienestu: +37167803300 (iedzīvotāji), +37167803301 (veselības nozares profesionāļi).

Uzziņai

MK noteikumi skaidro, ka pacients, kuram nav iespējas piekļūt veselības informācijas sistēmai atbilstoši noteiktajiem autentifikācijas veidiem, ar sistēmā uzkrāto informāciju par sevi, par personu, kas to pilnvarojusi, par savu nepilngadīgo bērnu un aizbildnībā esošo personu var iepazīties, par to iepriekš vienojoties, attiecīgās personas ģimenes ārsta vai viņa praksē strādājošas ārstniecības personas klātbūtnē, ja ģimenes ārsts tam piekrīt.

Avots: likumi.lv

Šobrīd aktuāli

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz