Helvijs Valcis:”Ne visiem vidusskolu absolventiem ir motivācija pievērsties matemātikai”
"Kurzemes Vārds"
Provizoriskie vispārējās vidējās izglītības eksāmenu rezultāti matemātikā Liepājā ir sliktāki nekā pērn. Labāk veicies Valsts 1.ģimnāzijā (vidējais rezultāts 45,3%), Oskara Kalpaka 15. vidusskolā (40,8%) un Draudzīgā aicinājuma 5.vidusskolā (36,6%). Valstī kopumā rezultāts ir vidēji 35,4%. Turpinās pārsūdzības, vērtējumi var vēl mainīties.
Eksāmenu rezultāti vēl tiks vērtēti, uzdevumu saturu analizēsim, kā to darām vienmēr, meklēsim arī iemeslus sekmēm. Manuprāt, tie ir vairāki.
Pirms vairākiem gadiem Latvijas skolās apvienoja matemātikas programmas, tas padarīja matemātikas saturu komplicētāku, un tas nav visiem skolēniem vienādi pa spēkam, vienai daļai tas ir par grūtu. Šī problēma zināmā mērā tiks atrisināta ar jauno mācību saturu, jo turpmāk vidusskolās, no šā gada 10. klases, matemātiku apgūs divos līmeņos – optimālajā un padziļinātajā. Līdz ar to tas būs solis pretī bērniem.
Otrkārt, ne visiem vidusskolu absolventiem ir motivācija pievērsties matemātikai. Viņi jau izvēlas savas turpmākās studiju jomas, ne visiem matemātika būs vajadzīga, un viņi to apzinās. Absolventi ir jau pieaugušas, nobriedušas personības, ka jau nolemj, kas viņiem dzīvē ir svarīgi, kas ne. Piemēram, mūsu skolā ir arī daudz labu rezultātu, divas trešdaļas skolēnu saņēmuši vērtējumu virs 50 procentiem. Varbūt pārējie ir vienkārši humanitāras ievirzes bērni.
Eksāmenu rezultāti Latvijā rāda, ka te nav tādas vienas Liepājas vainas, ir jāvērtē arī valsts līmenī. Mēs vēl neesam izanalizējuši eksāmenu saturu, varbūt – pagale nedeg viena?
Zināms arī, ka eksāmeni ir ārkārtīgi liels stress, un 60 procentu atzīmi tajos var saņemt bērni, kuri ikdienā mācās uz 9 un 10. Tā ka rezultāti ir ļoti dažādi vērtējami, aiz katras atzīmes ir konkrēts cilvēkbērns.
Viens gan noteikti jāatzīst – bērniem vairāk jāmāca universāli nepieciešamā lasītprasme jeb prasme uztvert tekstu, lai viņi labāk tiktu galā ar dažādiem radošiem uzdevumiem. Bērni bieži vien atmet ar roku risinājumiem nepazīstamās situācijās, uzdevumos, kur jāmāk saskatīt standartsituāciju, kas ietverta nepazīstamā ainā, lai gan nereti tieši šie radošie uzdevumi mēdz būt pat daudz vieglāki par pārējiem.
Helvijs Valcis, Liepājas Valsts 1. ģimnāzijas direktors