Uldis Hmieļevskis: Zaudētas kravas un investīcijas
liepajniekiem.lv
Eiropas Komisijas lēmums par soda piemērošanu Lietuvas dzelzceļa kompānijai vērtējams pozitīvi, tomēr Liepājas ostai daudz svarīgāks jautājums ir par dzelzceļa satiksmes atjaunošanu posmā Liepāja–Vaiņode–Mažeiķi. Nav saprotams, kāda iemesla dēļ prasībā, kas bija iesniegta EK, šis dzelzceļa posms nav minēts. Līdz ar to Latvijai tagad būtu jāgatavo prasība EK, lai panāktu satiksmes atjaunošanu arī maršrutā Liepāja–Vaiņode–Mažeiķi.
Stāts par Vaiņodes virzienu ir līdzīgs situācijai ar Reņģes maršrutu, un šis jautājums gluži vienkārši ir jāatrisina. Liepāja uz to uzstās, jo zināmā mērā tas ir pasliktinājis mūsu ostas konkurētspēju. Ja paraugās uz dzelzceļa karti, tad redzams, ka mēs Baltkrievijai esam pat par četriem kilometriem tuvāk nekā Klaipēdas osta. Taču demontētā sliežu posma dēļ kravas no Baltkrievijas uz Liepāju jāved, metot līkumu caur Jelgavu.
Baltkrievijai interese par Liepājas ostas pakalpojumiem ir, un to apliecina arī šā gada ostas darbības rādītāji. Mēs esam nišas osta, ka spējīga apstrādāt dažādas mazāka apjoma kravas, ko nevar piedāvāt lielās ostas. Domājams, ka dzelzceļa posma Liepāja–Vaiņode–Mažeiķi neesamības dēļ Liepājas osta ir zaudējusi gan daudzas kravas, gan arī investīcijas, piemēram, jaunos kravu termināļos. Raugoties no uzņēmēju viedokļa, ir skaidrs, ka viņi nav ieinteresēti attīstīt savu biznesu tur, kur nav infrastruktūras. Klaipēdas ostā Baltkrievija pēdējo gadu laikā ieguldījusi ļoti lielas investīcijas. Kravu pārvadājumu jomā attālumu starpība ir ļoti nozīmīga – katrs kilometrs prasa izmaksas. Svarīga ir arī dzelzceļa caurlaidība un termināļu spēja kravas ātri apstrādāt. Liepājas ostā, sakārtojot darba organizāciju, šobrīd dzelzceļa jauda un rezerves ir pietiekamas, sastrēgumi vairs neveidojas.
Nupat Liepājas osta Baltkrievijas transporta nedēļas ietvaros bija pārstāvēta starptautiskā izstādē “Transports un loģistika” Minskā. Es kā vienīgais ostas pārstāvis darbojos arī Latvijas – Baltkrievijas transporta nozares darba grupā, kas pagājušonedēļ apsprieda abu valstu sadarbības jautājumus dzelzceļa, autosatiksmes, aviācijas, tranzīta un loģistikas jomā.
Par savām interesēm mēs cīnāmies aktīvi, un domāju, ka rezultāti noteikti būs, lai gan tie nav gaidāmi tik drīz.
Uldis Hmieļevskis, Liepājas Speciālās ekonomiskās zonas pārvaldnieka vietnieks